Jag vill upprepa det jag nu skrivit flera gånger; vi kanske bör jobba för att få fler tävlingsarrangörer att ha tävlingar. Distans kräver faktiskt mer av arrangören än en dressyrtävling, t ex...

Och i dessa två meningar ligger hela motsättningen mellan vad vi som ryttare skulle vilja ha och vad vi som arrangörer faktiskt kan prestera. Är det verkligen rimligt med FLER ritter per år på det underlag vi har i form av ryttare som är villiga att åka och betala avgifterna?? :confused:

Jag skulle ju gärna vilja hoppas det men jag är skeptisk... :smirk:

Håller med dig. Fick som sagt ryttarmeddelandet från Härjedalsritten, som ligger i Sveg, vilket inte är världens ände för just någon av oss (för mig är det 30 mil) och trots att de har ett gott utbud av klasser (120, 105, 80, 60 och CR45) så var det tills nu enbart ca 35 anmälda totalt, varav 19 ska rida SM-klassen. Då är det ju förstås bara CR45 som går att rida på lokal licens - resten är seniorlicens.

Jag håller också med det ni tidigare skrivit om det jobbiga i att betala så otroligt mycket mer licenspengar bara för att testa på att rida 8 mil. Men okej då, 8 mil är ju ändå ett steg mot tex SM (efter två godkända 8 milare är du faktiskt kvalad, i de flesta fallen, till att rida SM). MEN det är helt absurt att tex en 6 mil ska kräva seniorlicens! För den som är osäker om de klarar 8 mil är det ju perfekt att få testa sig fram på en 60-65 km men vem gör det när det kostar flis?!

Det är lustiga hopp egentligen inom distansen - när man är grön och oerfaren och börjar på 5 milare så är hoppet hela 3 mil till nästa klass. Sen från 8 mil och uppåt så är hoppen 1-2 mil mellan klasserna. Vore det inte bättre ur synpunkten att försöka bredda distansritten och få upp fler på längre sträckor, att sänka allt under 8 mil till lokal-licens och dessutom ha fler såna klasser? Jag tror stenhårt på det och vad jag vet har det aldrig testats, eller?

/Camilla

En van ryttare som ridit distans ett tag och vet vad som krävs för att hästen ska gå 80 km och bedömer att hästen har framtiden för sig kanske inte är så intresserad av att rida 80 clear round, utan kör på att skaffa licens och rida 80 T direkt för att få sina kilometer. För de grönare ryttarna tror jag det skulle vara attraktivt med en 60, 70 eller 80 cr på lokallicens i slutet på året, då de flesta känt lite på sina hästar under året och vågar prova det.

Det där med att det ska vara licens på 60 km är absurt, tycker jag också. Går det inte att ordna en "59 km" tävling då? :crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej alla bukare! (Ja, detta är tyvärr en till rastråd ;)) Läget är sådant att jag är på jakt efter rasen för mig, eller nått sånt, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 579
Senast: Explorer
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 471
Senast: mumin
·
C
Hästmänniskan Denna fråga har säkert varit på tapeten ett antal gånger.. jag har sökt men inte hittat något som ger mig de svar jag söker. Min kusin...
Svar
8
· Visningar
1 799
Senast: Lolydodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama