Licenser + uppklassning

Taefill

Trådstartare
Jag har läst det här på en sida...
"- Svenska lätta klasser försvinner och ersätts med T5, T6, T7, T8 och V5 (se FIPO klasser).
- Upp/ned klassnings regel försvinner."

Därför undrar jag lite hur det fungerar då. Hur är det med licenser? Försvinner lättklass-licensen?
Och uppklassning... Betyder det att vem som helst får tävla även T5, V5 etc..? Även om man är ett sm-ekipage?

Jag tycker de här nya reglerna verkar konstiga och dåliga för lättklassryttare :(

Sv: Licenser + uppklassning

Ingen aning! :crazy: Men jag tänkte starta lätt klasser, eller T5 och allt vad det nu heter, till våren. Hoppas någon vet?? :confused:

Jag tror knappast att ett SM ekipage har ngt intresse av att tävla T5/V5 osv.
Mne ngn slags regel kan jag ändå tänka mej att det måste bli.Freyr här på forumet är domare så hon kanske har koll redan nu.

Nu gick jag själv & läste om det.
Domarseminarium planeras i februari så jag kan tänka mej att detta tas upp då.

Jag tror att det är så att lätklasslicensen försvinner iom att upp/nedklassning försvinner.

Istället för att tävla lätt tölt tävlar man någon av de "nya" T-klasserna. Den som känns rätt för hästen.

Som sagt är domarseminariet i februari och då får vi vet mera.

/Malin

Och det var en ganska bra höjning av SM kval gränserna! Men det är väl i och för sig bra för det ska ju vara en elittävling, men nu känns det ääännu svårare att nå dit....:crazy:

Kan passa på och fråga om de nya reglerna (om någon förstod bättre än jag ;)) om det stämmer så här: att man måste först kvala till A-klass, och sedan måste man få A-klass poängen igen för att kvala till SM, i alla grenar? Förut var det väl bara 5-gång?

Jasså, så det ändras inte? För när jag läste så verkade det som att det var så i alla grenar nu.
Så om jag (som ungdom) får minst 5,80 i tex. tölt så klassas jag både till a-klass OCH till SM eller? *hmm*

Jag har också förstått som dig!
Att smkval = a-klasspoängen som ska uppnås på a-klasstävling.

Antagligen eftersom det handlar om samma poäng.

Ja så uppfattade jag det också...men jag hoppas jag missuppfattat för det är bättre om det räcker med att få det en gång innan SM. ;)

Jag har också fattat det som att det gäller för alla grenar nu. Kval från a-klass alltså.

Så har jag också fattat det, för så står det ju! Annars har dom skrivit fel....Hoppas...

Förlåt, det är jag som hade fel! :o
Det är självklart precis som det står på sidan; Alla kval till SM i ovalbanegrenarna måste ske från A-klass.

/Malin

Passar på och fråga:angel:, är det tillåtet att tävla med stång bett i T5 &V5?

Det vet jag inte. Jag antar att vi får veta det på domarseminariet i februari.

/Malin

Personligen blir jag besviken om det tillåts såna bett i de klasserna, jag tycker inte klasserna är annat än lätt klass fast de fått andra namn & i såna klasser tävlar för det mesta oerfarna hästar/yngre hästar eller mindre erfarna ryttare som inte borde rida på dessa bett.

Av erfarenhet från vet.kontrollerna & hovbeslagskontrollerna så vet jag att många av dessa hästar har problem i munnen, bl.a ett ekipage där jag tävlade sist som hade blåmärke i munnen & denna häst rida alltid på hävstänger utom just denna gång då det handlade om lätt klass & man inte fick.
Hästen själv är väldigt duktig oavsett ryttare på ryggen & har av tidigare ägare endast ridits på vanligt bett men nu "kan hästen inte gå utan stång" heter det.:crazy:

Tycker alla ska sträva efter att kunna rida på vanligt bett & framförallt inte glömma bort att hästen först ska gå bra på vanligt bett innan man byter till annat.
Ursäkta urspårningen.

Liknande trådar

Islandshäst Mitt facebookflöde svämmar för tillfället över av en uppdatering från TS, nämligen detta: " VIKTiG INFO FRÅN TS ! För ett par år sedan...
2
Svar
31
· Visningar
5 779
Senast: Elina8
·
T
Islandshäst Funderar på hur detta fungerar, förstår att tre tävlingar med en poäng över 5,5 gör att man inte får tävla lättklass längre. Förstår...
Svar
10
· Visningar
1 482
Senast: torpare
·
Islandshäst Hejsan! Jag ska börja tävla med min Islandshäst och funderar på grenar. Förut har jag bara hört om T1 T2 femgång, fyrgång, de...
Svar
10
· Visningar
3 977
Islandshäst Lite uppdatering från domarseminariet. Ett nytt FIPO kommer att finnas på engelska fr.o.m. 1/4. På svenska finns det så fort...
2
Svar
29
· Visningar
3 445
Senast: Freyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar