Licens!!! AKUT

miiiiiiia

Trådstartare
Jag beställde livstidslicens till min häst innan årsskiftet men har glömt vad det stod om att man skull skicka in för kopior på passet, alltså vad ska man kopiera och vart ska man skicka det? Jag har letat på på hemsidan så därför frågar jag er!

Sv: Licens!!! AKUT

Jag skickade med första sidan på passet, verkade innehålla alla uppgifter som stod listade :)

Dock står det fort bara "Licens beställd" på min häst, men jag har iaf inte fått något mail om att det saknades uppgifter.

Jag har inte skickat med några uppgifter från passet, men inte fått nåt mail om saknade uppgifter.
Och nu när jag kollade inne på min sida på den aktuella hästen så har det tidigare stått "Licens beställd", nu står det "Aktivera 2012" -så det gjorde jag NU. och nu står det ett licensnummer där istället.

Vad, och varför skulle man skickat med passkopior?

Passkopior ska skickas in på hästar som inte är registrerade i ASVH så jag antar att du har ett "halvblod" och då behövs det inte.

Kopior ur passet kan krävas även om hästen är registrerad i ASVH. Min är reggad i ASVH, ändå ville förbundet ha kopior. Orsaken var att min hästs DNA-analys var inte klar, och då finns han inte i Blup, och då kan inte förubundet "se" hästen. Så förklarade de i allafall för mig.

Reagerade också när jag såg det första inlägget. Men det var ju tur att jag inte har missat att skicka in något ;)

Kopior ur passet kan krävas även om hästen är registrerad i ASVH. Min är reggad i ASVH, ändå ville förbundet ha kopior. Orsaken var att min hästs DNA-analys var inte klar, och då finns han inte i Blup, och då kan inte förubundet "se" hästen. Så förklarade de i allafall för mig.

Det handlar också om att ASVH inte anser hästen färdigregistrerad innan DNA analysen är klar.

Jag skickade med första sidan på passet, verkade innehålla alla uppgifter som stod listade :)

Dock står det fort bara "Licens beställd" på min häst, men jag har iaf inte fått något mail om att det saknades uppgifter.

Igår fick jag mail om att den var betald och jag uppdaterade oxå så nu är min häst fit for fight :D Eh, byråkratiskt sett alltså ;)

I brevet till mig stod det att hästen var registrerad. Däremot stod det att om DNA-analysen visade något annat än den stammen som uppgivits, då skulle de återkalla passet och registreringen.

Undrar varför en DNA-analys ska ta SÅ lång tid? :confused:

Jag har inte skickat med några uppgifter från passet, men inte fått nåt mail om saknade uppgifter.
Och nu när jag kollade inne på min sida på den aktuella hästen så har det tidigare stått "Licens beställd", nu står det "Aktivera 2012" -så det gjorde jag NU. och nu står det ett licensnummer där istället.

Vad, och varför skulle man skickat med passkopior?

Det har jag undrat över - det står ett licensnr på min häst (eftersom jag snabbade mig o skaffade livstidslicens för henne) men det där med "Aktivera 2012" - är inte det om man ska ha ett årslicens på hästen?

Alltså jag tycker det är så svårbegripligt alltihop :mad:

Men i ditt fall där det står "licens beställd" så väntar dom förmodligen på något från dig, om det är betalning eller dokument eller vad det nu är. Jag hade skickat in allting, inkl. pengar till kontot, och det stod "licens beställd" hur länge som helst. Till slut mejlade jag o frågade och dom sa du måste in dit, och sen dit, och sen dit, och klicka på "betala". Det var ju inte så lätt att veta.....jag trodde dom drog pengarna från kontot...men nu står det att hon har licens, och ett nummer, men likförbannat står det "Aktivera 2012".

Nej, "Aktivera 2012" är för att du måste aktivera din livstidslicens varje år, de vill kunna hålla koll på vilka hästar som är aktiva tävlingshästar.

Det stod "licens beställd" länge på min häst oxå även om jag hade pengar på kontot (i god tid innan beställning eftersom jag väntade på att komma hem och fota passet).

Aktiveringen är precis som Zaga skrev. Jag aktiverade min häst trots att han troligtvis inte kommer tävla iår. Ville testa så allt gick bra och få allt gjort så inget knäppar sig på slutet :p

Kl*

Visst ska passkopiorna skickas till Svenska ridsportsförbundests adress i Strömsholm?

/en blåst ;)

Nej, "Aktivera 2012" är för att du måste aktivera din livstidslicens varje år, de vill kunna hålla koll på vilka hästar som är aktiva tävlingshästar.

Mäh, när jag klickar på aktivera 2012 få jag upp att sidan inte kan visas. :mad: Typiskt eftersom anmälningstiden till tävlingen jag hittat går ut om 30 minuter...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 439
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 598
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 170
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka