Lex Fäbodjäntan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lex Fäbodjäntan

För att de vi ska skydda med en morallag har ingen som helst nytta av den. De har för det första inte moral, och kan inte förstå det.

Nej men nu är det så att även aktivt och villigt förbjuds.


KL

Hur blir det att samla in semin nu? Blir det olagligt? Rent tekniskt så är det ju samma sak som att runka av djuret, och det blir ju förbjudet?
Vad tror ni??
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Nej, för det görs (förhoppningsvis) inte i ett för människan sexuellt syfte.

Klart djuren har nytta av den om lagen kan och kommer beivras. Det går till exempel fälla den mystiske mannen som stod och bonkade på fåren i en hage förra sommaren utan att behöva bevisa att fåren led av det.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Man kan inte veta om ett djur tar skada av någon handling alls oavsett om det gäller att rida, köra eller hantera hästen, de kan inte uttrycka sin talan så samma problematik gäller oavsett vilken form av umgänge du har med ett djur. Vad man däremot vet är att djur inte bryr sig ett dugg om mänskliga morallagar och kan därmed inte bli kränkta bara för att det enligt mänsklig moral är kränkande. För ett barn så är hela konceptet med beroendet, morallagarna som man påverkas av så fort man börjar förstå talat språk minspel mm.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Nej, för det görs (förhoppningsvis) inte i ett för människan sexuellt syfte.

Klart djuren har nytta av den om lagen kan och kommer beivras. Det går till exempel fälla den mystiske mannen som stod och bonkade på fåren i en hage förra sommaren utan att behöva bevisa att fåren led av det.

Bonkade???
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Det är med andra ord vad personen tänker och känner som spelar roll? Hur ska man bevisa en sådan sak??

En video på när de samlar in semin från en hund http://www.youtube.com/watch?v=aqjhjWdF0Ao

Jag ser inte hur det skulle kunna vara någon som helst skillnad för hunden på detta och på att bli avrunkad.

Och btw, ni som säger att tikar inte kan ta en manslem. Titta på videon, hundens penis är ju för tusan helt enorm!!!! :eek: :yuck:
Kan en tik ta det så kan hon nog ta en en normalt utrustad man med.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Ja, men hela samhället är uppbyggt av oskrivna morallagar så jag förstår inte uppståndelsen över att en hamnar i lagboken.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Klart du inte kan bevisa vad en person tänker eller har tänkt om den inte uttryckt det i ord. Det brukar var det svåra i många rättsfall; vilket uppsåt hade förövaren? Uppsåtet avgör många gånger brottsrubriceringen och därmed också straffet.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

*Kl*

Tja, förbud mot barnsex är väl också en morallag, i alla fall om barnen inte skadas eller är så små att de inte förstår vad som händer? :meh:Varför inte skapa en tråd om det och raljera över istället. :yuck: Det är väl ingen skillnad mot en termometer i rumpan på barnet eller en kåt karls lillfinger?
Saker man inte får göra med barn:

Lämna dem utan tillsyn i flera timmar i sträck
Förvara dem i lådor
Släpa runt dem i snöre runt halsen
Döda dem
Äta upp dem
Inseminera dem (!)
Knulla med dem

Lagstiftningen är således konsekvent.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Men då är det ju inte endast övergreppet som sådant som är det som skadar utan övergreppet tillsammans med omgivningens stigmatisering av det?

Övergreppet som sådant skadar säkert också, barn i den åldern är inte byggda för att exempelvis ha penetrerande sex. Vill sedan inte barnet utan det gör saker för pappas skull och håller tyst för att annars så slutar pappa att älska en och man blir utbytt eller vad för hot som man nu använder.

Visst kan man applicera tvång på djur också, men tvång att utföra saker drabbas de flesta tamdjur av dagligen.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

eller utför befruktning?
... som ligger i hästens intresse hurdå?

Jag tror inte hästen uppskattar det på något vis
Så varför är då inseminering OK men inte sex?

Men det har liksom inte med tidelagen att göra, så varför diskutera det nu i tråden?
Därför att lagstiftningen är inkonsekvent. Det är en morallag som bygger på att människor i vissa avseenden tillskriver djur sina egna känslor.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Fåren har möjligen nytta av att mannen som knullade dem gjorde dem psykiskt eller psykiskt illa, annars spelar det dem nog mindre roll om det nu inte är ägaren som åker fast för då så kanske de snarast får problem. I stället för ett långt och lyckligt liv med ett och annat knull så blir det kanske slakthuset istället.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Så du menar alltså att eftersom man får göra vissa tvivelaktiga saker på djur så borde det vara fritt fram att göra precis vad man än behagar?
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Hur menar du att de möjligen skulle ha nytta av mannen? På vilket sätt har ett får nytta av att en människa knullar dem?
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Men det är inte samma sak som tidelag. Jag orkar inte diskutera olika ämnen, det är en ny lag det handlar om, inte hur slakterierna ser ut eller om djuren "vill" slaktas och medverkar i det.
Det är inte olika ämnen. Det är samma sak. Ridning är utnyttjande, slakt är utnyttjande, bara att hålla djur är ett utnyttjande, tidelag är ett utnyttjande. Varför är "sex" ett värre utnyttjande än "slakt" (=döden)?

Har jag inte skrivit, men återigen är det inte samma sak som tidelagen vi diskuterar.
Det blir den logiska och rimliga konsekvensen av dina påståenden. T.ex. här: "Knullar du hästen är det övergrepp mot djuret. En död häst har inga känslor/tankar om vad som sker.." (inlägg 128); slakt är OK för att det är "näringsliv" o.s.v. Det är alltså värre och mer skadligt att knulla en häst än att bulta den.

JInte så länge mannen inte gör något med hästen. Men visst blir det ett övergrepp om han gör det, även om hästen varken får ont eller lider av det.
Fast hur kan då ridning "som hästen uppskattar" inte vara ett övergrepp, medan närvaron av en manslem "som det brunstiga stoet uppskattar" vara ett övergrepp? Du säger emot dig själv.

Tycker inte det är relevant att ta upp ridningen eftersom det inte har ett dugg med tidelag att göra. Det handlar om uttnyttjande på ett helt annat sätt som inte är trådens ämne och som jag inte kan jämföra med här.
Båda innebär ett utnyttjande. På vilket sätt är "tidelag" ett utnyttjande på ett helt annat sätt än ridning eller slakt?

Jag skrev att man, om man på något sätt bryr sig om sina djur, så kan man se om den gillar behandlingen.
Så om det brunstiga stoet uppskattar lite kuk eller om hunden gillar att slicka leverpastej från någons könsorgan, vad är då problemet?
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Jag vill helst inte heller dra in barn och jämföra med här, men jag tror att både en hund och en katt har känslor och minns obehag den utsätts för. En hund som blir sexuellt utnyttjat kommer antagligen, trots att det gör ont, vara sin husse trogen och "gå med" på behandlingen eftersom den är i en beroendeställning till den som har hand om den.
Hur vet du att det inte förhåller sig på exakt samma vis med t.ex. ridning eller koppelpromenader?
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Och hur kan du å det bestämdaste hävda att du VET att ett djur inte skadas mentalt av en sexuell handling som är utförd på den?
Hur kan du å det bestämdaste hävda att du VET att ett djur (låt oss ta häst, bara för exemplets skull) inte skadas mentalt av att bli ridet, hållet i box o.s.v?
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Läs igen och försök hitta där jag hävdar att jag vet att ett djur inte skadas mentalt eller fysiskt av att bli riden eller dylikt. Eller bespara dig tiden, du kommer inte hitta det eftersom jag aldrig hävdat att jag vet något sådant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp