Lex Fäbodjäntan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lex Fäbodjäntan

Javisst, hästar har dött av att blivit veterinärt undersökta via tarmen av arm- hur kan det då vara "tillåtet" när det ändå sker dödsfall vilket man kan säga är omöjligt om man jämför då men en kuk....?

Fast jag vet inte varför du ställer frågan till mig? OM djuret ( häst/ko) dött av skadorna efter en vetrinär, då är det allvarligt fel i vården av djuret. Anmäl?!Det ena utesluter ju inte det andra? om en häst dör av en undersökning du beskriver, så är det väl ändå inte okej att andra djur går samma öde till mötes?
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Fast jag vet inte varför du ställer frågan till mig? OM djuret ( häst/ko) dött av skadorna efter en vetrinär, då är det allvarligt fel i vården av djuret. Anmäl?!Det ena utesluter ju inte det andra? om en häst dör av en undersökning du beskriver, så är det väl ändå inte okej att andra djur går samma öde till mötes?

Fast Falukovslagen talar ju inte om död. Utan om sex, dvs hur det juridiska objektet för håller sig till det andra juridiska objektet (som juridiskt sett kan vara samma person om din anka smiskar dig och du tänder på det)
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

så den enda skillnaden är om nöjet är sex? Oavsett om du onanerar till fiskarna i akvariet?

Det är då du ska åka dit för tidelag?
Ja, om lagen träder i kraft så får jag börja onanera försiktigare.

Hunden kan ju se och bli kränkt.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Min katt kastrerade hankatt våldtog mig upprepade gånger, eller om han nu egentligen var ute efter favorit tröjan, är det jag eller katten som är skyldig? Jag sa nej högt och tydligt, jag kastade bort katten men inget hjälpte. Han lärde sig aldrig utan det upprepades flera gånger. När jag inte tillät så fick någon möbel eller så stå till tjänst, han var inte kräsen.
Jag var hos en bekant som har hund och pool och hade bytt om till bikini - och bekantens hund, som i normala fall inte var särskilt på, vägrade lämna mig i fred. Tur den var liten, fick bara tag i min arm när jag satt på poolkanten. Han gav sig inte.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Varför är det värre/något helt annat att ha sex med ett djur än att döda det?

Inser att jag missade ordet sällskap(djur) i kommentaren. Jag anser att sällskapsdjuret normalt sett inte är intresserad av att ha sex med andra arter än av sig själva( mäniskan bla). Kanske blir en hund eller andra djur intresserade av löpning hos andra djur mm i sitt tillstånd de är i , men det ger oss inte rätten att uttnyttja det. Att döda ( hårt ord) är inte detsamma som att att djuret har levt bra i sin korta livstid, men ändå blir mat när det slaktas.Sex med djur ser jag som utnyttjande, djur som slakt är näringsliv...
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Jag har sett flera exempel på hundar och katter som knappast är oblyga och gärna sätter på både det ena och det andra, säker i brist på lämplig partner.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Inser att jag missade ordet sällskap(djur) i kommentaren. Jag anser att sällskapsdjuret normalt sett inte är intresserad av att ha sex med andra arter än av sig själva( mäniskan bla). Kanske blir en hund eller andra djur intresserade av löpning hos andra djur mm i sitt tillstånd de är i , men det ger oss inte rätten att uttnyttja det. Att döda ( hårt ord) är inte detsamma som att att djuret har levt bra i sin korta livstid, men ändå blir mat när det slaktas.Sex med djur ser jag som utnyttjande, djur som slakt är näringsliv...
Fast slakt är att döda. Punkt. Och djur, sällskaps eller inte, är väl knappast intresserade av att bli slaktade och uppätna? Och varför är det skillnad på sällskapsdjur och andra djur? Varför är näringslivsutnyttjandet acceptabelt? Borde det inte vara ännu mindre acceptabelt p.g.a. så industriellt? Och så var det ju allt det där andra utnyttjandet också, som tydligen är acceptabelt, så länge det inte är sex ... Hmm...
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Jag har sett flera exempel på hundar och katter som knappast är oblyga och gärna sätter på både det ena och det andra, säker i brist på lämplig partner.
Min hund knullar kuddar. Och någonstans ute på nätet finns ett videoklipp av en snubbe som nästan blir våldtagen av en åsna.

Så att någon "anser att sällskapsdjuret normalt sett inte är intresserad av att ha sex med andra arter än av sig själva" är fullständigt irrelevant eftersom åsikten inte har så mycket med verkligheten att skaffa.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Fast jag vet inte varför du ställer frågan till mig?


Av den anledning du skrev att det var skillnad på undersökning på häst och ett utnyttjande med kuk, det förstnämnda kan orsaka dödsfall hos stoet, det sistnämnda gör det definitivt inte- ändå är det det sista förbudet du applåderar?
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Fast med det resonemanget så borde även en ex åsnebordell även vara näringsliv, eller hur?
Om ridskolor är OK och slakterier är OK p.g.a. "näringsliv", så rimligen, ja.

Antar att minkfarmar är OK också? Det är ju näringsliv ...
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Jag är absolut inte för tidelag, men för djur där sex är lika naturligt som att äta eller skita så är det knappast den sexuella handlingen som i sig är ett problem utan om den blir väl behandlad och gillar aktiviteten. De har liksom inga som helst hämningar och sätter som sagt på både det ena och det andra i brist på bättre.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Fast slakt är att döda. Punkt. Och djur, sällskaps eller inte, är väl knappast intresserade av att bli slaktade och uppätna? Och varför är det skillnad på sällskapsdjur och andra djur? Varför är näringslivsutnyttjandet acceptabelt? Borde det inte vara ännu mindre acceptabelt p.g.a. så industriellt? Och så var det ju allt det där andra utnyttjandet också, som tydligen är acceptabelt, så länge det inte är sex ... Hmm...

Slakt är att döda, jag äter och mår gott. Dock vill jag inte äta min egna hund, därav moral...

Det är skillnad på sällskapsdjur och icke sällskapsdjur för mig. Jag vill inte äta min hund, men jag äter gärna annat kött oavsett om det är din häst eller din kanin du fött upp. Jag vill inte äta mitt eget så att säga... En gris eller en kalv har jag ingen relation till, men det har jag till mitt djur som jag haft i min säng, umgåtts med 24 timmar per dygn samt fostrat och har en relation med.

Det sista. Nja, jag tycker att många av våra lagar om djur är bristfälliga.Som jag skrev, jag äter kött och förstår att slakt ingår. Däremot skulle jag gärna ha bättre lagar om hur de slaktas, sättet de slaktas på och hur de lever innan. Att döda (slakta) ett djur ska vara humant och utan lidande. Jag vet att det inte är så idag, men därför välkomnar jag också lagarna som kommer omm djurens rättigheter
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Men då är det inte sällskaps djur som är den springande punkten uta n att du inte vill äta din egen kompis. Det är tämligen normalt.
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Min hund knullar kuddar. Och någonstans ute på nätet finns ett videoklipp av en snubbe som nästan blir våldtagen av en åsna.

Så att någon "anser att sällskapsdjuret normalt sett inte är intresserad av att ha sex med andra arter än av sig själva" är fullständigt irrelevant eftersom åsikten inte har så mycket med verkligheten att skaffa.

Fast... vem har skrivit det?
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Jag har sett flera exempel på hundar och katter som knappast är oblyga och gärna sätter på både det ena och det andra, säker i brist på lämplig partner.

Jag också, men är det ok enligt dig att människan gör detsamma mot ditt djur/andra djur? Jag anser att människan kan tänka mer realistiskt om vad som är rätt och fel..
 
Sv: Lex Fäbodjäntan

Av den anledning du skrev att det var skillnad på undersökning på häst och ett utnyttjande med kuk, det förstnämnda kan orsaka dödsfall hos stoet, det sistnämnda gör det definitivt inte- ändå är det det sista förbudet du applåderar?

Läs mitt svar igen. Jag applåderar inget. Anser att undersökningar är viktiga, men blir vetrinäen kåt/upphetsad av det kanske man ska välja en annan vetrinär? Inte för hästen skull, utan för att vetrinären har andra behov än vad du har ( undersökning av hästen i detta fall och inte en kåt vetrinär som vill tillfredställa sig själv?)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp