Leverans cockerpoo med mycket pudel?

Nota

Trådstartare
Sett på blocket.
Varför köper man en blandras som nästan är renrasig?
Jag förstår fenomenet att köpa en blandras men när det är som i det här fallet mestadels pudel med en liten skvätt Cocker Spaniel, varför köper man inte en renrasig om det är mycket pudel man vill ha? 🤔

Jag upplever att det blivit nästan som mytbildning kring alla dessa -poo och -doodle blandraser, dvs pudelkorsningar... Det är som om de nästan har magiska egenskaper som gör dem helt perfekta. Lyckad (och inte helt sanningsenlig) marknadsföring om du frågar mig!

För mig som inte gillar det krullhåriga utseendet så är varken pudel eller pudelkorsning aktuellt, men skulle jag vara i det valet hade jag valt renrasig pudel alla dagar i veckan! Man vet mer vad man får på det viset och jag inbillar mig att det är de bättre hundarna som används i renrasaveln och de sämre eller de som inte är utvärderade alls i blandrasaveln. Dessutom har väl en del doodlar rent helvetiska pälsar?

Jag upplever att det blivit nästan som mytbildning kring alla dessa -poo och -doodle blandraser, dvs pudelkorsningar... Det är som om de nästan har magiska egenskaper som gör dem helt perfekta. Lyckad (och inte helt sanningsenlig) marknadsföring om du frågar mig!

För mig som inte gillar det krullhåriga utseendet så är varken pudel eller pudelkorsning aktuellt, men skulle jag vara i det valet hade jag valt renrasig pudel alla dagar i veckan! Man vet mer vad man får på det viset och jag inbillar mig att det är de bättre hundarna som används i renrasaveln och de sämre eller de som inte är utvärderade alls i blandrasaveln. Dessutom har väl en del doodlar rent helvetiska pälsar?
Ja det känns så, men jag förstår inte vill man ha en cockerpoo varför köper man då en som är i princip bara pudel 🙈
Varför i så fall inte köpa en renrasig pudel 🙈

Ja pälsarna på hundar med lång päls blir alltid katastrof om dom inte klipps eller sköts vet inte om doodlarna är värre min gissning är bara sämre skött päls pga okunskap? Kanske 🤔

Ska man gå på han som började med aveln av dom här så ångrar han sig otroligt. Jag hade personlighet aldrig köpt en dyr sådan blandning utan valt renrasig istället.

"Three decades ago, Wally Conron bred two unlike animals to unleash a creature the world had never seen. Today, he says it’s his “life’s regret”: “I opened a Pandora’s box and released a Frankenstein’s monster.”

That travesty was a labradoodle."

Ja det känns så, men jag förstår inte vill man ha en cockerpoo varför köper man då en som är i princip bara pudel 🙈
Jag tror att folk är så dumma att de tror att "magin" sitter i att det är en blandras. Men så vill de ha något som ändå ser ut som en pudel?

Ja pälsarna på hundar med lång päls blir alltid katastrof om dom inte klipps eller sköts vet inte om doodlarna är värre min gissning är bara sämre skött päls pga okunskap? Kanske 🤔
Jag har fått för mig att pälsarna blir katastrof och tovar ihop lättare just på grund av blandningen mellan de olika hårlagen - tänk dubbelpäls som är lockig, liksom. Som gjort för tovor! Pudelpäls som är rejält krullig och "bara växer" känns betydligt enklare (även om den såklart också tovar ihop om man inte sköter den)!

Jag tror att folk är så dumma att de tror att "magin" sitter i att det är en blandras. Men så vill de ha något som ändå ser ut som en pudel?

Jag har fått för mig att pälsarna blir katastrof och tovar ihop lättare just på grund av blandningen mellan de olika hårlagen - tänk dubbelpäls som är lockig, liksom. Som gjort för tovor! Pudelpäls som är rejält krullig och "bara växer" känns betydligt enklare (även om den såklart också tovar ihop om man inte sköter den)!
Så kan det vara jag har ingen koll på doodlarna men det låter ju logiskt.
Även en vanlig pudelpäls är svårskött om man ska låta den växa :)

Det började väl som nån designer-kändis-"ny ras"-grej som sedan paketerades om till den ultimata faniljehunden utan hälsoproblem som dessutom är allergivänlig?

En granne har en. De betalade 40 000 för sin valp, och var väldigt stolta över att det var en fjärde generationens doodle. Tydligen fick de intyg över gentest vid köpet.

Separationsångest, vilket tydligen är vanligt hos doodlarna, är bekant även hos grannarnas hund.

Jag tror att folk som köper en doodle är människor som inte vill ha "en sjuk renras" och som tänker att en blandras alltid är friskare. Vanligtvis kan dessa människor inte speciellt mycket om hundar.

Alla som tar emot hundar för klippning/trimning som jag känner säger samma sak om pudelkorsningarnas päls: den är riktigt riktigt jobbig! Inte alls som en misskött pudelpäls.
Samtidigt så har jag haft hur många pudelblandningar som helst och inte en enda av dem har haft problem med pälsen. Jag tror snarare att det är okunskap bland både uppfödarna och köparna som gör problemet. Jag borstar aldrig mina hundar, jag rakar ner dem 4-5 ggr/år istället och det fungerar hur bra som helst. Jag vet dock att det finns en gräns, framförallt för ena hunden jag har nu, och låter jag det gå förbi den gränsen så blir hennes päls tovig. Men pratar jag med pudelfolk så behöver man med den pälsen klippa oftare än så om det inte ska bli tovor? Så utifrån det så har samtliga av mina haft bättre päls än pudlar. Men, det kräver att den sköts rätt. Går det förbi den perioden där jag vet att det börjar bli tovor, då blir det VERKLIGEN tovor. Det finns inget mellanting, antingen så är det inte tovor i pälsen eller så är hela pälsen tovor. Det är där okunskapen kommer in tänker jag. Jag vet exakt vart gränsen går. Är man inte uppmärksam så ja, då går det inte. Och klipper man inte själv (som jag gör) så hänger det på att de som tar emot den har tid = risken att man går över till den där tiden där hela pälsen är en tova ökar sannerligen extremt mycket.

Ett vanligt argument för pudelkorsningarna är att de skulle vara allergivänliga, eftersom de inte fäller. Jaha, och varför inte köpa en renrasig pudel i så fall? Man kan klippa sin pudel så den ser ut som vilken doodle/poo-hund som helst, så det kan ju inte ens vara utseendet som gör att man väljer pudelblandis över renrasig pudel. Jag hoppas att folk förstår att pudlar inte föds med lejonklippning (ifall man nu tycker det är fult). Dessutom kostar en renrasig pudel från en duktig uppfödare ca hälften jämfört med en pudelkorsning. Färger? Ja nu finns en massa olika godkända färger hos pudel, även flerfärgat, så inte ens det argumentet håller för att hellre välja en blandras över renrasig.

Något jag verkligen häpnar över är att folk glatt blir fodervärdar åt dessa blandraser. Jag läste på en doodle-uppfödares hemsida om vad som gäller när man tar en hund på foder och som SKK-uppfödare tror man inte sina ögon.

Fodervärden ska se till att hunden kommer till uppfödaren när den ska användas i avel (inom SKK gäller att jag som uppfödare ska hämta/lämna hunden).

Om hunden inte går igenom de hälsotester som uppfödaren gör inför avel (t ex HD, ED, ögonlysning, dna-tester) så får fodervärden välja på att köpa loss hunden för 25.000 kr eller lämna tillbaka den (inom SKK gäller att om hunden inte kan användas i avel så övergår den i fodervärdens ägo utan extra kostnad).

En tik lämnar upp till tre kullar innan hon kastreras och lämnas över i fodervärdens fulla ägo (enligt SKKs avtal så får endast två kullar tas på en tik och sedan övergår hon i fodervärdens ägo, utan att hon kastreras eller avelsspärras). Jag ser detta som ett sätt för doodleuppfödaren att hålla konkurrensen nere. Inom SKK så kan det vara ett jättebra sätt för någon att lära sig mer om avel genom att ha en foderhund och som man sedan kan ta sin första kull på.

En kompis har en sådan. Nu är den så gammal att den var en klassisk blandras, då alla ”poo-raser” knappt var uppfunna när den köptes. I hennes fall ville hon egentligen ha en renrasig pudel. Det var dock så svårt att få tag i att hon till slut gav upp och köpte en cockerpoo.

@LaMagia jag har funderat på om det är så att folk vill ha labbens temperament och pudelns "allergivänlighet"? (Nu är det ju dock sällan pälsen som allergiker reagerar på). Labbar ses ju av många som den perfekta hunden och är ibland den enda ras folk känner till, förutom kanske schäfer och tax.

En hel del människor verkar vara väldigt ovetande om att man inte kan ta en egenskap från mamman och en egenskap från pappan och förvänta sig att valparna blir på ett specifikt sätt.

Sen tror jag att folk tänker att om de skaffar en renrasig hund så MÅSTE de ställa ut den. Det här argumentet har jag hört från flera olika håll, och jag förstår inte alls varifrån det kommer eller hur folk tänker.

Tror pudel har rykte som fjompig tanthund med knasig frisyr bland folk som knappt kan hund. Doodlarna har istället marknadsförts som perfekta familjehundar (som dessutom är merle!!!) så trots att de ser typ likadana ut slipper de fjompstämpeln? O_o

Min farsa kan ingenting om hundar och träffade någon sorts pudelblanding ute på stan. Den var klippt i klassisk doodlefrisyr och han trodde knappt på mig när jag sa att de inte ser ut sådär naturligt, de behöver klippas. Tänker att det är typ den nivån ickehundfolk är på.

@LaMagia jag har funderat på om det är så att folk vill ha labbens temperament och pudelns "allergivänlighet"? (Nu är det ju dock sällan pälsen som allergiker reagerar på). Labbar ses ju av många som den perfekta hunden och är ibland den enda ras folk känner till, förutom kanske schäfer och tax.

En hel del människor verkar vara väldigt ovetande om att man inte kan ta en egenskap från mamman och en egenskap från pappan och förvänta sig att valparna blir på ett specifikt sätt.

Sen tror jag att folk tänker att om de skaffar en renrasig hund så MÅSTE de ställa ut den. Det här argumentet har jag hört från flera olika håll, och jag förstår inte alls varifrån det kommer eller hur folk tänker.
Fast det argumentet har jag inte svårt att köpa då i princip alla raser visas i typiska utsällningsposer med tillhörande frisyrer när det gäller pälsraser. Och majoriteten utställningsfrisyrer är fula🙈

Inte så vanligt förekommande längre men för 10-20 år sen nämndes det också i princip alla annonser att föräldrarna var utställda följt av diverse förkortningar och titlar.

Jag ser inte den typen av annonser så ofta längre? Någon som tänkt på samma?

För att man är en idiot som gått på mördande reklam...

Fast det argumentet har jag inte svårt att köpa då i princip alla raser visas i typiska utsällningsposer med tillhörande frisyrer när det gäller pälsraser. Och majoriteten utställningsfrisyrer är fula🙈

Inte så vanligt förekommande längre men för 10-20 år sen nämndes det också i princip alla annonser att föräldrarna var utställda följt av diverse förkortningar och titlar.

Jag ser inte den typen av annonser så ofta längre? Någon som tänkt på samma?

Jag tror också att man ofta gör rasen en otjänst när man väljer att fokusera på utställningstitlar och utställningpreppade bilder när man marknadsför sina hundar.

Med vardagsfrilla, bilder från när man lever tillsammans med hundarna, och en beskrivning av föräldrarnas temperament och personlighet hade man gjort ett helt annat intryck. Tror att det hade lockat målgruppen betydligt mer (om det nu inte är enbart utställningsintresserade rasentusiaster man vill sälja till).

Jag tror också att man ofta gör rasen en otjänst när man väljer att fokusera på utställningstitlar och utställningpreppade bilder när man marknadsför sina hundar.

Med vardagsfrilla, bilder från när man lever tillsammans med hundarna, och en beskrivning av föräldrarnas temperament och personlighet hade man gjort ett helt annat intryck. Tror att det hade lockat målgruppen betydligt mer (om det nu inte är enbart utställningsintresserade rasentusiaster man vill sälja till).
💯

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 859
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
9 284
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 957
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka