Levande Föl avgift - Vad händer om nåt är fel?

Liselott76

Trådstartare
Om jag betäcker med en hingst som har en levande föl avgift, vilka regler gäller för att jag ska vara skyldig att betala den?

Om stoet t ex får ett missbildat föl som måste tas bort, betalar jag då ändå levande föl avgiften eftersom fölet levde..?

Isåfall - är det veterinärintyg som gäller?

Om fölet har stora exteriöra fel men ändå kan fortsätta leva som promenadhäst eller liknande - betalar man då hela levande föl avgiften? Hur gör uppfödare en sån gång? De lever ju på att kunna ta betalt för sina hästar, en promenadhäst får dom ju inte mycket betalt för..

Är det olika beroende på hingstägare?

Tacksam för svar!

Sv: Levande Föl avgift - Vad händer om nåt är fel?

Hur länge fölet ska leva för att man ska erlägga levende fölavgiften varierar lite mellan olika hingstägare. Tror jag har sett allt från ett dygn till tio dagar. Har inte varit med om att det har behövts något veterinärintyg. Mycket beroende på att fölet inte går att registrera utan underlaget från hingsten och det får man inte innan avgiften är betald.

Exteriöra fel ger ingen nedsättning utan den risken får man ta som uppfödare.

Men om det inte krävs veterinärintyg, finns det då inte en risk att vissa uppfödare säger att fölet har dött trots att det inte gjort det? T ex om det har så pass stora exteriöra avvikelser att man redan vid födseln ser att det inte kommer att bli en tävlingsindivid? & sen ändå behåller fölet fast utan papper..? Pass kan man ju få även på en häst utan dokumenterade föräldrar..

Risken finns ju men det kostar en hel del mer att inte ha de riktiga papperna vid registrering och värdet minskar ännu mer vid försäljning. Plus att idag så är det fler och fler raser som kräver DNA. Då går det inte att regga med okänd om pappan finns i databasen.

Inom travet där avgifter ofta är väldigt höga så har det förkommit att man låtit bli att betala till hingstägaren. Men då får inte fölet märkas och föras in som travare eller starta på travet. I det fallet går det inte heller att komma i efterhand utan då är det kört för den hästen.

Om en oseriös stoägare bestämmer sig för att göra valack av sitt hingstföl och strunta i härstamningen så kan hingstägaren inte göra ett dugg åt det. Man kan ju än så länge registrera i SH och komma undan kravet på DNA-typning. Det här är ett stort fel och anledningen till att det är möjligt är EU-kravet på registrering av djur..

Det här är ett stort fel och anledningen till att det är möjligt är EU-kravet på registrering av djur..

Mycket kan man skylla EU för men inte detta. Det har förkommit så länge det har funnits avgifter till hingstarna och stamböcker för in hästarna i. Det var troligen ännu vanligare förr när det inte fanns krav på pass till hästarna. Då fanns det väldigt stor värld med hästar utan papper och stammar även hästar som bytte identitet flera gånger under sin livstid.
Det är ju snarare så att EU gör detta för att förhindra att finns en massa hästar med okänd stam. Kommer ju också nya krav på märkning av alla hästar.

Syftar du på chipmärkning då? Eller har det kommit nya regler?

Syftar du på chipmärkning då? Eller har det kommit nya regler?

Det finns eller är på gång nya regler för det här där det kommer att krävas att alla föl märks. Men jag kommer inte ihåg alla detaljer om det. Så jag vet inte om det bara är chip som ska räknas eller om man kan märka på andra sätt inte heller från vilket datum det träder i kraft. Men det är på väg, finns ju redan för andra djur som ko, får och gris.

Innan det är krav på DNA-typning med korsreferens till alla avelshingstar så kommer det att fortsätta. Regler hit eller dit, så länge det finns oseriösa människor som sysslar med avel så kommer det att fuskas och hingstägarna är de som betalar. Så är det bara.

Innan det är krav på DNA-typning med korsreferens till alla avelshingstar så kommer det att fortsätta. Regler hit eller dit, så länge det finns oseriösa människor som sysslar med avel så kommer det att fuskas och hingstägarna är de som betalar. Så är det bara.

Ja det finns och kommer alltid att finnas men det är ju inte EU:s fel.

Hoppas inte det är någon slags märkning som syns iaf... Gillar inte sånt... Chip tycker jag är bra, relativt smärtfritt för hästen och syns inte utanpå :)

Chipmärkning är godkänt men det finns ju andra märkningar idag som frysmärkningen på travare eller tauteringar under läppen. Det var den typen jag inte kommer ihåg om den också ska bli godkänd.

Jaha, om jag fattat det rätt så är det så att man ev ska få välja vilken märkning man vill ha i framtiden? Inte att chip ska bytas ut eller att man måste ha 2 märkningar?

Gamla märkningar gäller och äldre hästar kommer inte heller att behöva märkas om de inte redan är det. Det gäller för föl som föds från och med ett visst datum.

Tack för era svar!
Verkar inte vara en helt lättbesvarad fråga..

Om jag betäcker med en hingst som har en levande föl avgift, vilka regler gäller för att jag ska vara skyldig att betala den?

Om stoet t ex får ett missbildat föl som måste tas bort, betalar jag då ändå levande föl avgiften eftersom fölet levde..

Vissa hingstägare kräver veterinärintyg även på dödfödda föl, mer än vad försäkringsbolaget kräver för att få ut på ev. foster-och fölförsäkring. I det senare fallet räckte det t ex i mitt fall med två ojäviga vittnen samt fotodokumentation, men hingstägaren ville ha veterinärintyg.
Med det menar jag att jag kan tänka mig att vissa hingsthållare nog kräver veterinärintyg för missbildade föl som måste tas bort direkt också.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 409
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
6 031
Senast: Habina
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 456
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 214
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3