levande foder till fisk

wtf

Trådstartare
är jag en hemsk människa som tänker köpa ett stim med neontetror som mat till mina pirayor?
ska åka bort över midsommar och har ingen som matar fiskarna och tänkte då på levande... får dom ingen mat på en dag går dom på malarna och det vill jag inte ska hända igen...

så, är jag hemsk?

Sv: levande foder till fisk

nja, maten måste ju ta slut på engång, annars blir ju vattnet lidande och i sin tur fiskarna.
så det enda jag kan komma på är att ha levande foder, dels för att dom kan äta när dom vill och dels för att neontetror är såpass små att dom äter upp hela i ett nafs = inga matrester på bottnen...

Jag tycker att det låter otäckt... Men det är ju så det går till i naturen så..

Jag tycker inte att det låter hemskt. Men jag tycker att det låter oekonomiskt.

Sen är det ju så att fiskar klara sej ett par dagar utan mat. Hur länge ska du vara borta?

visst är det oekonomiskt, men jäkligt praktiskt!
och visst klarar de sig utan mat på den tiden jag är borta (tors kväll/fre morgon till lördag kväll)

MEN, är de utan mat en dag så attackerar dom malarna! har glömt att mata en gång och då hade dom bitit av halva huvudet på min pleco... :( så mat måste dom ha..

Tycker inte du är hemsk! Om du inte kan flytta malarna till ett tillfälligt akvarium har du kanske inte så mycket annat att välja på.

De små neontetrorna avlivas säkert snabbt & effektivt.

du tror inte att neontetrona tar slut lika fort som en filé då? för annars är det ju sak samma... men vadå, levande föda är väl helt okej. Det är ju så det går till ute i den hårda världen.

(Usch, varför har jag inte samma medlidande med fiskar som med övriga djur? :crazy:)

Priscilla, aborrmördaren. :devil:

dom tar säkert slut relativt fort.
men om jag håller pirayorna välmatade tills jag åker så kommer dom nog inte att röra dom förrän hungern kommer.
får väl se vad som händer... :p

Prova att göra det innan. Jag skulle nog tyvärr gissa på att de försöker äta upp alla tetror på en gång, och skadebiter de som inte blir ätna. känner fiskar nån mättnad? hittils så har jag bara sett de proppa sig så full att det sticker ut mat ur munnen, om de får fri tillgång. Inte pirayor, men alla andra firrar verkar göra så.

Blir det inte billigare att köpa ett jättestim guppy? Alternativt flytta malarna till en annan tank över helgen? Dela av akvariet?

en guppy kostar mellan 15-25 kr och en neontetra kostar 7.50 om man köper 10 st. dessutom blir lidandet för matfisken kort ju mindre den är..
har dessvärre inget annat akvarie, skulle ju va om de fick bo i badkaret.. :p men den tanken är rätt omöjlig då jag knappast skulle få tag i dom.. akvariet är så himla högt att jag inte ens når ner :p
äh, det får bli som det blir... :(

Oj, jag räknar guppy som "skräpfisk", trodde de var väldigt mycket billigare än tetrorna. Kan du inte sänka ner ett styvt nät som ligger en bit över botten så malarna håller sig där nere och pirayorna ovanför?

Men en sådan foderautomat då? Finns inte de längre eller äter pirayor för stora bitar eller är den för dyr?

Nej, jag tycker inte du är hemsk. Men jag tror däremot det är olagligt att göra på det viset. :smirk:

det tror jag defenitivt inte att det är, då skulle det vara olagligt att ha levande möss till ormar tex ;)

jag kan inte ha kött i en foderautomat och de äter inte flingor...

men jag får lösa det med att mata dom så sent jag kan innan vi åker imorrn å sen får jag mata så fort jag kommer hem på lördag kväll.

jag räknar också guppy som skräpfisk, och det är det ju oftast också. de är så sönderavlade i djuraffärer så det är bara skräp..

:p

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: Celinehenn
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 084
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix