Thelma

Trådstartare
Jag har gått och förälskat mig i en av hans söner. Ridningen fungerade även i praktiken, det som man kan så väl i teorin. Ni fattar vilken känsla jag menar. :bow: :bow:

Någon som kan berätta om vad denna hingst nedärver till sina avkommor. Det kan vara bra att veta inför framtida hästköp. Eller ni som har hästar efter Leuthen.. hur är de att rida jämfört med andra hästar ni ridit..

Tack på förhand

P.s jag är verkligen blåbär på detta, så om jag ställer "dumma/onödiga" frågor så ignorera det... ;)

Sv: Leuthen I

Om man ser till "siffrorna" så har han lämnat en godkänd hingst (Le Mistral 923 som nu finns i Danmark), 2 dressyrdiplom, 7 hoppdiplom och 7 diplomston.

Tävlade avkommor i hoppning finns upp tom 1.50, PS dressyr och svår fälttävlan.

Har inga egna erfarenheter av hans avkommor.

Jag har fött upp två Leuthenavkommor, bägge är/var kanon i skallen, underbara att hålla på med.
Valacken blev tyvärr inte så gammal, han dog efter komplikationer efter operation av lös benbit, men han var urtrevlig och genomsnäll.
Stoet sålde jag nu som 5-åring, hon är helt okomplicerad och har mkt bra rörelser och hoppteknik. Hon vann breeders i fälttävlan i år. :)

Leuthen har nedärvt ojämn storlek på sina avkommor, de brukar ha bra ridbarhet och de jag har träffat har varit trevliga.
Förutom hingsten Le Mistral så har han lämnat den i Norge godkände Löjtnantshjärta som nu tävlas i Sverige.

Kopparberg här på buke är också väldigt nöjd med sin Leuthenhäst!

Thelma skrev:
Jag har gått och förälskat mig i en av hans söner. Ridningen fungerade även i praktiken, det som man kan så väl i teorin. Ni fattar vilken känsla jag menar. :bow: :bow:

Någon som kan berätta om vad denna hingst nedärver till sina avkommor. Det kan vara bra att veta inför framtida hästköp. Eller ni som har hästar efter Leuthen.. hur är de att rida jämfört med andra hästar ni ridit..

Tack på förhand

P.s jag är verkligen blåbär på detta, så om jag ställer "dumma/onödiga" frågor så ignorera det... ;)

Senast ändrad:

Dom jag har sett har sett väldigt tråkiga och intensägande ut, ingen utstrålning direkt.

Jag har träffat en förutom Kopparbergs snygging och hon var otroligt vacker. Feminin och snygg. Enormt het i humöret dock, iaf med sadel på. Men en goshäst i stallet. Tävlades i hoppning, men vet inte hur högt och vilka resultat.

Jag har sett en hel del mkt fina avkommor på tävlingsbanorna, och jag tycker att de är snygga iaf. Jag har ju även haft förmånen att få stifta nära bekantskap med honom själv när han kom till sverige och måste säga att det är en mkt trevlig individ själv!

Jag hade en valack e. Leuthen f. -94, som jag köpte som ettåring och sålde vidare som 4-åring. Mkt trevlig häst, lättlärd, orädd, dock ganska hård i skallen. Enorm hoppkapacitet, medelmåttiga rörelser och ej så bra exteriör (35 p på kvaliten).

Jag älskar min Leuthenhäst. :love:
Han har utstrålning, kapacitet och hög ridbarhet.
Är stor men rör sig ändå mkt lätt. Det sagt av andra duktiga ryttare.
Har både bra gång och hoppkapacitet.
Har humör. Är känslig men inte nervig.

Han har alltid varit lättlärd, och tyvärr så är han det med negativa saker också!
Hade en brud till ridhjälp för 1,5 år sedan. Hon busred i skogen med denna mkt framåt häst, samt höll på och "krånglade" med honom på ridbanan, och gav aldrig klara besked hur det skulle vara.
Jag hade förut aldrig haft problem med hästen, han hade varit enormt lättriden.
Men plötsligt stod jag där med problem som tex att om han inte fick ösa iväg i full galopp när jag samlade upp tyglarna, så blev han skitsur och hoppade och for!
Det tog 1,5 år att jobba bort...
Med det vill jag säga att i allafall min Leuthenhäst är INTE ngn häst för "klåpare" trots att han faktiskt är mkt lättriden.

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
957
Senast: viltmilla
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·
Avel Jag har ett svenskt ridponnysto vi funderar på att ta föl efter. Hon är en "riktig" ridponny med stamtavla, avlad för att bli just...
2
Svar
34
· Visningar
3 033
Senast: FadeAway
·
R
Avel Var ju en artikel i förra numret av Ridsport, där en inskrivare skribent ansåg att ASVH skadar svensk halvblods avel. Läste ni den...
Svar
10
· Visningar
1 313
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg