Letat gård!

Mysaan

Trådstartare
Jag och min sambo var ute och finåkte i dag. Vi har nu i ganska nära omgivning av där vi bor i dag hittat 3 stycken gårdar som är tomma. Så vart vänder man sig för att hitta ägaren??? Vi har ingen aning om fastighetsbeteckning eller så utan skulle behöva en karta. Så kan man på något sätt få tag i en karta där fastigheten med mark är utritad och man sedan kan få veta vem som står som ägare???

Sv: Letat gård!

lantmäteriet har fastighetsbeteckningar och kartor. men vem som äger vet de nog inte, kanske man kan kolla det genom skatteverket?

Ja, eller åk in till närmsta gård och fråga hur man får tag på ägaren till det stället som står tomt...

Här på landet har vi stenkoll på varandra!!! :)

Vi har frågat grannar när vi har hittat intressanta gårdar och oftast har vi fått tag i telefonnummer till dem.

Till sist gick det väl, vi fick köpa vårat drömställe för en struntsumma därför att vi gjorde upp utan mäklare.

Men många gånger har det varit lantbrukare som ägt ödegårdar där de bara har varit ute efter marken till stället och struntar sedan i husen och låter dem förfalla eller styckar ifrån och säljer husen och i det läget har det inte varit intressant längre för man vill ju åt lite mark också när man har häst.

Fast kan man hitta själva karta över gårdarna på internet?? Alltså så jag ser vad gården har för fastighetesbetckning?

Just dessa gårdar vi har tittat på är det ingen som riktigt vet vem som äger. Eller rättare sagt det råder delade meningar om ägaren.

Annars har vi faktiskt gjort så vid tidigare tillfälle.

burton skrev:
Men många gånger har det varit lantbrukare som ägt ödegårdar där de bara har varit ute efter marken till stället och struntar sedan i husen och låter dem förfalla eller styckar ifrån och säljer husen och i det läget har det inte varit intressant längre för man vill ju åt lite mark också när man har häst.

Det är det som är problemet. Vi hittade ett alldeles lagom stort ställe som låg bra till. Ägaren var jägare och vägrade släppa mark dessutom brukade han visst använda huset som jaktstuga 1 vecka per år. Tilläggas bör att hans normala bostad bara ligger 2 mil bort. :mad:

Men men det är som det är.

Kan man bara peka ut huset på kartan så är det bara att gå till kommunhuset. De har uppgifter på ägaren, bara de vet fastighetsbeteckningen. (Som står på deras kartor) På det utdraget brukar det stå taxeringsvärde också.

Fastighetsbeteckningen hittar du på en ekonomisk karta, brukar finnas tillgängliga på bibliotek om man inte vill köpa en egen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar