Leta köpehäst - råd

S

Stopek

Fråga om:
- varför hästen säljs
- tidigare skador
- hästens historia
- be om både bild och film, om hästen är långt bort. De skall vara nytagna
- stam och storlek, fråga om tumstock och vattenpass eller mätsticka använts, så att du inte tittar på en häst som är 5 cm lägre
- fråga om hästen är fräsch och i hull nu. Nyverkad/skodd och frisk.
- fråga om hästens temperament
- även bra om hästen nyligen vetbesiktigades

Först om allt detta är ok, åk och titta:
- palpera hela hästen först, kläm över rygg och känn över ben och senor (lär dig hur man gör)
- se hästen utan ryttare, på rakt spår i trav och på volt. Den skall både uppföra sig och röra sig luftigt/fräscht
- be om att få se hästen riden efter sin utbildningsnivå
Är allt hittills väl:
- sitt då själv upp, testa bara gångarter för att se att du trivs på hästen. Vad den kan har du sett redan.

- Åk sedan hem och tänk efter. Inga snabba beslut. Kolla gärna innan du åker om du får ta på prov en kortare tid, under vilken du även kan vetbesiktiga
Om det ej går:
- träffas på klinik och var beredd att betala och ta hem hästen om allt går vägen

Hälsning Maja
Denna tråd får gärna nålas och fyllas på.

Sv: Leta köpehäst - råd

Ett tips är röntgen!

Om du ska köpa en häst för en lite högre summa så är det väldigt värt det att göra en exportröntgen. Då röntgas alla leder i benen, utom framknäna, plus strålbenen.

Fråga då du ringer på hästen om den är röntgad tidigare. Om den är det, be alltid att få se plåtarna!

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 101
Senast: alazzi
·
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 658
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 386
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023