leta efter "fel" då man kållar på häst?(häst köp)

K

Kallblod

Då man åker och kållar/provrider en häst man eventuellt ska köpa, finns det "fel" som man kan upptäcka men bara ögat?Vad är det man ska titta efter då man kållar på hästen?hovar o.s.v?
Jag vill veta i huvudtaget vad man ska tänka på då man åker och kållar på en häs!Jag vill ha massor av tips för om jag hittar rätt häst så kanske jag blir häst ägare inom ett år! :)Tacksam för svar!

Glad påsk!
 
Sv: leta efter "fel" då man kållar på häst?(häst köp)

Jag brukar kolla igenom hästen lite först i stallet. Vill förresten hämta själv i hagen och även fixa i ordning hästen själv innan ridning. Då får man lite koll på hur den är att hantera. Det säger jag redan i telefonen då vi bestämmer tid, annars står kanske häsen där sadlad och klar när man kommer.
Kollar allmän-tillståndet: hull, hovkvalitét, ögon och näsa (snor?), "baktill" (dålig i magen?), eksém? (om den skulle ha det, eller ev om det är vinter och den har ovanligt kort man / kliad svans) mm.
Känner igenom hästen i samband med att jag borstar den. Kollar lite extra på benen så att de frächa.
Egentligen det man alltid kollar på då man pysslar med sin häst, fast då går det ju mer av bara farten.
Jag vill se hästen bli riden och jag provrider självklart även själv. Har ibland haft med mig en kompis som också provridit en liten stund, för att se hästen från marken med en ny ryttare.
Och glöm inte att veterinärbesiktiga (helst på klinik) innan köpet. Om säljaren inte går med på det, eller hotar med att sälja till annan spekulant, så har h*n nog något att dölja och är inte seriös!
 
Sv: leta efter "fel" då man kållar på häst?(häst köp)

Hej!

Mitt bästa råd till dig är att ha med någon som har ett "hästöga". Frågan du ställer är komplicerad, det är ju inte alltid bara att hitta Avvikelser utan även att kunna väga nackdelar och fördelar. Det kan vara värt att lejja din ridlärare eller iallafall någon utomstående hästkunnig. Man blir lätt lite blind om man blir förtjust i hästen ;)

Tänk noga innan vad du ska ha hästen till, hoppning, dressyr, skogsridning samt vilken nivå. Vilken typ av häst passar just dig osv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 593
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 709
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp