Less på ridfolk

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Nora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 7 376
Sv: Less på ridfolk

Jag är för att alla som betalar avgiften har rätt till ridhuset men i det här fallet kanske man skulle ha speciella dagar då man får köra så att ryttarna vet om det. En ridhäst är ju sällan van vid vagnar så nära inpå sig. Jag vet ju vad min unghäst hade gjort om någon kommit in med vagn! Visst de SKA tåla det ena och det andra men olyckan hade varit ett faktum om någon bara kört in i ridhuset när vi rider. Hänsyn är ett bra ord som fler borde tänka på i ridhus. FRÅGA om det är ok med de andra. Vi måste fråga om lov vid longeringsarbete i vårat ridhus och för att få tömköra så måste vi hyra enskilt p g a säkerhetsrisk. Jag tömkör min häst och skulle inte göra det om där fanns andra i ridhuset även om jag fick lov eftersom jag inte tycker att man har samma koll bakom hästen som när man sitter på.

Själv vet jag att det blir en skentur om jag möter häst och vagn i skogen så jag rider inte gärna där jag vet att det körs ofta.

Tänk på våra ridhästar - de tycker ofta att VAGNAR är LÄÄSKIGA :eek:

tretjak skrev:
Själv vet jag att det blir en skentur om jag möter häst och vagn i skogen så jag rider inte gärna där jag vet att det körs ofta.

Tänk på våra ridhästar - de tycker ofta att VAGNAR är LÄÄSKIGA :eek:

För egen del när jag möter en ridhäst i skogen så saktar jag av o kollar läget. Vet inte om det sitter i från att man var ridande människa o uppväxt på ridskolan. Man har nog ett helt annat säkerhetstänkande än vad 'gamla stofiler' har. Inge elakt mot dem. Att ha en skenade rädd häst runt omkring sig är ingen hit, jag skulle få en ångest utan dess like.

Ha! Jag ÄR en gammal stofil och jag tycker att jag har ett stort säkerhetstänkande, kanske i överkant t o m. Man blir en kyckling efter trettio kan jag meddela! Eller jag blev det i a f... Man inser att man är dödlig och man blir mera rädd om andra också. Förr när man var yngre tror jag att jag resonerade mer så att skit i andra o sköt dig själv osv. Jag kommer i håg hur vårat resonemang i stallet var typ; klarar hon inte av det så ska hon inte rida den hästen m m. Det var mest taggarna utåt mot andra ryttare/kuskar.

Jag har själv både kört in hästar och tävlat i ponnytrav och vet att riskerna med vagn trots allt är större för hästen, kusken OCH andra i omgivningen. Har varit med om en och annan skentur och skadorna som vagnen kan åsamka är inte roliga. Man ska nog inte använda sargen i ett ridhus som bromskloss, i alla fall inte om där är fler hästar inne på samma gång!

Det är väl lite känsligt det där med ridhus.
Många är så inställda på att det är just ett RIDhus och inget annat så de kan knappt tänka sig att man kan göra annat därinne.
Jag tycker det är ok att köra i ridhus men en del hästar kan tycka det är lite otäckt om man råkar köra för nära sargen och kommer emot. (då kan också ridhusägaren bli sned för att man repar).
Ponnytravskolan där jag bodde tidigare höll alltid till i ridhuset och då hände det ibland att ungarna inte styrde helt rakt.
Visst är ridhästar ofta livrädda för vagnar men då tycker jag att man
kanske borde försöka ta itu med det problemet.
Det skulle nog kännas skönare för ryttaren också om man visste att det är okej att möta en häst för vagn när man är ute och rider utan risk för att befinna sig 3 mil därifrån 5 min senare.

Om du bor i närheten kan du väl komma förbi och visa hur man gör för att vänja min häst UTAN att förflytta sig 3 mil på 5 min?! :devil: :)

Kedja fast den i en stolpe med en vagn bredvid :devil: :devil:
nädå ;)
Förslag: ställ en vagn i ett ridhus och släpp hästen lös hos vagnen.
Konstigt vore det om den inte blev nyfiken tillsist. kanske en bra början, sen får man väl se hur man går vidare på bästa sätt.
/ Från hon som obarmhärtigt släpar fram sin häst till allt tänkbart skrämmande och dammsuger sin 2-åring.

*ler bara ler* Ja man blir en kyckling efter 30...det börjar iaf likna mer o mer kyckling mot vad det har varit. O jag kan hålla med dig att som liten på ridskolan så hade man samma tycke som dig då. Man var odödlig o kunde allt! Folk som inte klarade av sina hästar skulle inte ha dem..man själv var ju bättre. Ack den tiden. Men med ålderns rätt o fler år i stallet med allt vad det innebär så lär man sig.

Jag säger inte att man skall använda sargen som stoppkloss. Mitt inlägg handlade om när jag möter någon i skogen. För det är där jag möter dem.

Det är väl aldrig fel att hästen får vidga sina vyer lite på skrämsel fronten?? Jag undviker aldrig något som kan vara läskigt för hästen utan ser det som bra träning. Hästen skall lära sig att inte ta till flykt när något är farligt utan att lyssna på sin kusk/ryttare annars så är det något som saknas i utb. Oftast så är matte räddare än hästen!
/M

Jag är också en sån som ska kolla in allt farligt och träna med. Vi trampar över och går under avspärrningsband som låter av vinden, kollar in borrar och pumpar mm. Men jag har faktiskt aldrig dammsugit hästen :smirk: Låter ju nästan som ett lätt sätt att få den ren...eller...

En gång när vi var ute och körde släde med ett kallblod på ridstigarna mötte vi en häst som var jätterädd. Vi stannade ju såklart och pratade så han skulle se att det inte var farligt. Men han frös som fast och då smackade ryttaren på hästen. Vem lyssnar då på smackningen om inte vår välutbildade körhäst? som tar ett kliv fram och ridhästen blir ju förskräckt!! Ryttaren blir förvirrad men till slut kan hon koordinera att driva med skänkeln istället för rösten så vår häst stod kvar. Där ser man lite skillnad på kör och ridhästar...haha :devil:

Det lät kul med kallblodet. Påminner om en ardenner jag tog hand om tidigare (körhäst). Jag var ute och galopperade med en annan, hennes häst blev lite väl ivrig så hon ptroade högt vilket resulterade i att min stora ardenner tvärnitade så jag låg framme vid öronen på han.

Ibland när jag vill ut och gå en sväng så tar jag med min shettis och då brukar vi göra upptäcktsfärd och leta potentiella faror och kontrollera hur farliga de egentligen är, kanske knalla över en spännande presenning.eller titta på när vinden tar tag i presenningen och blåser upp den. "det är inget spöke säger Lilleman och biter i den" :love: (fast travaren är helt övertygad om att det är just ett spöke och följer inte efter dit. han ser mer ut som att: Åh gud!! akta dig, du blir snart uppäten!! )

Dammsugningen började med att min sambo stod och borstade nordisen länge och väl och klagade på att han aldrig blev ren. han var alltid full i "bös". speciellt eftersom han hade så tjock vinterpäls.
så då hämtade han våran industridammsugare. i början gjorde han stora ögon bara han fick se dammsugaren. efter 2 dagars invänjning så gick det utan problem att gå över hela hästen med en och han tycker det är skönt. ljudet är inga problem.

Varje dag när jag kommer hem med bilen brukar jag också tuta på dem. då tittar de upp, fäller fram öronen och kommer knallande till grinden. (jag vill nästan alltid stanna och säga hej och klappa om dem). Förhoppningsvis blir de då inte lika rädda om nån knäppis skulle tuta på dem när man är ute.

Det är faktiskt jättebra att dammsuga av dom ibland. Köpte en liten smidig dammsugare på biltema. Det dammar inte så mycket i stallet och har man ont av allergi så är det en toppen bra grej.

Har inte läst hela tråden utan bara något inlägg, men ville dela med mig av något jag varit med om.

För mååånga år sedan hade jag en jättehärlig ponny på foder. Trygg, stabil och perfekt läromästare. Riktig guldgruva. Jag hade då, och har fortfarande, goda vänner som håller på med körning. Har alltid tyckt att körning är kul.

Nåväl, en dag var jag ute och red, det slumpade sig så att en bekant var ute och körde i samma område. Vi möttes (på långt håll) på en grusväg och det hade kunnat bli skentur om vi hade mötts närmare så att säga. Som sagt, ponnyn var trygg och stabil, trafiksäker och en riktig klippa. Men nu blev han vettskrämd. Jag tyckte ju förstås att det var konstigt, men fick förklaringen utav ägaren senare. Som unghäst, runt 10 år tidigare, skulle han köras in. För att göra en lång historia kort, det gick ju bra till en början men sedan hände något som slutade med en skenande ponny med vagn efter som hoppade över ett staket (taggtråd, tror jag) med vagn efter. Så, efter det så var han ju livrädd för hästar som kördes.

Säg att jag hade ridit i ett ridhus och nån hade velat komma in och köra samtidigt. Med tanke på hur trygg han var så hade jag ju knappast trott att det hade varit något problem, om jag inte visste vad som hänt tidigare. Men en sån situation hade kunnat sluta mycket illa.

Med detta vill jag absolut inte säga att man inte ska köra i ridhus - men att det kan finnas hästar som av en eller annan anledning kan få panik.

Gillar som sagt körning, har kört litegrann själv och har kompisar som tävlingskör.

Mvh Cissi

Absolut finns det sånna hästar men man brukar ju kunna se på hästarna om dom verkligen är rädda (som din var) eller om dom bara är nyfikna, och har en rädd ägare. Oftast har ryttarna som ridit när jag kommit in inte haft rädda hästar utan bara lite nyfikna. Dom verkar rädda att hästen inte ska kunna koncentrera sig. Sen undrar jag vem det är störst säkerhetsrisk för. Jag som sitter i en liten rockard bakom en shettis eller de som sitter på stora nyfikna hästar...

Smart det där med tutningen!

Vi hade tömkörningskurs här i höstas också och då hade instruktören en mikrofon på sig så allt han sa hördes i högtalarna i ridhuset (hade vart clinic innan). Men han behöll ju såklart micken på så när han körde en häst körde han alla med rösten! I alla fall körhästarna! Min lilla stannade när jag ville han skulle öka och gasade gärnet när jag ville han skulle stanna...blev som inte hundra koncentration då...

Jag tycker att det som alltid beror på huruvida utrymmet är tillräckligt stort eller inte. Där jag håller till har jag vid ett tillfälle ridit min inkörda häst samtidigt med ett shettisekipage. Hästen blev mer och mer upphetsad ju längre ridpasset fortgick, mest pga att shettisekipaget körde in vagnen i sargen med jämna/täta mellanrum, och hon blev mer och mer stressad över det. Ett shettisekipage är ju så pass lågt, så jag gillar inte tanken på att min häst hade kunnat ge sig iväg och hamna tvärs över vagnen. Men så är det ridhuset bara 20x40 m också, så vi var ju tvugna att samsas om samma utrymme precis hela tiden. Själv undviker jag just av den anledningen att köra om det finns ekipage i ridhuset när jag kommer, då väntar jag tills de är klara och om det då finns andra som kommer efter mig, kan de ju göra som de vill. Jag brukar informera om att han är ganska ny på att dra vagn i ridhus och de väljer då att vänta eller rida ut.

Någon sorts kommunikation kanske kunde varit på sin plats om de utgår från att ridtiderna ska vara "vagnsfria" (även om det är felaktigt). Btw, det är ju trevligt att höra att den gamla hederliga ***-snobbismen inte stannade i väggarna på det gamla stället :devil: .

jag måste bara få skriva av mig nu...jag är så j :devil: vla arg!!!
Mamma skrev (som grenledare) ett mail till ridhuschefen och frågade om någon gren var exkluderad från det allmänna nyttjandet av ridhuset, då många är skeptiska, och det skulle vara bra att ha anslag uppe där det står att man får köra. Som svar fick hon då att det är en säkerhetsrisk och körning får endast ske på bokad tid. Alltså får vi kuskar endast nyttja ridhuset för körning under tre timmar på söndagkvällar (då är vi i alla fall 6 tävlingsekipage). Jag blir så irriterad så det är inte sant!!! Nu är man väl tvungen att hänga kvar i klubben eftersom jag tävlar deras häst, men så fort det är slut känns det som att jag lämnar det stället!!! Snacka om att diskriminera grenar...Tur att det går att köra ute nu i alla fall. Om vi nu får använda utebanorna ens?? Ojojoj...man kan väl bli sugen på att lägga av för mindre. Det är så här man gör för att få återväxt inom "små" grenar! Då vet vi alla det....

:devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: :devil:

Va?!! Ska man behöva byta klubb?? Jag trodde de var glada över att ha så många tävlande ekipage som det kommer att bli nu.
Vet du hur det är i surf eller vännäs? Hur har andra ridhus det med aktiva ekipage, ex flyinge?

/jenny

Ja vännäs har ju tydligen ännu sämre ridhusetider för körningen. Vi får starta en körklubb och bygga eget ridhus! nej men vi ska väl ta och diskutera lite med ridhuschefen, för jag undrar hur bara personalen kan fatta ett sånt beslut utan att prata med någon berörd. Jag, och ingen annan heller vad jag vet, har vart inne och kört när det vart lektioner och nu har insturktörerna bestämt att det ska va så...helt sjukt. Fy fan va less man blir...

snigelfarmor skrev:
Vet du hur det är i surf eller vännäs? Hur har andra ridhus det med aktiva ekipage, ex flyinge?

/jenny

Vännäs vet jag vart det ligger..men Surf vad är det? Vännäsby är det samma som Vännäs...för de har väl körsektion vad jag vet. Läste om den iaf när jag var där.

Väänäsby ligger utanför Vännäs. Surf Är Södra Umeå RF, Vi kör för Umeå RF. Alla har körsektioner men den bahandlas ju inte speciellt bra. Men det verkar inte vara något speciellt för bara västerbottens klubbar.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 157
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka