Leo i slutaförsök på sidepull

alazzi

Trådstartare
Jag försöker släppa fram handen bättre och få en mer öppen form, men vi har en bit kvar, det är jag medveten om. Detta är hans svåra sida och filmen är tagen i början på passet, sen började fotografen frysa så jag fick ingen film tyvärr när Leo gick lite bättre. Eller det kändes åtminstone bättre.

Sv: Leo i slutaförsök på sidepull

Så här skrev jag i min riddagbok om passet.

Sidepull idag med och ridhus, det blåste friskt och var regnrisk så utebanan kändes inte som något bra val.

Värde upp med skritt avsuttet och sen skritt uppsuttet ca 10 minuter.

Red framåt i trav under lättridning och även galopp där jag bara red på utan att fundera på samling. Testade sen att rida reningmönstret från Buke men någon reiningryttare är jag inte ännu. Stora problem med spinen och stoppen och fick korsgalopp i det första bytet. Har det på film så jag har studerat det hela några gånger, nyttigt att se vad som händer.

Red slutor och öppnor omväxlande och fick nog mina bästa högerslutor någonsin. Åt vänster är det svårare. Dock märker jag att Leo plockar in nosen alldeles för mycket eftersom jag blir för stark i handen, det är svårt att inte korrigera med handen. Tränade sen att göra övergångar, trav med lättridning, jog, skritt och fick in många övergångar på en volt, idag var Leo lyhörd. Fick en jog som kändes samlad och fin. Försökte verkligen att inte sitta och jobba med händerna hela tiden utan bara vara stilla med handen och rida med sitsen istället. Jag rider alldeles för mycket med handen, det vet jag.

Men vilken aha upplevelse det var när jag äntligen, äntligen kunde vara stilla med handen. Snacka om att Leo blev nöjd när han slapp mitt ständiga pillande. Jag tänkte att jag SKA vara stilla och det fick gå hur dåligt som helst, bara jag var stilla. Men det kom jag på först mot slutet av passet, när jag verkligen började att tänka på vad jag gjorde. Jag sitter mest och åker häst i vanliga fall.

Tänk om jag hade lärt mig detta när jag var yngre...Nu måste jag tänka på det hela tiden, jag har det inte naturligt.

Sen åkte vi till Kreuth och tittade på högklassig reining med flera av de tyska toppryttarna. Mycket kul att få vara på plats.

Låter som om du börjar få till din ridning bättre och bättre :) och att du själv märker vad du behöver göra och vad du får för resultat, BRA JOBBAT! :)

Slutan såg helt okej ut, han var lite ostabil i huvudet och fick lite ojämn takt/tempo men jag vet själv hur svårt de kan vara från början (har en bra bit kvar jag också innan jag har en sluta i trav ;))
Men jobba bara på så kommer de bli bättre och bättre :)

Ridning är så mycket känsla och det är ju svårt om man inte har känslan naturligt. Hatar att vi inte har speglar i ridhuset. Har frågat om vi inte kan få köpa egna speglar och sätta upp men det får vi inte...

vad synd att ni inte får sätta upp speglar... de kan väll inte göra ridhuset sämre eller?

nej men hästarna kan ju bli rädda och ryttarna kan ju få se hur dåliga de är :eek:

nu säger jag definitift inte att du är dålig, jag tycker filmen såg fin ut, men jag är iof inte så duktig på hur det ska se ut...

de två första gångerna hästen kanske reagerar lite, men inte så pass att man inte bör ha några speglar alls...
och om de nu är så att man ser att man inte är helt bra på allt, så är ju speglarna när för att man ska kunna korrigera sig och inte bara fortsätta på samma sätt hela tiden, speglarna ska ju sitta uppe för att man ska kunna se hur hästen går och hur man själv ser ut för att kunna göra saker och ting MYCKET bättre i stället för att vänta tills att man rider för någon och då få de påpekat för sig som man egentligen skulle kunna korrigera själv hemma i ridhuset utan hjälp av tränare. Men man kan ju också se saker som man blir fundersam över som man kan passa på att fråga en tränare om så kan man utvecklas ännu mer...
Jag ser i alla fall bara speglar som en possitiv pryl och ett VÄLDIGT BRA hjälpmedel...:)

jag älskar våra speglar i klubbens ridhus! det e bara det att de har blivit lite felvinklade (vissa, iof är de säkert skitbra nu för mindre ryttare :angel:) efter att de hade nån unghästgrej där, då de klädde dem med svarta sopsäckar :crazy: jag tror hästarna blev räddare för sopsäckarna än om det vore speglar :rofl:

första gången min dam var i ridhuset (min knäppa dam) så stirrade hon bara lite sedan va det inget mer med det.. jag tror det e ryttaren som gör att det är farligt, jag tror att hästen tror att det är en helt vanlig "fönsterruta".

en gång när jag var med en kompis till bräcke på tävling inomhus och hennes första klass var en trail, hade hon bara gjort ett par hinder och skulle gå över bron, när hon precis hade kommit på mitten av den får hästen syn på sig själv i spegeln, (första gången hästen var i ett ridhus med spegel) Men då var de precis som om att han tyckte de var en "snygging" där som tittade på honom så att gick helt kanon resten av mönstret och självklart så vann dom också den klassen. Fast hon var ju med i några till klasser också och vann tre till ;) snacka om att hästen skulle visa upp sig, för sig själv dock, men skoj var de att se honom :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 637
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar