Sv: Leo i slutaförsök på sidepull
Så här skrev jag i min riddagbok om passet.
Sidepull idag med och ridhus, det blåste friskt och var regnrisk så utebanan kändes inte som något bra val.
Värde upp med skritt avsuttet och sen skritt uppsuttet ca 10 minuter.
Red framåt i trav under lättridning och även galopp där jag bara red på utan att fundera på samling. Testade sen att rida reningmönstret från Buke men någon reiningryttare är jag inte ännu. Stora problem med spinen och stoppen och fick korsgalopp i det första bytet. Har det på film så jag har studerat det hela några gånger, nyttigt att se vad som händer.
Red slutor och öppnor omväxlande och fick nog mina bästa högerslutor någonsin. Åt vänster är det svårare. Dock märker jag att Leo plockar in nosen alldeles för mycket eftersom jag blir för stark i handen, det är svårt att inte korrigera med handen. Tränade sen att göra övergångar, trav med lättridning, jog, skritt och fick in många övergångar på en volt, idag var Leo lyhörd. Fick en jog som kändes samlad och fin. Försökte verkligen att inte sitta och jobba med händerna hela tiden utan bara vara stilla med handen och rida med sitsen istället. Jag rider alldeles för mycket med handen, det vet jag.
Men vilken aha upplevelse det var när jag äntligen, äntligen kunde vara stilla med handen. Snacka om att Leo blev nöjd när han slapp mitt ständiga pillande. Jag tänkte att jag SKA vara stilla och det fick gå hur dåligt som helst, bara jag var stilla. Men det kom jag på först mot slutet av passet, när jag verkligen började att tänka på vad jag gjorde. Jag sitter mest och åker häst i vanliga fall.
Tänk om jag hade lärt mig detta när jag var yngre...Nu måste jag tänka på det hela tiden, jag har det inte naturligt.
Sen åkte vi till Kreuth och tittade på högklassig reining med flera av de tyska toppryttarna. Mycket kul att få vara på plats.