• Avel
  • Trådstartare Trådstartare biglinda
  • Startdatum Startdatum
B

biglinda

Är det någon som har eller känner nån som har Lemon-avkomma? Skulle vara intressant att få veta lite om hur de är i så fall.

Sv: Lemon 769

Jag har bara träffat en enda och den såg ut som en älg. Men hoppa kunde den, fast tempramentet ska vi nog prata ganska tyst om. Inget som gav mersmak precis.

Jag har funderat äver vad anledningen till att han används så lite.. Naturlig betäckning minskar ju antalet en del, men han gjorde ett jättefint bruks och har ju haft en ok tävlingskarriär..

Jag träffade ett jätte trevligt föl Lemon-Labrador i sommras. Han var väldigt social och modig. Inte speciellt tuff men som sagt modig. Han var väldigt ädel och snygg.

pm om du vill ha lite bilder

Jag red en Lemonavkomma (sto 5 år) på en dressyrkurs förra året. Hon var väldigt snäll men jag som är van vid islandshästar tyckte hon var för stor och långsam i rörelserna.

ChristinTrombia.jpg

Det var roligt att höra att det var en snäll häst i varje fall, och att se kort på den. Vem är modern efter?

itsalive_01

Här är min Lemon 1-åring. Väldigt trevlig och social. MKT bra mentalitet:D

Senast ändrad av en moderator:

Ser ju trevlig ut! Vad är det för möderne på den?
Ulrika

Ett hbl utan stam.

Det tog därför lång tid innan jag bestämde mig, och jag är verkligen glad att jag valde lemon för det blev en jätte trevlig flicka.

Min morfar har fött upp en valack e. Lemon. Min kusin tävlar honom nu.

Han är ca 1,73 hög. Och ingen grann häst att titta på precis (till skillnad från hans mamma & hennes andra avkommor - som är väldigt vackra!)

Men han är startad 1,30 hoppning.

Han är väldigt lugn och snäll att ha och göra med. Men han kan vara elak mot andra hästar. Det har han nog inte fått från sin mamma, för både hon och hennes andra avkommor är snälla mot andra hästar.

Jag har en 15-årig valack e. Lemon - Indus

Han är tävlad MSV dressyr och lätt hoppning. Löshoppad 150 cm.
Han är 166 cm men uppfattas som mkt större, han är ganska grov och tyvärr lågstäld. Ranghög, men fungerar ända bra med både ston och valackar. Kan vara lite sur i stallet.
Annars trevlig och lättlärd häst.

Kenzo6.jpg

Kenzo2.jpg

Kenzo5.jpg

IMG_3457.jpg

Vilken tjusig häst! Jag blir jätteglad för jag har ett stoföl just efter Lemon men det finns ju som sagt inte så många avkommor och väldigt lite om honom på nätet också. Roligt att höra att din häst tävlar i både dressyr och hoppning. Lemon betäckte naturligt i fjol så jag har träffat honom "live". Han hade själv mycket trevligt temperament och han är trots sin gammalmodiga stam högställd.

Tack för det fina kortet! Hur hög är din ettåring? Är det ren halvblodsstam? Mitt föl är också fux men har bara en stjärna i pannan.

Fanns ett sto för ett par år sen som var e. Lemon som tävlade Svår B:1 dressyr. Har inte sett henne de senaste åren.

Tack för det fina kortet! Hur hög är din ettåring? Är det ren halvblodsstam? Mitt föl är också fux men har bara en stjärna i pannan.

Hon är 150-155 ungefär, mäte henne i våras/somras och då var hon 150 men har skutit iväg några cm.

Hur stor är din?

Det är 25% arab i stoet:angel: Stoet är "bara" 162 cm

Ser verkligen ut som en Lemonavkomma:smirk:

Har positiva erfarenheter av Lemon som egen individ, dock saknar jag kanske lite "fighting spirit" i honom.

Hans avkommor har ju sällan blivit så vackra, men brukar hoppa riktigt bra,samt ha goda grundgångarter.
Deras temperament brukar vara mera åt det pigga hållet, än åt det flegmatiska.

Jag tycker absolut att Lemon är en hingst som gärna får finnas i stamtavlan hos hästar;)

Jag har inte mätt henne men skulle tippa på att hon är runt 130-140 nu. Mamma är ca 165.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
969
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 073
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 845
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 510
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka