Sv: Leksakshysteri? Eller bara kul?
Forskaren Krister Svensson säger
Min egen tolkning av det, och resten av artikeln, är att vi inte ska ha dåligt samvete över att barnen har många leksaker och inte bara leker med tre kottar och två pinnar. Det är inte leksakerna som gör något, det är hur barnen leker med dem. Är det jättebra lekar med billo plastige Byggare Bob så spelar det ingen roll att det inte är en PK träleksak.
Men det står också att det är bra om förälderna gillar leksaken för då kommunicerar vi bättre med barnen och kan tillföra mer. Han tycker heller inte att barnen bara ska få ha någon enstaka leksak. Jämför hur många saker VI har. Vi har ju mer än 25 saker i våra lådor...
Forskaren Krister Svensson säger
Därför tycker Krister Svensson det är falsk marknadsföreing att kalla vissa leksaker för "pedagogiska": Ingen sak är pedagogisk i sig. Det krävs att någon kommunicerar med barnet och tillför begreppet så att barnet kan sätta in föremålet i ett sammanhang.
Min egen tolkning av det, och resten av artikeln, är att vi inte ska ha dåligt samvete över att barnen har många leksaker och inte bara leker med tre kottar och två pinnar. Det är inte leksakerna som gör något, det är hur barnen leker med dem. Är det jättebra lekar med billo plastige Byggare Bob så spelar det ingen roll att det inte är en PK träleksak.
Men det står också att det är bra om förälderna gillar leksaken för då kommunicerar vi bättre med barnen och kan tillföra mer. Han tycker heller inte att barnen bara ska få ha någon enstaka leksak. Jämför hur många saker VI har. Vi har ju mer än 25 saker i våra lådor...
Senast ändrad: