Leksaker för bitig 3åring?!

Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Jag hade helt klart försökt byta hagkommpis! Han behöver säkert en annan valack som han kan dra grimma med, bita och allmänt leva rövare med!

Men så länge försök få han att jobba med huvudet inte bara med kroppen!
Hundboll men fyller med godis borde väl gå att fylla med pellets.
Kvistar och grenar brukar bara bra att gnaga på och bära runt på.
Sprida ut äpplen/morötter med mera så det tar lite tid att hitta dem.

Lycka till!

Tyvärr är inte byte av hagkompis något som går att fixa tror jag :( Men det kommer en 2 åring snart, ett sto, som han ska dela hage med! Kanske det blir bättre då, annars får jag försöka fixa så han får gå med någon annan!
Ska hänga upp lite grenar till honom i boxen till att börja med å se vad han tycker om det.. Känner jag honom rätt kommer han vägra gå in i boxen ...
Och tyvärr får han stå inne nu för han har blivit förstörd i hovarna pga leran... Han stod inne förra helgen och han ÄLSKAR att stå ensam inne i sin box! Blev så förvånad när jag såg att han lyckligt stod i boxen när alla andra var ute!
Det med hundbollen man fyller med godis, finns det inte risk att dom går sönder? Har en här hemma men den är ju inte alls stor. Han kanske kan skada sig eller med jättestor otur få in hela bollen i munnen å svälja den?! :eek:
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Det finns sånna bollar designade för hästar också, men den jag hade fanns det ingen risk att den skulle gå sönder eller att min ponny skulle kunna få in den i munnen.
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Har inte direkt några supertips att komma med, men kan trösta med att det förmodligen blir bättre när han blir äldre! Jag hade en ungponny som var extremt förtjust att bita och sparka på saker i "undersökningssyfte" ;). Allt hon kom åt hamnade i hennes mun på något märkligt sätt... Men jag tyckte ändå att en hel del växte bort mycket fram till 5 års ålder när jag sålde henne. Fast när jag var och kollade på henne när hon tävlade många år efter( tror ponnyn var 13 då) så stod hon fint och väntade med ett spö i munnen ;)
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Har inte direkt några supertips att komma med, men kan trösta med att det förmodligen blir bättre när han blir äldre! Jag hade en ungponny som var extremt förtjust att bita och sparka på saker i "undersökningssyfte" ;). Allt hon kom åt hamnade i hennes mun på något märkligt sätt... Men jag tyckte ändå att en hel del växte bort mycket fram till 5 års ålder när jag sålde henne. Fast när jag var och kollade på henne när hon tävlade många år efter( tror ponnyn var 13 då) så stod hon fint och väntade med ett spö i munnen ;)

Haha, tja en del hästar föredrar nog att bita och hålla i saker! Idag försökte min kära pojke inte bita i något alls förutom en skottkärra och ett hinderstöd som verkade intressant :angel: Men är väl bara å låta han undersöka, så länge han inte undersöker mig med att bita :eek:
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Jag tycker du ska prova att ge han hö (eller vad för grovfoder du ger) i hönät. Det tar längre tid att äta upp vilket ger han längre stimulans tex på natten. Många hästar tycker det är mycket roligare att dra höet från hönät än bara äta rakt upp och ner. När vi har både hönät och högar med hö så väljer hästarna helst hönätet. :) Kan vara värt att prova.
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Jag tycker du ska prova att ge han hö (eller vad för grovfoder du ger) i hönät. Det tar längre tid att äta upp vilket ger han längre stimulans tex på natten. Många hästar tycker det är mycket roligare att dra höet från hönät än bara äta rakt upp och ner. När vi har både hönät och högar med hö så väljer hästarna helst hönätet. :) Kan vara värt att prova.

Tack för tipset! :D
Tyvärr vet jag inte om det går då jag inte matar själv.. (delas upp bland dom som är i stallet) och många av dom vill helst inte stå å krångla med såna saker. Men kanske kan fixa så han äter i ett hönät iaf när jag var där på eftermiddan! Superbra tips & enkelt! Att jag inte tänkt på det själv! :o
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Har inte läst hela tråden, men jag känner mig övertygad om att din häst kommer att bli bättre att hantera om han får gå i en stor hage med flera kompisar. Några yngre 1-4(5) och någon/några äldre (6+) typ, då får han lekkamrater och så finns det någon som uppfostrar dem samtidigt.
Då gör han av med överskottsenergin i hagen och bli coolare och trevligare att hantera.

När han blivit äldre och vuxit ur unghäststadiet kan han säkert gå i en hage med bara en tråkig kompis och uppföra sig när du hanterar honom.

Hålla på med ledarskapsövningar mm tror jag kan vara negativt i ett sånt här läge, det är bättre att hästen får vara häst på dagarna i hagen. Då blir det inte några större problem med uppförandet den stunden man hanterar dem.
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Tack för tipset! :D
Tyvärr vet jag inte om det går då jag inte matar själv.. (delas upp bland dom som är i stallet) och många av dom vill helst inte stå å krångla med såna saker. Men kanske kan fixa så han äter i ett hönät iaf när jag var där på eftermiddan! Superbra tips & enkelt! Att jag inte tänkt på det själv! :o

Till natten kanske du kan förbereda ett nät så är det bara att hänga in :)
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Tack för tipset! :D
Tyvärr vet jag inte om det går då jag inte matar själv.. (delas upp bland dom som är i stallet) och många av dom vill helst inte stå å krångla med såna saker. Men kanske kan fixa så han äter i ett hönät iaf när jag var där på eftermiddan! Superbra tips & enkelt! Att jag inte tänkt på det själv! :o

Som någon annan sa innan. Det är inte svårare för den som ger maten att stänga in ett hönät än vanlig hö. Har du många hönät så kan du förbereda tillräckligt många för att äta all mat ur dem.
Tips är att ta ett hönät med så små hål som möjligt. då tar det längre tid att få ut det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Behöver lite tips och råd om vad jag ska ta mig till med min ilskna shettis. Han är 4 år, och har bott hos mig sedan i februari. Dåligt...
Svar
4
· Visningar
1 371
Senast: Lill
·
C
Hästhantering Cred till dom som orkar läsa och hjälpa mig med detta! Ja, jag har nu blivit medryttare på en D-ponny valack som fungerar toppen i...
Svar
5
· Visningar
1 903
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 739
Hästhantering Jag har under senaste tiden fått ett stort problem med min 3åring... Har haft honom i ungefär 3 månader och dom 2 första månaderna...
2
Svar
25
· Visningar
2 961
Senast: Eliteanka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp