Ledare över trotsig 3åring?

Sv: Ledare över trotsig 3åring?

Vad bra! Hoppas det löser sig nu då :) hade varit kul om du skrev och berättat hur det gick :)

Absolut det ska jag verkligen göra! Är riktigt förväntansfull! Väntar på svar imorgon (eller idag blir det ju) om vilken dag han ska flyttas dit! Förhoppningsvis blir det i helgen! Ska bli kul o se hur min lilla pojke reagerar! Positivt håller jag tummarna för! :D

Glömde totalt att berätta hur det gick! Nu har min lilla prins stått i sitt nya stall i strax över en vecka och jag har redan märkt såååå stor skillnad på honom! Han gnäggar tillochmed när jag kommer vilket inte har skett innan! Han har blivit bra vän med ett sto och allt går perfekt! Har provat att longera honom och han går FELFRITT i båda varven och har inte ens tänkt tanken att göra något som kan skada någon! Gladare kan man inte vara! :D Nu trivs min pojke! Här ska han stanna!

Generellt, de hästar som jag sett "vara trotsiga" så är det oftast så att de blivit (i sina ögon) orättvist behandlade. Alla hästar pallar inte att människan "ska ta ledarskapet", de kan bli jäkligt otrevliga om de inte tycker att människan har nog rang för att vara så "kaxig".
Det är bättre att hästen frivilligt tilldelar dig ledarskapet så att säga. Och det gör den bara om du är rättvis, klok och konsekvent, visar att du förstår den om den blir osäker/inte förstår samt att du är den som hittar mat och skoj.
Obs HITTAR mat, inte ger mat.
Man kan tex placera ut morotsbitar på ridbanan, på staket, hinder, tunnor osv och sedan skickar man hästen mot godisarna. Då visar du att du är smart som hittar godis, och hästen kommer vilja följa dina förslag eftersom du ofta hittar godis, och i förlängningen lär den också börja tycka att det du föreslår är kul.
Vi lärde tex vår lilla gula att kliva upp på en piedestal(stavning??) och så fick han godis och kli där uppe. Dels gillar han ju godis, men han känner sig också så himla ball när han står där uppe, så numera använder vi piedestalen som belöning när han gjort något annat bra. Han gör typ vad som helst för att få stå där :love:

Så, visa din häst att du är påhittig, smart och snäll, så ska du se att du får honom med dig.

Här skulle jag trycka på "Gilla" :D

Är såå trött på alla som skall bossa runt sina hästar, människan är smartare och använder man det som i din beskrivning är det en mkt schysstare väg.

Vad roligt! Skönt att det fungerade :)

Ja jag är så jäkla glad för att detta är rätt ställe för min underbaring! :)
Man märker redan nu efter 1½ vecka där att han vill lära sig och det han redan kan, det är han så stolt över och visar upp sig massor! :D Detta är verkligen en bra start nu inför framtiden!

Här skulle jag trycka på "Gilla" :D

Är såå trött på alla som skall bossa runt sina hästar, människan är smartare och använder man det som i din beskrivning är det en mkt schysstare väg.

Håller med! Jag leker hellre med min häst istället för att "sätta honom på plats"! Självklart vill man visa sin häst att man är ledaren, men inte på fel sätt! Lek och bus och träning samtidigt = Lycklig häst! Det har jag märkt nu när det gäller min :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 719
Senast: Sandora
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar