Leksaker för bitig 3åring?!

Eliteanka

Trådstartare
Har en 3årig valack som antagligen har lite kli i tänderna för han ska bita i ALLT han kommer åt. Inte elakt huggande utan ska smaka på absolut allt som kommer i närheten. Han är oerhört ouppfostrad (tror jag!!) då han tigger väldigt mycket, går inte att gå ut med för han är "rädd" för allt, slänger sig åt alla håll och kanter, sysselsätts han inte varje dag med longering,löshoppning eller ridning så blir han rent utav ett monster. Och jag själv känner att jag vill inte att han ska röra på sig 7 dagar i veckan... Han behöver sysselsättning och jag har nu funderat på en boll till honom. Någon som vet någon extra populär boll som ni använder till era häst/hästar? Jolly Boll har jag kollat runt lite på, men hur "oförstörbar" är denna egentligen ? :confused: För min galning vill mer än gärna både bita och sparka, kanske till och med ligga på den... Vad är era bästa tips för att sysselsätta en väldigt pigg och nyfiken unghäst? Tillägger att min häst är en arab och sköter sig inte heller vid ridning, vilket jag tror beror på för lite hjärnaktivitet! Tacksam för alla tips jag kan få :D
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Det här är ju ett tråkigt svar, och inte ens ett svar som du efterfrågat. :p
Jag skulle inte ha gett hästen något att bita i utan tränat ledarskap. Det är ingen fara att göra det sju dagar i veckan på en treåring, det är inte fysiskt ansträngande, men det låter som att din häst inte har några regler eller gränser.
Personligen är jag lite av åsikten att leksaker kan stressa hästar. Det hästen ska ha är:
* Daglig utevistelse. Hur håller du din häst? Står den på box? Isf, hur länge är den i hagen? Har den mycket yta att röra sig på?
* Få sitt tuggbehov tillfredsställt. En häst i det fria äter va 17-20 timmar per dygn, hur många timmar äter din?
* Sällskap. Din häst låter dessutom som att den behöver ett auktoritärt sällskap, viken rangordning har den i hagen?
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Det här är ju ett tråkigt svar, och inte ens ett svar som du efterfrågat. :p
Jag skulle inte ha gett hästen något att bita i utan tränat ledarskap. Det är ingen fara att göra det sju dagar i veckan på en treåring, det är inte fysiskt ansträngande, men det låter som att din häst inte har några regler eller gränser.
Personligen är jag lite av åsikten att leksaker kan stressa hästar. Det hästen ska ha är:
* Daglig utevistelse. Hur håller du din häst? Står den på box? Isf, hur länge är den i hagen? Har den mycket yta att röra sig på?
* Få sitt tuggbehov tillfredsställt. En häst i det fria äter va 17-20 timmar per dygn, hur många timmar äter din?
* Sällskap. Din häst låter dessutom som att den behöver ett auktoritärt sällskap, viken rangordning har den i hagen?

Är tacksam för alla svar jag kan få ang min hästs "problem" :)
Jo jag har kollat runt lite och det är ungefär 50/50 av vad folk tycker om dessa leksaker då hälften säger att det stressar och hälften tycker det är jättebra för hästen.
Min häst går ute från kl 8-18 på dagarna & får mat kl halv 7 morgon, middag kl 13 & kvällsmat kl 20 ungefär. Han står inne på nätterna då han står på en ridskola/träningsstall med 10 hästar i det stallet han är i. Tyvärr inte så särkilt stor yta i hagen. Han har sällskap i hagen av ett sto som han ibland busar med och han är står under henne i rang.
Känner ändå det att just det fysiska med longering, löshoppning, ridning 7 dagar i veckan känns för mycket för en såpass ung häst? Han kan inte heller äta krafft eller havre för då blir han helt galen och går inte att hantera. Jag försöker 2-3 gånger i veckan att gå med honom i ridhus, både i grimskaft och löst. Utan rep mellan oss så följer han mig så länge det inte finns något intressantare. Med rep så stegrar, sparkar och kastar han sig lite överallt. Likadant vid ridning. Och vi har stått still ett tag i hans utbildning pga hans beteende och jag har gett det chans på chans men nu är hjärncellerna där uppe slut :( Känner att jag behöver tips både när det gäller att hålla honom sysselsatt OCH få upp mitt självförtroende när det gäller hans beteende. Därför jag ser en leksak som en liten lösning för då får han kanske igång hjärnaktiviteten istället för att bli tjurig och grinig när man tränar honom? :confused:
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Jag tycker du ska ta hjälp av ett proffs. Det är som att ge ett barn som är olydigt en leksak för att den ska bli snäll, om du hänger med?
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Jag tycker du ska ta hjälp av ett proffs. Det är som att ge ett barn som är olydigt en leksak för att den ska bli snäll, om du hänger med?

Ja jag fattar! Försöka "köpa kärlek & respekt" menar du? :p
Har pratat med många som hållt på med respektlösa unghästar och inridning/tillridning men alla säger att jag ska fortsätta så som jag gör just nu. Men det känns ändå fel för vi gör inga framsteg alls! En vän till mig som ridit in hästar och jobbat mycket med problemhästar säger att det bara är en fixidé han fått att han ska bete sig så illa. Men frågan är ju då HUR man får bort den :confused: Då alla säger att jag redan gör rätt nu... Har förresten bara haft hästen i ca 5 månader och dom första 2 månaderna skötte han sig exemplariskt. Han har också vilat 1½ månad och nu känns det som han verkligen inte alls vill göra framsteg, även om jag vet att han kan! Något "positivt" i det hela är väl att han sköter sig ännu värre med andra än med mig så kanske finns lite hopp kvar om att han ska skärpa till sig!!
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Min sto hade en sån där hundboll som man kan fylla med snask när hon stod på box, fick sina pelleterade minaraler i den (åt dem inte annars men i bollen var det nog kul). Sen fick hon lite andra robusta leksaker som hon kunde pillra med. Nallar har jag hört en del som har, en vanlig borste. Numera går min donna på lösdrift och är mindre pillig så för henne var box för tråkigt. Din kanske skulle vilja gå ute mer?
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Hur stod han uppstallad innan han kom till dig?
Jag tycker också att du ska ta hjälp av någon som är duktig med hästar och har ett sunt ledarskap. Alla må säga att du gör rätt nu men då borde ni ha kommit någon vart. Hästar får enligt mig inte en "fix idé att de ska bete sig illa" utan testar folk för att se om de klarar av ledarskapet. Din häst verkar inte tycka att någon annan klarar av det bättre än han själv, så då tar han saken i egna hovar. ;)
Ledarskap handlar om tillit och förtroende, hästar är flyktdjur och kommer aldrig att lite på en människa som inte kan ta bra beslut.

De övningar du gör kanske är rätt, men känslan är fel. Jag kan inte tro att du gör allting rätt om hästen fortfarande inte går att hantera efter tre månaders träning.
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Din häst låter otroligt understimulerad (kan den dessutom vantrivas i stallet?), varför gör du inget mer än går lite med honom i ett ridhus 2-3 dagar i veckan om han desutom har för liten hage? Eller är det pga era problem i hanteringen/ridningen? Om det är pga problemen så säger jag som Farle - ta hjälp! Ev skicka bort hästen någon vecka så mönstret bryts och hästen blir uppfostrad, och få sedan hjälp att behålla hästen väluppfostrad samt aktivera den betydligt mer.

En 3-åring kan du ju rida åtm 2 dagar i veckan och annars kanske löshoppa (för tränare!), tömköra på bana om du är bra på det och komplettera med låååånga skrittpromenader i lina eller på töm ute i skogen. Gärna även trav/galopp avsuttet om du tex kan ha hästen som handhäst eller är ute och springer själv.

Hästar är gjorda för att röra sig!!
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

KL:
Leksak eller inte leksak, tja, det är ju som allt annat en tolkningsfråga och det skadar ju aldrig att testa. Jag har haft hand om en liknande häst en gång som dessutom var rent farlig när hon kom. Jag löste det med kärlek, bus och att inte ta henne på allvar alls då hon bara försökte hugga mig en gång men aldrig gjorde om misstaget när jag högg tillbaks. (Det gör ont att bli biten i mulen.) :eek:

Leksak ja, jag skaffade en boj, en sån som man har till att förtöja båtar med och eftersom den både har "handtag" och inte är helt rund så går den ju att bära runt på, kasta med, sparka på och så blir den kvar i hagen också. Den hade vi mycket kul med och jäklar vad hon kunde dribbla med den (och samtidigt tackla mig). :o :p
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Min sto hade en sån där hundboll som man kan fylla med snask när hon stod på box, fick sina pelleterade minaraler i den (åt dem inte annars men i bollen var det nog kul). Sen fick hon lite andra robusta leksaker som hon kunde pillra med. Nallar har jag hört en del som har, en vanlig borste. Numera går min donna på lösdrift och är mindre pillig så för henne var box för tråkigt. Din kanske skulle vilja gå ute mer?

Tyvärr är inte det ett alternativ att kunna vara ute i hagen mer då alla hästar släpps in samtidigt :( Vill gärna att han har något att syssla med i boxen eftersom dom står inne såpass mycket.. En nalle kanske skulle vara ett bra alternativ! Men den lär han ta sönder efter 5 min...
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Hur stod han uppstallad innan han kom till dig?
Jag tycker också att du ska ta hjälp av någon som är duktig med hästar och har ett sunt ledarskap. Alla må säga att du gör rätt nu men då borde ni ha kommit någon vart. Hästar får enligt mig inte en "fix idé att de ska bete sig illa" utan testar folk för att se om de klarar av ledarskapet. Din häst verkar inte tycka att någon annan klarar av det bättre än han själv, så då tar han saken i egna hovar. ;)
Ledarskap handlar om tillit och förtroende, hästar är flyktdjur och kommer aldrig att lite på en människa som inte kan ta bra beslut.

De övningar du gör kanske är rätt, men känslan är fel. Jag kan inte tro att du gör allting rätt om hästen fortfarande inte går att hantera efter tre månaders träning.

Innan han kom till mig gick han på lösdrift och var inte särkilt mycket tränad mer än longerad då och då. När jag köpte honom hade jag honom på box med mycket utevistelse där han trivdes, men vi blev tvugna att flytta, och då tänkte jag ge det ett försök med lösdrift då han var van vid det men han blev deprimerad, aldrig sett en häst må så dåligt... Flyttade då honom till stallet han är i nu, och hans humör har blivit bättre! Men som du säger, vi borde gjort framsteg! Och det känns som att det är totalt hopplöst att stå på samma ställe å trampa hela tiden när man märker att framstegen inte kommer...
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Din häst låter otroligt understimulerad (kan den dessutom vantrivas i stallet?), varför gör du inget mer än går lite med honom i ett ridhus 2-3 dagar i veckan om han desutom har för liten hage? Eller är det pga era problem i hanteringen/ridningen? Om det är pga problemen så säger jag som Farle - ta hjälp! Ev skicka bort hästen någon vecka så mönstret bryts och hästen blir uppfostrad, och få sedan hjälp att behålla hästen väluppfostrad samt aktivera den betydligt mer.

En 3-åring kan du ju rida åtm 2 dagar i veckan och annars kanske löshoppa (för tränare!), tömköra på bana om du är bra på det och komplettera med låååånga skrittpromenader i lina eller på töm ute i skogen. Gärna även trav/galopp avsuttet om du tex kan ha hästen som handhäst eller är ute och springer själv.

Hästar är gjorda för att röra sig!!

Ja understimulerad är han.. Det kan jag själv erkänna direkt då jag halvt om halvt "gett upp" och försöker ge honom tid att anpassa sig osv... Och just hans beteende gör att man hellre slipper undan att gå ut med honom för han blir nästan farlig för folk omkring sig för han kan utan anledning sparka rakt ut mot folk som går förbi... Från hagen in till stallet är han alltid 100% lugn, men går jag på stallplanen eller ut och går så blir han verkligen hemsk. Och jag känner också det att just nu är inte ridningen alls viktig för oss eftersom han inte har någon respekt från marken. Kan man inte hantera hästen från marken ska man ju inte heller sätta sig på den eller hur? Jag vill jättegärna aktivera honom betydligt mer än nu, men känner att jag själv behöver tips på vad jag ska göra i situationer där han beter sig illa! Som tex på stallplanen där han snurrar runt runt runt i cirklar, och jag följer bara efter i repet... Till slut får han gå verkligen precis jämte mig med böjt huvud mot mig med ett stenhård tag i repet för att han ska röra sig framåt istället för i cirklar! Tack för tipsen! Ska ta åt mig och verkligen sätta igång! Med början, från marken och sen också uppsuttet! :d
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

KL:
Leksak eller inte leksak, tja, det är ju som allt annat en tolkningsfråga och det skadar ju aldrig att testa. Jag har haft hand om en liknande häst en gång som dessutom var rent farlig när hon kom. Jag löste det med kärlek, bus och att inte ta henne på allvar alls då hon bara försökte hugga mig en gång men aldrig gjorde om misstaget när jag högg tillbaks. (Det gör ont att bli biten i mulen.) :eek:

Leksak ja, jag skaffade en boj, en sån som man har till att förtöja båtar med och eftersom den både har "handtag" och inte är helt rund så går den ju att bära runt på, kasta med, sparka på och så blir den kvar i hagen också. Den hade vi mycket kul med och jäklar vad hon kunde dribbla med den (och samtidigt tackla mig). :o :p

ja min pålle har också försökt bita, inte direkt hugga men jag har bitit tillbaka, och då blev han väldigt förvirrad men tog inte många minuter innan han börja smaka på allt och bita igen...
Ja jag har hört talas om att en boj är perfekt leksak! Men har inte den vassa kanter? Tänkte ifall man kunde hänga upp den i boxen så han har något att "putta" och dra lite i? :D Självklart vet jag att hästen är understimulerad både i hagen, boxen och ridbanan, men löser man boxen så kanske dom andra sakerna kommer lite mer naturligt.. Han får massa kärlek, är lite smått bortskämd med kärlek och gos och mys vaaarje dag! :o
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Det förstår jag! Du har ingen erfaren som faktiskt har tid att hjälpa dig på plats? För det kanske behövs någon som kan "ta tag" i hästen ordentligt innan du kan få ordning på den. Både du och hästen är ju vana vid att han bestämmer, svårt för dig att bryta. Jag menar alltså någon som själv kan uppfostra hästen lite på marken under en period och som även kan visa dig hur du ska hantera situationer där hästen är besvärlig (alltså ta tag i hela situationen runt hästen, inte handgripligen dra i hästen :p).

Eftersom du redan har problem tror jag det kan bli ganska farligt för dig att testa metoder att rå på din häst, det krävs en stor portion kunnighet och tajming för att inte hästen ytterligare ska få bekräftat att han bestämmer.

Helst tycker jag nog ändå att du ska försöka (utan att det blir farligt såklart!) motionera hästen mer. Någon kunnig ryttare som kan hjälpa dig kanske? Det bästa hade ju varit någon som både kan ta tag i hanteringen och att rida hästen, eller den är inte inriden än kanske? Isf, varför inte skicka iväg den på inridning till någon som tar tag i markbiten också?

För är det något man måste inse med unghästar är att deras lilla hjärna faktiskt inte kan ta in saker så himla bra om de har för mycket/för lite energi. Man måste liksom hitta lite balans i tillvaron innan man kan lära dem något. Dvs enbart markjobb och ingen motion kan ge väldigt lite resultat medan markjobb och lite motion på det kan förbättra resultatet BETYDLIGT. Helt enkelt för att de är så uppe i varv om de inte får röra på sig tillräckligt att de "bara blir jobbiga", de kan liksom inte rå för det. I ditt fall har ju hästen redan väldigt svårt att veta vad som förväntas av den och för mycket energi på det förstår jag gör hästen ganska svår att kontrollera/lära något.

Och det är lite av en myt att hästen inte går att rida om den inte funkar på marken, jag har själv testat ;) Jag suger på markhantering och där var jag totalägd, på ryggen var det inget snack däremot. Men är hästen inte inriden ska den självklart få en bra grund först!
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Det förstår jag! Du har ingen erfaren som faktiskt har tid att hjälpa dig på plats? För det kanske behövs någon som kan "ta tag" i hästen ordentligt innan du kan få ordning på den. Både du och hästen är ju vana vid att han bestämmer, svårt för dig att bryta. Jag menar alltså någon som själv kan uppfostra hästen lite på marken under en period och som även kan visa dig hur du ska hantera situationer där hästen är besvärlig (alltså ta tag i hela situationen runt hästen, inte handgripligen dra i hästen :p).

Eftersom du redan har problem tror jag det kan bli ganska farligt för dig att testa metoder att rå på din häst, det krävs en stor portion kunnighet och tajming för att inte hästen ytterligare ska få bekräftat att han bestämmer.

Helst tycker jag nog ändå att du ska försöka (utan att det blir farligt såklart!) motionera hästen mer. Någon kunnig ryttare som kan hjälpa dig kanske? Det bästa hade ju varit någon som både kan ta tag i hanteringen och att rida hästen, eller den är inte inriden än kanske? Isf, varför inte skicka iväg den på inridning till någon som tar tag i markbiten också?

För är det något man måste inse med unghästar är att deras lilla hjärna faktiskt inte kan ta in saker så himla bra om de har för mycket/för lite energi. Man måste liksom hitta lite balans i tillvaron innan man kan lära dem något. Dvs enbart markjobb och ingen motion kan ge väldigt lite resultat medan markjobb och lite motion på det kan förbättra resultatet BETYDLIGT. Helt enkelt för att de är så uppe i varv om de inte får röra på sig tillräckligt att de "bara blir jobbiga", de kan liksom inte rå för det. I ditt fall har ju hästen redan väldigt svårt att veta vad som förväntas av den och för mycket energi på det förstår jag gör hästen ganska svår att kontrollera/lära något.

Och det är lite av en myt att hästen inte går att rida om den inte funkar på marken, jag har själv testat ;) Jag suger på markhantering och där var jag totalägd, på ryggen var det inget snack däremot. Men är hästen inte inriden ska den självklart få en bra grund först!

Jag har lite folk som kan hjälpa mig men jag vill ändå ha störst del i träningen själv! För eftersom det är han och jag som har problemen så kanske det inte heller hjälper ifall någon annan löser HANS problem, men inte det problemet som han och jag har tillsammans, om du förstår hur jag menar? Och sen är det ju det att han KAN sköta sig, något fruktansvärt bra! Han har potencial till att bli en väldigt bra häst och han har visat det många gånger! Men ändå så känns det som det sitter en spärr djupt i hans hjärna där han inte vill,orkar,förstår vad han ska göra. Och jag begär absolut ingenting utav honom, mer än att han ska kunna skrittas jämte mig och han ska kunna ridas utan att jag sitter klistrad på ridhusväggen :eek: Så från och med imorgon, då jag tyvärr bestämt mig för att han ska få stå inne mer pga skaderisken i dom sjukt leriga hagarna, ska jag ägna mycket mer tid både med skötsel och markträning, också se till att leka med honom och "mjuka upp vårat förhållande" och sen försöka sakta men säkert sätta igång med träning. Jag har en tränare på G som jag vill träna för, men tycker ändå att han är fortfarande för ung för en såpass krävande tränare... Men tiden får utvisa hur det ska gå med honom! Jag ska iallafall variera och aktivera med träning och lek så mycket som möjligt :) Men är ju dock fortfarande sugen på en leksak till honom i boxen :angel:
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

När mina hästar stod inne på box ganska länge just pga att alla andra gick in vid den tiden samt att hagen var ganska liten och tråkig hängde jag in grangrenar i boxarna. Mycket uppskattade både att tugga på och att slita lite i. Band dom i boxgallret med balsnören som ju brukar finnas i stall.

Till en häst köpte jag en hundleksak, tänkte den ska väl hålla en stund, tog en kvart så var leksaken demolerad och innehållet utspritt över hela boxen. Förhoppningsvis åt inte hästen något av fyllningen eller det märktes inte i alla fall. Grenar av icke giftiga träd är ju däremot något hästar och andra djur gärna äter trots god tillgång på annan mat, ser ofta även på somrarna hur hästarna väljer att krydda gräset med lite kvistar av sälg, ask, asp och bok. Gran däremot äts i stort sett enbart på vintern kanske för att granen är ett av de få träd som är grönt året om.
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Hur ser hagsällskapet ut? Min oerhört dominanta gammelhäst är den effektivaste uppfostringshjälpredan för min del, han har en oerhörd kontroll på de andra hästarna och de andra hästarna blir väldigt lugna och trygga av att ha honom och det jobb han gör med dom(det kan man om något kalla NH) underlättar en hel del för mig sen.
Min syster har även hon ett arabsto som var klassad som skenande problemhäst med otroligt mycket stress i kroppen, nu är hon trygg med ridningen och hanteringen tack vare mycket NH träning och westernridning, kanske något att prova? Ta hjälp av en duktig tränare som du har förtroende för:)
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

När mina hästar stod inne på box ganska länge just pga att alla andra gick in vid den tiden samt att hagen var ganska liten och tråkig hängde jag in grangrenar i boxarna. Mycket uppskattade både att tugga på och att slita lite i. Band dom i boxgallret med balsnören som ju brukar finnas i stall.

Till en häst köpte jag en hundleksak, tänkte den ska väl hålla en stund, tog en kvart så var leksaken demolerad och innehållet utspritt över hela boxen. Förhoppningsvis åt inte hästen något av fyllningen eller det märktes inte i alla fall. Grenar av icke giftiga träd är ju däremot något hästar och andra djur gärna äter trots god tillgång på annan mat, ser ofta även på somrarna hur hästarna väljer att krydda gräset med lite kvistar av sälg, ask, asp och bok. Gran däremot äts i stort sett enbart på vintern kanske för att granen är ett av de få träd som är grönt året om.

Ska absolut prova med grangrenar! Kan funka! Tack för tipset :D
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Hur ser hagsällskapet ut? Min oerhört dominanta gammelhäst är den effektivaste uppfostringshjälpredan för min del, han har en oerhörd kontroll på de andra hästarna och de andra hästarna blir väldigt lugna och trygga av att ha honom och det jobb han gör med dom(det kan man om något kalla NH) underlättar en hel del för mig sen.
Min syster har även hon ett arabsto som var klassad som skenande problemhäst med otroligt mycket stress i kroppen, nu är hon trygg med ridningen och hanteringen tack vare mycket NH träning och westernridning, kanske något att prova? Ta hjälp av en duktig tränare som du har förtroende för:)

Hans hagkompis är ett fjordingsto som är väldigt dominant och inte låter honom göra något alls om inte hon accepterar det. Tror hon är född -97 så hon har ju några år på nacken!
Jag har funderat och försökt ta reda på mer när det gäller NH och provat lite småsaker men hans hjärna är absolut avstängd vid träning överhuvudtaget... Och dom tränarna som finns här är bara inriktade på hopp & dressyr och tränar inget i NH :( men jag får försöka från marken, för jag tycker verkligen att markträning är det absolut viktigaste!!!
Ett litet framsteg var att jag var ensam i stallet en stund idag (brukar ha mamma med pga min panikångest som alltid kommer när jag är ensam eller med folk jag inte känner så bra -.-) , stod iaf inne i boxen och la på ett stalltäcke och småpratade lite med honom, och han stod helt stilla och lyssnade, sen när jag var klar la han huvudet på min axel (har aldrig gjort förut!!) och suckade nöjt! :D Sen när jag skulle gå därifrån sträckte jag fram handen för att se ifall han tänkte bita & då slickar han istället på min hand (aldrig gjort innan heller!) med öronen framåt och sen fick jag tillochmed ge en liten puss på mulen :D Lite framsteg iallafall i boxen! Får hoppas det håller i sig! :banana:
 
Sv: Leksaker för bitig 3åring?!

Jag hade helt klart försökt byta hagkommpis! Han behöver säkert en annan valack som han kan dra grimma med, bita och allmänt leva rövare med!

Men så länge försök få han att jobba med huvudet inte bara med kroppen!
Hundboll men fyller med godis borde väl gå att fylla med pellets.
Kvistar och grenar brukar bara bra att gnaga på och bära runt på.
Sprida ut äpplen/morötter med mera så det tar lite tid att hitta dem.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Behöver lite tips och råd om vad jag ska ta mig till med min ilskna shettis. Han är 4 år, och har bott hos mig sedan i februari. Dåligt...
Svar
4
· Visningar
1 371
Senast: Lill
·
C
Hästhantering Cred till dom som orkar läsa och hjälpa mig med detta! Ja, jag har nu blivit medryttare på en D-ponny valack som fungerar toppen i...
Svar
5
· Visningar
1 903
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 739
Hästhantering Jag har under senaste tiden fått ett stort problem med min 3åring... Har haft honom i ungefär 3 månader och dom 2 första månaderna...
2
Svar
25
· Visningar
2 961
Senast: Eliteanka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp