Lekkedja????

Sv: Lekkedja????

Det är samma kedja som man har på pelham som man lägger in i munnen... det är för att dom ska ha nåt o plocka med helt enkelt..

HAr haft det på många pållar när jag tränade travhäst. Inget farligt :). Många hästar fungerar bra med en sådan. Men jag tror det mest är travhästar som har sådana. Jag hade även det när jag red ibland på vissa hästar som jag kände blev lugnare av att ha något att pilla med i munnen. Men om det är bra eller dåligt för tänderna det vet jag inte :D.

Kedjan ser ut så här:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/2115.jpg

Sen fäster man ringar ytterst på båda sidorna och fäster sedan i bettringarna. Kedjan ska hänga precis nedanför bettet om man håller i tränset :).

Senast ändrad:

hm...på min visserligen väldigt gamla lekkedja är det som små "bettringar"
Kanske inte finns på nyare modeller?

*knapplån*
Min känsla är att på travet använder man lekkedja och till ridhästar köper man något av alla dessa bett med lösa rullar etc som hästen kan pilla med. Det kanske är en väl drastisk generalisering och jag tror heltklart att det går att ha lekkedjor på ridhästar och "rullbett" på travhästar, snarare kanske det är olika sätt att lösa samma problem?

Ser ju ut som en vanlig kedja till en kandarstång, pelhamstång och jaktkandar mfl :confused:

jag tror du tänker lite fel... en är kjejan använs ju till kandar osv...

13710_M.jpg

ringarna är minre än vanilja bettringar typ som nykelringar.

Kanske är det så att det finns "riktiga lekkedjor" med färdiga små ringar att fästa i ,medan endel kanske helt enkelt "har gjort" en egen av en vanlig kandarkedja..? :p Helt fel ute? :D

ja det är ju sant men eftersom det inte sär så storprisskillnad så borde man ju kunna köpa en riktig. fast et kasnke finns mer kindkjedjor där du hänger än lekkjedjor. (tvärtom för mig :D )

Såg att en häst i stallet har en lekkedja. Kom osökt o tänka på denna tråden, och tog ett foto :D

[Klick för större]

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 313
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 917
Senast: Amaranthe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 815
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka