Tagliabue

Trådstartare
Funderar på om jag ska köpa mig en lekkedja, har köpt mig ett rakt typ "äppelbett" (alltså ingen äppelsamk), bettet är dock utan kärna och hästen jag har det på kan konsten att ligga på om han vill .. är dock inte orolig att jag ska dra sönder varken hästen eller bettet på något vis då han skärper till sig på det här bettet.

Fick dock en tanke att testa lekkedja för att se om han kan skärpa sig ytterligare och kanske fippla med kedjan istället för att bli het som en gris, det är dock mest bara på hemvägen han blir sådan och när de körs intervaller.

Idéer?

Sv: Lekkedja

Det vet jag. Jag tänkte mer på att använda det hemma för att ev få honom att coola ner sig lite genom att få honom på andra tankar.

Då behövs väll inga idéer?? Man måste ha för att få köra med det. Och det är inte enbart utifallatt du skulle dra sönder det, hästen kan bita sönder bettet eller så kan det gå sönder av ett tillverkningsfel, och då kan det gå illa. Så skaffa dig en kedja och kör med när du har det bettet..

Är du säker på att bettet inte har metallkärna? Det har mitt raka applemouth-bett så det finns sådana med metallkärna. Jag är i vart fall så gott som 100 på att mitt har metallkärna.

Ok, det var ju inte det du frågade efter men om bettet funkar och du vill kunna köra på bana med det så kan det ju vara bra att se till att hitta ett med metallkärna.

Nu ska alla syntetbett(kärna eller inte av järn) ha en säkerhetskedja. Det har farbror Bosse lärt mig :angel:.

Jag har testat att böja bettet, inbillar mig att de går att böja lite (alltså inte mkt), sedan känns det bra mkt lättare än ett bett av stålkärna, alltså ett vnligt rakt bett.

Det jag funderade på mest var om kedjan kunde ha någon effekt på min något snurriga och laddade häst, om den kunde få honm att koncentrera sig på något annat än att hetsa hela tiden.

Om du ska ha den effekten får du ha kedjan "lång" så den ligger nästan framme vid tungspetsen...för då KAN han inte låta bli att fippla med den

Köpte en lekkedja idag, testade med både lång och kort kedja, med kedjan lång fipplade han enormt mkt med den och med kedjan kort så stod han nöjd och belåten med öronen framåt. Imorrn ska jag skicka upp en testpilot i jollen och se honom från sidan :)

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 597
Senast: villhöver
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 883
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 100
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 572
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod