Minta

Trådstartare
Liten här hemma är mer vild än tam. Hon ålar, hittar saker på golvet jag inte hade aning om att vi hade, kryper under möbler och in i rum jag glömt stänga dörren till.
Hon lärde sig hur man tar sig från sittande till ålande på en vecka. Nu ska hon uppenbarligen lära sig krypa.
Idag kom hon på hur man sätter sig från ålande. Det är ju något i i alla fall. :D
Vi fick skaffa en gammal fotölj till hunden, för att hon över huvudtaget skall få vara ifred någonstans.

Missförstå mig rätt. Det är jättekul att hon lär sig och är så nyfiken av sig och jag ser det bara som positivt.
Men att ens försöka hinna något annat på dagarna än att passa henne och hämta henne inne i badrummet, arbetsrummet, köket, hallen är inte ens lönt ett försök.

Visserligen kan jag göra mycket med henne i bärselen, men det är inte alltid hon vill sitta i den och min rygg tar styk av att bära för mycket på henne. Ofta sitter hon i den när vi går på hundpromenader och det räcker för min rygg under en dag.

Så får man skaffa en lekhage eller är det fortfarande ansett som barnplågeri att sätta en bebis i en sådan, för att få slänga i en tvätt i maskinen eller fylla diskmaskinen.
Och vilken sort är bäst i så fall? De med nätväggar eller en i trä med spjälor?

Visserligen kan jag göra sådant när hon sover, men det är ganska skönt att få sitta ner och ta det lite lugnt den korta stunden på dagen. ;)
 
Sv: Lekhage?

Vi satte upp en vanlig babygunga i vårat kökstak. Det funkade kanonbra. Men visst kan man ha en lekhage. Det har mina grannar. Fungerar jätte bra.
 
Sv: Lekhage?

Grannar i lekhagar!:eek:

Men funkar dom verkligen att ha barn i?
Jag kan inte tänka mig att någon av mina hade stannat kvar utan protester i den buren.
Tyvärr för jag tycker det är en bra grej annars!
För dom lite lugnare barnen...
 
Sv: Lekhage?

De försökte inte klättra ur gungan, då? Eller det kanske finns någon form av säkerhetsbälte, som det finns i barnstolen?

Barnstolen vågar jag för övrigt inte ha henne sittandes i förutom när vi äter. Då kan jag i alla fall hålla fast den. Annars är bara en tidsfråga innan hon välter den.

Någon som har bra tips på hur man fäster en barnstol vid matbordet så den står säkert, förresten? :)
 
Sv: Lekhage?

Där sa du något jag inte tänkt på. Hon kanske blir förbannad när jag sätter henne där?

Fast hon brukar acceptera att sitta i spjälsängen en stund när jag sorterar tvätt. Bara hon ser mig. Sen att jag måste bädda om efteråt är ju en annan sak. :D
Men det blir lite jobbigt att bära runt på sängen mellan alla rum. :D
 
Sv: Lekhage?

Kanske är en bra idé att köpa en beg. och testa i a f!

Kanske tillhör hon dom som accepterar att sitta i en sådan utan att protestera!
En annan sak som är bra är ju att du vet var du har henne oavsett om hon visar missnöje i den eller inte!

Tycker ofta att man ser dessa lekhagar i amerikanska hem så dom är säkert underskattade här hemma!

Ang. bilbarnstolen så förstår jag inte riktigt hur hon kan välta den?
Mina stolar har i o f kunnat gunga rätt bra men dom har aldrig vält!:D
 
Sv: Lekhage?

Då ska jag berätta vad min kusin gjorde. Han och mina tre andra kusiner skulle sitta så fint i samma lekhage. Men ena kusinen han lyfte upp lekhagen och släppte först ut de andra och sen sig själv!
 
Sv: Lekhage?

Jag har svårt att tro på lekhage som ett alternativ, bättre att stänga till dörrarna om rummet/rummen man befinner sig i.
Se helt enkelt till att barnet alltid befinner sig i samma rum som dig själv och byt rum när det första är färdigutforskat.
Nu kan ju din redan krypa men gåstol var perfekt för oss, barnen susade omkring och var mkt nöjda och jag satte begränsningarna ifråga om att stänga dörren eller sätta för en grind.
Springa ner till tvättstugan får man passa på att göra när de sover eller när den andre föräldern (om man sammanbor) är hemma.
 
Sv: Lekhage?

Mina har aldrig klättrat ut baby gungan, dom sitter där i taken. Gungar och tittar ut.
 
Sv: Lekhage?

Då ska jag berätta vad min kusin gjorde. Han och mina tre andra kusiner skulle sitta så fint i samma lekhage. Men ena kusinen han lyfte upp lekhagen och släppte först ut de andra och sen sig själv!

:rofl:
Tur att vi bara har en illbatting ännu så länge.

Sambon fick hålla till i en sådan sopm liten ibland, tydligen fullt nöjd där och inte tror jag hans knäppigheter kommer därifrån iaf :angel:
Hans bror däremot avskydde den så för hans del blev det aldrig någon lekhage.

/Tomten som idag ska monter selen i vagnen innan sonen klänger ur den :eek:
 
Sv: Lekhage?

Nej, nej. Inte den till bilen. :D Den vid matbordet.
Den sitter hon och hoppar i. Så den kan mycket väl välta.
 
Sv: Lekhage?

Hage är ingen lösning. Utan man får lära sig att stänga dörrar, plocka undan, barnsäkra och acceptera att de är med och "hjälper till" när man gör nått.

Mina skulle aldrig acceptera hage förörvigt.

Någon som har bra tips på hur man fäster en barnstol vid matbordet så den står säkert, förresten? :)

Det finns en rem att köpa i barnvagnsbutiken. Kostar inte många tior. Vi har en sån på stolen plus att lillkillen har barnvagnssele han reser sig nämligen i stolen.
 
Sv: Lekhage?

Problemet är att vi har tvättmaskinen i badrummet i lägenheten. När jag har slängt i ett plagg har hon hunnit gräva runt i avloppet, välta blöjhinken och krypit in under skötbordet.

Det är öppet ut till hall och kök. Har ingen köksdörr.
Just nu har jag ställt för en madrass, men den välter hon säkert över sig snart.
Dessutom har hunden sitt vatten i köket, så hon måste ha möjlighet att ta sig ut dit. Jag kan inte ställa en vattenskål i vardagsrummet för då har vi vatten över hela golvet.

Finns det smidiga grindar för öppningar som är runt 1,50 m breda? Som en liten hund kan ta sig igenom?
 
Sv: Lekhage?

Vi har både köpta grindar och egengjorda som vi fixat av en spånskiva som fungerade bra när barnen var mindre. Problemet med att ha öppning för liten hund är väl att barnet lika väl kan klämma sig igenom.
Överhuvudtaget så är det läge att barnsäkra så mycket som möjligt så att man kan slappna av och inte hela tiden "superpassa" när man stängt in sig i ett rum. Jag skulle faktiskt göra så att jag flyttade ut vattenskålen (med ngn slags matta under som kan skydda golvet mot vatten) när barnet är i köket för att slippa torka innan de lärt sig låta bli att välta ut den. Jag som hade två småtroll att passa valde att sköta tvätten när de somnat men stoppa i diskmaskinen har aldrig varit något problem. Hoppas du hittar några lösningar som kan fungera för er.
 
Sv: Lekhage?

Det finns en rem att köpa i barnvagnsbutiken. Kostar inte många tior. Vi har en sån på stolen plus att lillkillen har barnvagnssele han reser sig nämligen i stolen.

Ska kolla på en sådan nästa gång jag är ute och handlar. :)
 

Liknande trådar

Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 127
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp