Leker inte folk med sina hundar?

Gabbi

Trådstartare
Nu har jag sett på hundcoachen flera veckor i rad och faschineras över att hundarna i programmet inte kan leka. De två hundarna (i olika program) som inte ville gå ut, schäfer/huskykorsningen...
Fredde säger "Beröm med lite lek" och ägarna står som falla från skyn. Han går fram för att visa och ser lite busig ut och daskar till hunden i sidan, den flyttar på sig och stannar. Tjoho. Skulle jag böja mig framåt, göra lekinvit och smacka till min hund i sidan skulle det inte vara någon återvändo sedan, jag skulle vara glad om hon hade EN fot i marken den närmsta halvtimmen efter det.

Är det jag som är för insnöad på bruks som ser fördelar med att kunna berömma sin hund så att den tycker det är kul?

Sv: Leker inte folk med sina hundar?

Jag har också undrat många gånger. Har dock inget bra var på frågan. Har dom själva det?

Jag har inte sett programmet så jag kan inte kommentera, men visst är det tragiskt om det är så! På de hundkurser jag varit har jag ofta varit den enda som varierat belöning och haft med någon liten grej, typ en bit gummislang, att kasta eller kampa med och inte bara givit godis.

Själv blir jag så fascinerad över vilken kommunikation man kan ha med sin hund, att jag plötsligt kan dra upp axlarna, gå stelt, visa tänderna, stirra och säga med dov röst att NU KOMMER JAG OCH TAR DIG! - och hunden FÖRSTÅR att allt det som vanligtvis är hotsignaler just nu är en lekinvit och så tokar vi loss totalt tillsammans.

Jag har inte sett det programmet, men möter ofta hundar som inte "kan" leka. Själv har jag en hund som absolut inte går att leka med och en som jag bara behöver säga "kom då!" i glad ton till så är hon med på att det kan erbjudas lek. Den "olekbara" är gamlingen som bott sina 5 första år på kennel och jag känner mig nästan helt säker på att ingen människa lekt med henne, i alla fall inte på det sätt som jag leker med min unghund (och har gjort sen hon var pluttvalp).

Nu är unghunden bara ett år, men under året som gått har jag märkt så otroligt många, enorma fördelar med att ha en "lekbar" hund att jag känner mig helt säker på att varje hund jag någonsin kommer ha hemma ska lekas med.
Jag försöker även att leka igång gamla damen, men jag har inte hittat något hon gillar. Hon tittar om jag slänger bollar, dragkamp är inte alls intressant då hon inte ens funderar på att bita i något och vad jag än gör så blir hon gladast då hon får en godis. Allra helst vill hon jobba lite för godisen, som om jag gömmer den under något eller stoppar den i en pet-flaska :p

Jag klappade lite "småburdust" om min mkt vuxna tik och hon fick höra ett glatt "Bra jobbat tjejen"..

IMG_4603-Mindre.jpg

Alla i ringen asgarvade åt fjanten, ty hon var helt :bump: :bump: :bump: Matte ville ju leeeeka :D
Det som fastnade på bild var lindrigt :angel:

Alla mina är ena riktiga hår av hin om man uppmuntrar dem till lek och bus :love:

Haha har också tänkt på detta, rätt tragiskt egentligen :P Vissa av dom som är med i programmet har inte ens någon aning om att man måste träna med hunden ibland, enligt mig ser det ut så iaf. Jag tänker på mamman med barnet som har den där svarta staffkorsningen? tror det va en sån blandning.

klart man ska leka med sin hund. Här leks det med koppel o leksaker o bara vi och tränas gör det på promenaderna i någon form, även om hon "bara" är en stall/familjehund.

Många verkar vilja tycka att en hund bara ska ligga under bordet hela dagarna och vara snälla dag ut o dag in utan att få så mycket att göra i sitt liv.

Jag har alltid lekt med mina hundar men det är först med Loka som jag verkligen har insett vilken nytta och skillnad det gör, förutom att bara vara kul. Hon blev också chockad när jag började leka med henne... :D Men så har jag ju inte haft henne sedan valp heller.

Jag såg den engelska bulldoggen (?) och det var väl ägarens första hund? Jag tror att det kan vara svårt för en grön hundägare att känna igen den där gränsen mellan ren lek och lek som övergår i nån slags ranktestning eller lek som övergår i hysterisk stress. Speciellt om man inte har ett bra ledarskap sedan innan och en ras som grymtar och brottas och låter "illa" när den egentligen leker. Så därför undviker man nog det eftersom man inte känner sig säker på vad man gör, ingen vill ju råka starta ett bråk med sin hund liksom.
Men som sagt, de gröna hundägarna kanske tänker så. En teori.

Själv ser jag ju direkt när min hund "flippar ur" och stressrusar istället för att leka och kan bryta då. Hade man inte sett det och fortsatt leka så hade ju hunden blivit "okontrollerbar" och "jobbig". Tänker då speciellt på Billie men även Loka kan bli sån ibland. Grannens staffe ser jag direkt när hon "klickar" ur lekläget och istället vill lägga ner Loka och börjar låta illa. Då får man bryta. Kan tänka mig att upphetsad bulldogg kan bli lite hårdhänt kanske...?

Jag minns också när jag stod på min första valpkurs med min första hund och tränaren manade oss att "leka apa" för hundarna. Jag stod också handfallen och undrade hur 17 man gjorde det, dessutom var det "pinsamt". :D Men den tröskeln tog man sig så småningom över... *vissel*

Senast ändrad:

Jag tycker det är jätte viktigt att leka med sin hund. Jag leker med min, han behöver det. han är ju lite osäker av sig, så jag låter han ofta få vinna i dragkamper :D då känner han sig jättestolt :) Han tycker det är jätte roligt när "stränga" matte bjuder upp till lek :D

Min hund är ingen prylfantast, gillar inte bollar, trasor, pipisar osv.
Men det absolut bästa han vet är när matte ställer sig på alla fyra och smäller händerna i golvet.
Det enda som smäller ännu högre är när husse och matte gaddar ihop sig, kurar ihop och smyyyyyger på honom från varsitt håll, samtidigt som vi dovt morrar "nuuuuu kommer vi och tar hunden..."

Tafatt, de e grejer det.... :D

Vi leker hela dagarna :D
Är så tacksam över att Sally är lätt att få igång och älskar att tex få kampa som belöning.

Familjens westie har däremot aldrig varit så lekfull på det sättet, hon kan leka en liten stund om man har pipleksaker men tröttnar ganska fort. Vi köpte henne först som 4-åring och jag tror inte den förra ägaren lekte så mycket med henne. Vi hade nog kunnat få igång henne mer om vi vetat hur vi skulle göra, nu är det för sent.

KL

*Funderar* Finns det gröna hundägare... Har aldrig träffat på någon... Eller var den förklädd? :D

Skämt å sido så är väl jag "grön" eller iallafall nybörjare på hund... och jag har en liten fundering på det där med leken. Wilton är superlätt att få igång på lek och vi leker ofta både som bus, men även i träning (på agilityplan ex). Han tänder på alla sylindrar och ska jaga, jagas, brottas, dragkampa osv. Men jag blir alltmer irriterad på något som jag troligtvis skapat själv (tillsammans med sambon) och det är att han biter efter en. Inte hårt men ändå bit efter fingrar och kläder. Varje gång han gör det så avbryter jag och slutar leka, men han gör det ändå nästa gång. Så ni alla ogröna (eller vilken färg man nu är om man är "hundproffs" :D) hur gör man för att få hunden att sluta leka med tänderna?

PS. Det är ingen risk att han ska bita efter någon annan, han leker bara på det riktigt busiga sättet med Husse och Matte. Med andra (oavsett ålder) leker han mer försiktigt, med "bekanta" män (släktingar eller vänner) leker han inte alls. Med barn leker han också jättebra. Det är när vi i familjen busar som han använder tänderna. DS

Jag tror det hänger ihop med att husse/matte inte vet hur man leker! Så var det för mig när jag skaffade min första hund. Gabbi var ju vuxen (sort of, ett år) när jag fick henne. När jag kom på klubben första gången och dom tyckte att jag skulle berömma så var jag mesig värre:o
Jag visste helt enkelt inte hur man lekte med en hund:confused:
Det krävs att man är lite av en skådespelare och jag tyckte att det var extremt besvärande i början!
Nu har jag lärt mig men det krävs både tid och engagemang för att leka bra med hundar!
Jag har figgat jättemycket och det är otroligt lärorikt:)

Själv blir jag så fascinerad över vilken kommunikation man kan ha med sin hund, att jag plötsligt kan dra upp axlarna, gå stelt, visa tänderna, stirra och säga med dov röst att NU KOMMER JAG OCH TAR DIG! - och hunden FÖRSTÅR att allt det som vanligtvis är hotsignaler just nu är en lekinvit och så tokar vi loss totalt tillsammans.

Hahaha! Det där är vår bästa lek!:D

hur gör man för att få hunden att sluta leka med tänderna?

Jag är iofs rätt grön inom hundvärlden, men har ändå en fundering kring det.

En tanke är att ha en speciell lek-leksak som hunden ska bära på för att husse&matte ska vara med och tokleka. Det kan vara någon slags trasa eller något annat mjukt och hållbart som bara plockas fram när det är dags att leka kull eller brottas. Förutom att det är en tydlig signal till hunden att husse&matte vill leka så blir det svårare för hunden att bita och nafsa eftersom munnen är upptagen.

Kan det vara värt att testa?

Nu har jag visserligen inte sett detta programmet men jag reagerade likadant
vid första kurstillfället på valpkursen i måndags.
Vi blev uppmanade att leka och busa med våra valpar.
De flesta stod frågande och många hade inte ens en leksak med sig!
De trodde väl det var något fel på min BC när han for runt som en tok och lekmorrade
med kamptrasan :D

Men hur lyckas man få en vettig realtion med sin valp om man aldrig busar och
visar att matte/husse kan minsan vara minst lika roliga som hunden på andra sidan
gatan?
Man lägger ju grunden till såmycket genom leken.
Men det är kanske som någon skrev, helst ska hunden ligga tyst under bordet
och varken synas eller höras...:crazy:

Visst är det tragiskt med hundar som aldrig får leka. Jag leker ofta med mina hundar eftersom jag/dom tycker det är kul och för att lek samtidigt bygger upp ett bra förhållande oss emellan. Jag belönar nästan alltid med lek och oftast då med kampande. Att kampa älskar nästan alla hundar och är en perfekt belöning.

är det inte därför man skaffar hund? för att få springa runt och göra konstiga ljud och brottas på marken utan att behöva följa med folk i vita rockar sen?

Undantag finns. Vi har ett syskonpar där det inte alls är svårt att leka igång hanen men hans syster! Alla lekinviter har sedan hon blev "vuxen" mötts av en uppsyn som tydligt säger tror ni jag är dum eller? :grin: Det ser ut som om hon tyckte att det är över hennes värdighet att ägna sig åt sådana övningar. OBS hundar har vi haft sedan 50-talet så det är en del som passerat förbi. Just den här inställningen fick brukshundklubben att ge upp på avdelning kamp. Hennes bästa belöning är en mysstund - helst placerad i knäet på husse eller matte och vi pratar om 70 kg hund så ...:angel:

Liknande trådar

K
Övr. Hund Något som jag blir jäkligt irriterad över när man är ute och går med sina hundar är att folk ska släppa fram sina jäkla hundar till... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 627
Senast: Kiowa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023
  • Presentation bukehund(ar) 2025!