lekar till kalas

mylisen

Trådstartare
ja så fyller dottern 7 år om några v.
hon ska ha ett maskerad-disco.
jag undrar om det finns nån vänlig själ som kan ge tips till lite lekar som skulle passa.
vi är inomhus.
det får inte gå för vilt till då det finns vissa barn som är med som inte kan hejda sig.
tacksam för svar och tips
 
Sv: lekar till kalas

Russin eller popcorngubben.
Man ritar konturerna av en pepparkaksgubbe på ett stort papper (vi brukade ha fördelsedagsbarnet som mall). Sedan lägger man ut russin eller popcorn längs med konturen och kanske öga, näsa, mun och knappar om man vill.
Sedan får alla barn i turordning gå ut en och en ur rummet. De andra bestämmer ett russin/popcorn som "gäller" och sedan får personen gå in igen. Då får han börja att ta russin/popcorn till sig själv ända fram tills att han/hon råkar ta det "utvalda". Då ropar alla russingubbe eller popcorngubbe och sedan är det nästa persons tur at gå ut. Mellan varje person fyller man i nytt.
Man får ha lite extra reservrussin också om någon råkar ta det "utvalda" nästan på en gång.

Den blinde skulptören.
Man delar in barnen tre och tre och får vara med själv också om det fattas folk. I varje grupp ska en vara "blinde skulptören", en skulptur och en lerklump.
Lerklumpen sätter sig på golvet och den blinde skulptören ställer sig bredvid och blundar alt har bindel för ögonen. Den som ska vara skulptur ställer sig i en konstig/rolig position och ropar att det är klart. Då ska den blinde skulptören känna efter hur skulpturen står och försöka "forma" lerklumpen likadant utan att se. När man är klar får man titta om det blev lika och sedan så byter man roller. Denna leken är inget för kittliga:).

Jag gillar båda dessa lekar för det är inga tävlingar.

Lycka till
Merman
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: mamman
·
Småbarn Vår dotter fyller 5 år i veckan och på lördag stundar kalas. Hon har bjudit 5 kompisar från förskolan. Har ni tips på lekar som passar...
Svar
5
· Visningar
1 539
Senast: Lo_
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 078
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 483
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp