Sv: lek med häst?
Trickträning och cirkuskonster är roligt. Finns både böcker, filmer och kurser för det.
Sen kan man själv komma på tankenötter för hästarna. Jag brukar gömma godis i träd, på hinderstöd, under burkar och be hästen söka fram. Även kasta godis åt honom som han får springa och fånga(då gärna lite större, så han ser/hör dem). Man kan lägga godis i en matta och lära dem rulla ut.
Utöver det så kan man arbeta dem från marken i träns eller på långa tyglar a la barock. Det kan också vara ett kul avbrott till ridningen.
I Hempflings böcker finns ju en del om löslongering också. Det är också rätt kul att jobba med. Att få hästen att stanna ur alla gångarter för små signaler, byta varv etc.
Sen miljöträning är kul med, gå över presseningar, jaga dem, gå mellan stora flaggor mellan hinderstöd, ta sig genom labyrinter, gå under/igenom tygstycken mellan hinderstöd etc.
Sen leker jag lite med min häst genom att jaga honom med. Det älskar han. Man ska smyga på honom och viska att man snart kommer och taaar honom. Sen springer man mot honom och piper. Då drar han iväg i full rulle för att sen komma tillbaks för mer. Riktigt kul!