lek med häst?

K

kiablo

Tjoo,

Jo jag undrar om någon har nån bra idé om vad man kan göra med hästen från marken.

Liksom longering,tömmkörning,skogspromenader osv, dom e ju så vanliga, jag vill hitta på nåt kul med mina hästar, vad brukar ni göra ? :D

Sv: lek med häst?

Gå ut och gå med hästen, och öva på att den ska gå långsamt när du går långsamt, springa när du springer, stanna när du stannar osv. :)
Min ena häst älskar när jag springer med honom, han blir helt galen till slut. XD

Hahah, jomen sånt e kul ;)
fast jag har tränat med ganska mkt med det, på mina hästar, så jag har börjat att cykla med dom ist :P

Det var smart. :)
Sedan kan man träna dom på att gå över presenning och sånt. Det förstärker ledarskapet en hel del.

Trickträning och cirkuskonster är roligt. Finns både böcker, filmer och kurser för det.
Sen kan man själv komma på tankenötter för hästarna. Jag brukar gömma godis i träd, på hinderstöd, under burkar och be hästen söka fram. Även kasta godis åt honom som han får springa och fånga(då gärna lite större, så han ser/hör dem). Man kan lägga godis i en matta och lära dem rulla ut.

Utöver det så kan man arbeta dem från marken i träns eller på långa tyglar a la barock. Det kan också vara ett kul avbrott till ridningen.

I Hempflings böcker finns ju en del om löslongering också. Det är också rätt kul att jobba med. Att få hästen att stanna ur alla gångarter för små signaler, byta varv etc.

Sen miljöträning är kul med, gå över presseningar, jaga dem, gå mellan stora flaggor mellan hinderstöd, ta sig genom labyrinter, gå under/igenom tygstycken mellan hinderstöd etc.

Sen leker jag lite med min häst genom att jaga honom med. Det älskar han. Man ska smyga på honom och viska att man snart kommer och taaar honom. Sen springer man mot honom och piper. Då drar han iväg i full rulle för att sen komma tillbaks för mer. Riktigt kul!

Lär hästen putta en pilatesboll! (helst med mulen, kan bli jobbigt om den börjar sparka efter bollen) men när den väl fått kläm på de brukar de va väldigt uppskattat att få jaga nåt! då kan ni putta boll mellan er eller du kan kasta den åt olika håll så den får hämta bollen. Plocka upp petflaskor, spön från marken... kliva upp på olika saker, gå vägar i skogen som ger lite utmaning, kanske i svår terräng eller följ nån djurstig och se vad ni hamnar! Det är bara din fantasi som kan sätta gränser. Hästen brukar ju va med på de mesta! Bara du tycker att de e kul så är chansen stor att hästen tycker de oxå! Have fun!

Mina hästar älskade att "spela" fotboll! Skaffade ett x antal bollar med handtag. Sen var det full rulle i hagen :laugh:
Man underskattar deras intelligens: de lärde sig snabbt att komma med bollen (precis som vovvar) och så kastade jag bollen o pållarna hämtade. Självklart skulle varenda häst ha samma boll, haha. :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
574
Senast: MiniLi
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
241
· Visningar
14 016
Senast: ildiko
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt