Lek lydnadsfilmer

Sv: Lek lydnadsfilmer

Jag förstår inte varför jag skulle pressa min hund om jag svänger åt vänster och hunden går runt bakom ryggen? Det skiter mina hundar fullkomligt i vilket håll jag vänder, för jag har aldrig lärt dem att det skulle vara press att vända vänster. Däremot så tycker de att jag är knasigt när jag gör det eftersom att jag gör det så sällan så jag får lite ny uppmärksamhet.

Men jag tycker absolut inte att det är snyggt, men smaken är som baken! Jag tycker att det är totalt orimligt att lära hunden att följa en sida för att sedan själv göra helt tvärtom. Jag tycker att det är inkonsekvent. Något som brukades mycket flitigt, som Grana säger, för länge sedan. 80-talet minns jag att vi gjorde så. Även att hunden sprang runt bakom ryggen vid inkallning.

Då får du ta o läsa på lite för det är konstaterat sen länge att vänster varv är mer pressande för en hund än höger varv.

Det är just därför så många IPO ekipage vänder just inåt åt vänster och hunden bakom för man vill ha så lite press som möjligt och rappa hundar är dom.

det har inte med varv att göra utan att man lutar sig en aning inåt och mot hunden i en "naturlig" vänstersväng, vilket gör att du pressar tillbaka hunden med ditt kroppspråk (vilket också är användbart på en hund som tränger). men är man medveten om det går det ju att göra helomvändningar åt vänster och ändå ha hunden med framme.

jag antar att det är detta du menar, och inte att du lägger mer press = krav på hunden i en vänstersväng, för det vet jag inte hur man skulle få till.

det har inte med varv att göra utan att man lutar sig en aning inåt och mot hunden i en "naturlig" vänstersväng, vilket gör att du pressar tillbaka hunden med ditt kroppspråk (vilket också är användbart på en hund som tränger). men är man medveten om det går det ju att göra helomvändningar åt vänster och ändå ha hunden med framme.

jag antar att det är detta du menar, och inte att du lägger mer press = krav på hunden i en vänstersväng, för det vet jag inte hur man skulle få till.

Givetvis är det så jag menar trodde jag gick fram klart o tydligt. Men det blir mer press på hunden tack vare att du lutar dig in över hunden.

Givetvis är det så jag menar trodde jag gick fram klart o tydligt. Men det blir mer press på hunden tack vare att du lutar dig in över hunden.

nja, press PÅ hunden kan vara ett tokigt ordval. skriv "pressar UT/BAK hunden" så blir det lättare att förstå.

men då var vi där igen. hur ska du ha det? menar du att du pressar ut hunden/bromsar, eller att du sätter press = krav?

på vanlig svenska betyder "press på" att du ställer högre krav.

menar du att du ökar kraven genom att inta en mer fientlig kroppställning?

När du lutar dig över hunden så får den mer tryck på sig genom att du lutar dig över den.Därför blir ju en vänstervändning på ett vanligt lydnadsprov ganska onödigt för knappast så man kan ha för mycket hund där.

Du kan se det massor med gånger o högtempererade hundar i skyddet innan alla lydnadsmoment som ryggtransporter, sidotransporter innan dom går fram till figgen så tar dom ett vänster varv för få mer tryck på hunden.

men jag tror inte att vi använder oss av samma svenska här. det är därför det blir missförstånd.

när du lutar dig mot och över hunden (vilket du gör i en naturlig vänstersväng) intar du en mer hotfull position. detta gör att hunden bromsar upp/flyttar sig utåt. men att detta skulle öka KRAVET på ett korrekt fotgående har jag svårt att se.

jag har också en het hund som jag gör mycket vänsterom med. är han hela tiden beredd på en vänstersväng kan han ju inte ploga eller tränga. speciellt inte om jag ska göra helt vänsterom halt. men vill jag kräva mer av honom är det höger som gäller, då får han anstränga sig mer för att bibehålla sin position. det är alltså han som får kämpa för att ta kontakt och om man ska dra det till sin spets, fjäska.

med den hunden är det STORA bokstäver som gäller, jag får verkligen vara övertydlig i mitt kroppspråk.

andra hunden är mycket mer signalkänslig. vrider jag mig mot henne flyger hon ut en meter, och det är ju inte så snyggt.

nu måste jag rusa till jobbet, men förklara gärna hur du menar med press och hur du ställer krav :)

Tack vare man lutar sig över hunden blir det ett naturligt tryck på hunden genom att du lutar dig över den.
Tror du inte att det är uttänkt i IPO programmet att det bara finns en vänstersväng med under hela lydnadsprogrammet. Det är det garanterat. Efter som det bara går ut på fart och precision så har man valt o bara lägga en vänstersväng av just den enkla anledningen att det blir mer tryck på hundarna i vänstersväng och det är inte det man vill se.

Nu ska du få se vad jag menar lite mer.

OBS!! dålig kvalite på filmen men man ser klart vad som händer.

Om du kollar så är det bara en enda vänstersväng. Men när Wilfreid gör gruppen så väljer han o lägga mer tryck på hunden genom och välja vänster svängar kring personerna. För o få han hela tiden i position och att hunden inte kommer före eller efter i gruppen. Sen direkt han går ur gruppen driver han upp hunden med ett helt om för och få hunden rapp igen.

Man kan ju inte säga att hans hel omvändningar inåt vänster ser taskiga ut;)
Mycket snyggare än nån annan helomvändningen.

Förutom den (för mig störande) totala fixering vid den högra handen på föraren, som gör att han faktiskt snubblar över hunden några gånger, så en vaken och läcker hund..

Snyggaste vändningarna får jag med ena hundar om jag svänger runt till vänster och hon är kvar på insidan! Men jag vet inte om man får gå så på tävling? Trots att jag tävlat i många år har jag aldrig sett någon göra så och jag är rätt så flitig på att titta på andra/många klasser...

Min hund släpade en del när jag vände åt höger och han var på min utsida, jag vände då åt vänster med hunden på min insida för att inte tappa honom. Gjorde även det på tävling, inga problem. Domaren nämnde att det inte var ofta han såg ngn göra så men att det var helt OK! Jag tycker med att många gånger får man en snyggare vändning om man gör så.

Min hund släpade en del när jag vände åt höger och han var på min utsida, jag vände då åt vänster med hunden på min insida för att inte tappa honom. Gjorde även det på tävling, inga problem. Domaren nämnde att det inte var ofta han såg ngn göra så men att det var helt OK! Jag tycker med att många gånger får man en snyggare vändning om man gör så.

Det är ju så jag säger. Gör man det så hunden går på utsidan ja då måste man ha en hund som är rapp annars ser det taskigt ut. men väljer man o göra vänster då trycker man hunden inåt och på så vis får med sig hunden. Man kan ju tycka det är o dölja lite grann men det är helt rätt den som kan dölja saker är en duktig förare. Men frågan är om domaren ändå inte förstår varför man väljer o vända så. Jag vänder också så med Piru men har nu fått en rapp hund och ska ha en annan vändning på Jääkäri för han är så med hela tiden.

Man kan ju tycka det är o dölja lite grann men det är helt rätt den som kan dölja saker är en duktig förare.

Fast är man en duktig förare får man hunden med sej oavsett hur man vänder :angel:
Jag har haft helgkurs i helgen, 2 tjejer där med Border och tollare som båda vänder vänster, men båda hundarna är väldigt med så det ser bra ut! Men som sagt, man ser det inte så ofta!

Ja du går vänster, men hunden går ju fortfarande åt samma håll som om du svängde höger... Så jag förstår inte resonemnaget. Men jag köper din förklaring till varför du gjorde så! Det är inte det!!! Jag fick det svar jag ville ha, även om jag inte tänker på samma sätt! :D

Senast ändrad:

Ah! Tack! Min ena hund som är lite långsammare går det kanon med att vända så, men den som är kvick blir för snabb och följer med mig för bra för att det ska fungera :p

Fast du vände inte med hunden på insidan utan med hunden på utsidan medans du snurrade åt andra hållet och det är det jag frågade om... Och fick svar på också!!

Tja... Har man en hund som är lite lugnare i temperamentet så är frågan hur mycket man ska nöta... Då är det kanske bättre att lägga vädningen åt det håll som passar hunden bäst och så lägga mer krut på de saker som en lite långsammare hund behöver tändas på. Jag har en hund som gör fjärren som en BC och en som gör det i sin egen takt och jag skulle aldrig försöka få henne att röra sig lika snabbt, det är hennes personlighet och gör hon det extra snabbt någon gång så ser jag det som en bonus :)

Fast du vände inte med hunden på insidan utan med hunden på utsidan medans du snurrade åt andra hållet och det är det jag frågade om... Och fick svar på också!!

Okej trodde du menade just den svängen när jag vänder inåt och hunden går bakom. men då är jag med hur du menade men som sagt det är bara för o få hunden mer allert.

Det är ju så jag säger. Gör man det så hunden går på utsidan ja då måste man ha en hund som är rapp annars ser det taskigt ut. men väljer man o göra vänster då trycker man hunden inåt och på så vis får med sig hunden. Man kan ju tycka det är o dölja lite grann men det är helt rätt den som kan dölja saker är en duktig förare. QUOTE]

ok då är vi överens om vad som händer i en vänstersväng. kanske är det den nitiska :devil: i mig som tränger fram, men jag vill gärna ha hundar som är snabba med. hög intensitet i fotgåendet är en av de grunder jag står på. men som jag skrev tidigare har vi inte samma mål med vår träning och prioriterar säkert olika saker.

att dölja saker är inte heller min grej, är det kasst så får vi träna tills det blir bra. om det inte är hunden i sig som är begränsningen, att kräva att en stor och klumpig hund ska vända på en femöring är väl lite mycket begärt. men då kan man som förare välja att vända runt en aning långsammare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Övr. Hund Skulle vara kul att bolla lite/få lite input! När min numera unghund var valp började vi leka med en del sök/uppletande här hemma i...
Svar
3
· Visningar
760
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar