Lek lydnadsfilmer

Sv: Lek lydnadsfilmer

På den gamla "goda" tiden gjorde man så. Nu ser jag sällan nån vända åt vänster vid helomvändning.

Nej det är så att man märker att man får mer tryck på hunden i vänster vändningar och inte så många hundar orkar jobba under press längre därför kör man höger svängar och får med sig hunden bättre alert.

Fast förr gjorde man nästan bara så. När jag började med hund så såg jag aldrig någon göra helvändningar åt höger. Ser man någon nu göra åt vänster, hajjar man nästan till :)

Var liksom ingen förklaring varför du gjorde det ;)

Hm...fast tokglad försöker jag också vara...får nog klä ut mig till en köttbulle eller något...:p

Vilken intensitet!! Man vblir inte alls avis på en sådan hund :d

Det ser helt klart läckert ut när du vänder helt om åt vänster, nästan så man borde prova det! :angel: Haha..

Vilken intensitet!! Man vblir inte alls avis på en sådan hund :d

Det ser helt klart läckert ut när du vänder helt om åt vänster, nästan så man borde prova det! :angel: Haha..

Det är riktigt snyggt och göra invändigt vändning (vända åt vänster) men det kan lika väl ser alldeles för taskigt ut om man inte har drift i hunden så den blir efter i vändingen. Hunden får ju chansen och fucka en bakom ryggen om den vill så hunden måste vara förig och snabb för att det ska bli lyckat bara ett tips.

Ser ut som en fin början tycker jag. :) Kul att se en sån motivation och att han verkligen tycker att det är kul. Med det kommer man långt!! Ska bli spännande att se framöver när du får med lite mer precision och sådär, kommer nog bli skitsnyggt då. :)

Det var för det vi pratade om. Blev lite otydligt där ser jag.

Krasux skrev vad jag tänkte skriva, så då slipper jag :)

Skulle inte vilja vara den där bollen *ajaj* :)

efter påtryckningar...

Det såg bra ut, han ser väldigt motiverad och arbetsvillig ut.:D

DOCK ett ostrukurerat fotgående...(gnäll Johanna) :)

När skulle du ta över Isa fisa? :)

Jo, fast ändå, med tanke på hans ålder och att det körs med väldigt mycket lek så tycker jag ändå att det ser himla lovande ut inför framtiden! Han har ju en bra grund att bygga på i det fria följet, när leken allt eftersom plockas bort och kravfasen kommer in så blir det säkerligen mycket snyggt. Bara en parantes sådär:)

som lydnadsmänniska är jag nog benägen att hålla med jolanta, är det något misstag jag inte tänker göra om så är det att börja med något lite hafsigt. men så vi har inte heller riktigt samma mål eller metod.

trevlig jycke dock!

Jo, fast ändå, med tanke på hans ålder och att det körs med väldigt mycket lek så tycker jag ändå att det ser himla lovande ut inför framtiden! Han har ju en bra grund att bygga på i det fria följet, när leken allt eftersom plockas bort och kravfasen kommer in så blir det säkerligen mycket snyggt. Bara en parantes sådär:)

Jag tycker också att det är kanon att man är positiv och leker fram momenten, jag diggar stenhård PIRUS "Här är bollen" :)
(och farten på hunden under inkallningen talar för sej själv)!!
Dock så tycker jag att hunden under fotgåendet går för långt fram (varpå jag hade gått en cirkel i vänster varv istället, gått saktare och stoppat undan bollen). Jag tycker att det är att gå en omväg om hunden blir FÖR triggad... Jag vill ha samma intensitet vare sej jag går jättesakta, vanlig takt eller språngmarsch!
Men alla tränar vi olika, huvudsaken är att man är nöjd själv och att man är positiv i sin inlärning :)

efter påtryckningar...

Det såg bra ut, han ser väldigt motiverad och arbetsvillig ut.:D

När skulle du ta över Isa fisa? :)

Inte kört lydnad på 3mån med han detta är första passet så jag håller med helt klart att det är ostrukturerat o mycket slarv.

SKa inte ha Isa ska jag ha en ny hund så ska det vara mer än jag redan har o det blir inte så lätt o hitta.

Ta bort bollen under fotgåendet, så tror jag inte han kommer tränga lika mkt... Han har nog med "go" i sig ändå, utan boll i just det momentet! ;)

Jag tycker aldrig att det är snyggt att vända åt vänster. Rent bedrövligt om man dessutom har kopplet i handen som jag ser vissa ha! :eek:

Jag kan vända vänster för att "toka" mig lite och få lite ny uppmärksamhet.

Snyggaste vändningarna får jag med ena hundar om jag svänger runt till vänster och hon är kvar på insidan! Men jag vet inte om man får gå så på tävling? Trots att jag tävlat i många år har jag aldrig sett någon göra så och jag är rätt så flitig på att titta på andra/många klasser...

Ta bort bollen under fotgåendet, så tror jag inte han kommer tränga lika mkt... Han har nog med "go" i sig ändå, utan boll i just det momentet! ;)

Klart att bollen ska tas bort eller är borta men har man inte kört på 3mån så kan man busa upp lydnaden lite så han har en förväntan tills nästa pass.

Jag tycker aldrig att det är snyggt att vända åt vänster. Rent bedrövligt om man dessutom har kopplet i handen som jag ser vissa ha! :eek:

Jag kan vända vänster för att "toka" mig lite och få lite ny uppmärksamhet.

Snyggaste vändningarna får jag med ena hundar om jag svänger runt till vänster och hon är kvar på insidan! Men jag vet inte om man får gå så på tävling? Trots att jag tävlat i många år har jag aldrig sett någon göra så och jag är rätt så flitig på att titta på andra/många klasser...

fattar noll nu.

Dom vändningarna du menar är ju enbart o trycka hunden i mer press fyller ju ingen som helst funktion om du har en bra lydnad för övrigt.Har man inte en bra lydnad är dye lättare o tränga hunden till o vända om.

men vänder man inåtåt vänster o hunden bakom är ju ett större riskmoment för hunden kan ju peka finger åt en bakom ryggen på en.och ser mycket snyggare ut när det är klart o rappt ser mer öppet o trevligt ut.

Jag förstår inte varför jag skulle pressa min hund om jag svänger åt vänster och hunden går runt bakom ryggen? Det skiter mina hundar fullkomligt i vilket håll jag vänder, för jag har aldrig lärt dem att det skulle vara press att vända vänster. Däremot så tycker de att jag är knasigt när jag gör det eftersom att jag gör det så sällan så jag får lite ny uppmärksamhet.

Men jag tycker absolut inte att det är snyggt, men smaken är som baken! Jag tycker att det är totalt orimligt att lära hunden att följa en sida för att sedan själv göra helt tvärtom. Jag tycker att det är inkonsekvent. Något som brukades mycket flitigt, som Grana säger, för länge sedan. 80-talet minns jag att vi gjorde så. Även att hunden sprang runt bakom ryggen vid inkallning.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Övr. Hund Skulle vara kul att bolla lite/få lite input! När min numera unghund var valp började vi leka med en del sök/uppletande här hemma i...
Svar
3
· Visningar
760
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 220
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar