Ledsna gäster av kaffelös värd?

Blir du en ledsen gäst om du inte bjuds på kaffe?

  • Ja. Kaffe är en gästlig rättighet.

    Röster: 45 16,6%
  • Nej, jag skulle inte sakna det om det inte bjöds.

    Röster: 160 59,0%
  • Ja, men bara om det är fika.

    Röster: 66 24,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    271
Här finns inget kaffe. Vill man ha det får man ta med själv. Ingen har (öppet iaf) grinat över det. Om jag vill ha en nocco så kan jag ju inte förutsätta att det finns hemma hos den jag besöker utan då tar jag med själv.
Om jag bjudit någon som inte dricker te eller kaffe brukar jag försöka komma ihåg att ha cola zero eller ngt.
 
Här finns inget kaffe. Vill man ha det får man ta med själv. Ingen har (öppet iaf) grinat över det. Om jag vill ha en nocco så kan jag ju inte förutsätta att det finns hemma hos den jag besöker utan då tar jag med själv.

Jag har absolut inte gnällt över att ta med, men ärligt talat räknat med att folk har kaffe/te och någon form av mjölkvariant hemma om man inte sagt annat. (Och blivit rätt förvånad om någon tagit med eget av ovanstående till mig. Då får man helst ta med det hem igen sen, jag har inte plats för allehanda slattar och ogillar att slänga mat.)
 
Jag dricker varken kaffe, te, saft, bubbelvatten eller läsk och jag har inga planer på att ha något sånt hemma förrutom till speciella tillfällen. Så mer spontana gäster får antingen ta med sig själva eller dricka kranvatten. Jag räknas nog som en dålig värd 😅
 
För mig är det inte viktigt att bli bjuden på kaffe eller te, men blir jag det är mjölken det viktigaste. Förstår att man inte tänker på sånt om man själv dricker svart, men jag blir mycket mer besviken om jag erbjuds varm dryck men ingen mjölk att hälla i den.

Mjölk i kaffet är ett måste! Min mage klappar ihop fullständigt om jag dricker svart kaffe. Finns det inget mjölk, då är jag hellre utan kaffe.

/Lizzie
 
Om det är så viktigt för en får man väl fråga innan?
För mig är det rent hyfs när man är den som bjuder att se till att det finns någon som de man bjuder vill ha. Skillnad är ju om man är den som vill hälsa på och fika, då frågar man ju om man ska ta med något.
Att bjuda på pulverkaffe är sak som att erbjuda någon pulvermos om jag bjöd dem på middag. Skulle helt enkelt inte hända för en planerad måltid.
 
Ledsen skulle jag inte bli, om värden inte dricker kaffe själv är det ju mycket begärt att denna ska ha full kaffeutrustning. Min icke kaffedrickande kompis har alltid pulverkaffe hemma, för mig duger det och det är ju enkel åtgärd om man ändå som värd vill kunna bjuda på det. Sen kommer väl många kaffedrickande tacka nej till det ändå;).

Däremot skulle jag också tacka nej till ätbar söt fika om det inte serverades kaffe till, det är på tok för sött för mig utan kaffe. (Och hoppas att värden inte blir ledsen för att jag tackar nej till det!)
 
För mig är det rent hyfs när man är den som bjuder att se till att det finns någon som de man bjuder vill ha. Skillnad är ju om man är den som vill hälsa på och fika, då frågar man ju om man ska ta med något.
Att bjuda på pulverkaffe är sak som att erbjuda någon pulvermos om jag bjöd dem på middag. Skulle helt enkelt inte hända för en planerad måltid.

Fast jag har aldrig varit med att jag som är tedrickare blir bjuden på gott te hos en kaffedrickare. Om de har te är det alltid påsteer och ofta Lipton eller annat odrickbart te som dessutom legat hur länge som helst i skåpet hos dem. Varför ska hänsynen bara gå åt ett håll? Den kvalitet som Liptons te håller är att jämföra med riktigt dåligt pulverkaffe.
 
För mig är det inte viktigt att bli bjuden på kaffe eller te, men blir jag det är mjölken det viktigaste. Förstår att man inte tänker på sånt om man själv dricker svart, men jag blir mycket mer besviken om jag erbjuds varm dryck men ingen mjölk att hälla i den.
Jag dricker te utan mjölk och är uppvuxen med att mamma och sedan andra bekanta i min närhet dricker kaffe utan mjölk så ofta tänker jag på kaffet, men råkar glömma mjölken, speciellt med tanke på att jag dels inte tycker om mjölk och dels är laktosintolerant så det är inte alltid jag ens ha mjölk hemma, det går ju inte åt så mycket! :)
 
När jag började på mitt jobb (flera år sen) så första dagen deklarerades det glatt att nu var det fiiiiika. Nämen vad trevligt tänkte jag och hoppades på typ en kanelbulle. Det var INGENTING!!! Nån drack kaffe och alla andra bara satt där!?! Kände mig lurad 😂

Typ varje kortast när någon utropar, nu är det fika!
De flesta dricker kaffe, några te och jag sitter på en stol med min vattenflaska. Det är inte fika, det är rast 😑
 
Jag älskar kaffe men skulle bli mer förvånad än upprörd om någon inte har kaffe hemma när man bjuds på fika. Det är förstås för att det nog aldrig hänt mig i Sverige :D i alla fall inte som jag kan komma på. Besviken blir jag oavsett inte.

Under alla år i England var det ju mer regel än undantag att erbjudas te i första hand, då var kaffe en positiv överraskning (även om det i 95% av fallen var snabbkaffe).
Du har inte varit hemma hos mig hör jag :D
 
Apropå mjölk; finns det vettig pulverväxtmjölk?
Jag har alltid lite (laktosfri) torrmjölk hemma ifall det skulle råka ta slut vid något kritiskt tillfälle, och eftersom jag själv inte dricker någon plantmjölk till vardags hade jag gärna haft pulver hemma om det finns. :confused:
 
Jag dricker inte kaffe och hivande ut åbäket till kaffemaskin efter något år i denna lägenhet. Har haft pulverkaffe som fått godkänt tidigare men hade väl investerat i presskanna(?) om jag ofta hade besök som ville ha. På samma sätt som att jag hade gärna införskaffat något roligt te men dricker inte själv. Brukar köpa alkoholfri cider eller något roligt på affären om besök väntas men ofta vill folk mest ha vatten. Brukar mest träffas hos andra så folk får ändå sitt kaffe:D

Fikat är alltid bra dock så kompenserar där:laugh:
 
Fast jag har aldrig varit med att jag som är tedrickare blir bjuden på gott te hos en kaffedrickare. Om de har te är det alltid påsteer och ofta Lipton eller annat odrickbart te som dessutom legat hur länge som helst i skåpet hos dem. Varför ska hänsynen bara gå åt ett håll? Den kvalitet som Liptons te håller är att jämföra med riktigt dåligt pulverkaffe.
Det var det här mitt syfte var med mitt inlägg tidigare i tråden, men du uttryckte det bättre. Dricker man inte kaffa så är det sällan det är självklart att bli erbjuden det man dricker, men det ska ju nästan vara tvärtom för kaffedrickare, en självklarhet.
 
Apropå mjölk; finns det vettig pulverväxtmjölk?
Jag har alltid lite (laktosfri) torrmjölk hemma ifall det skulle råka ta slut vid något kritiskt tillfälle, och eftersom jag själv inte dricker någon plantmjölk till vardags hade jag gärna haft pulver hemma om det finns. :confused:
Jag har köpt en pulverkokosmjölk från rawfoodshop som är helt ok.
 
Fast jag har aldrig varit med att jag som är tedrickare blir bjuden på gott te hos en kaffedrickare. Om de har te är det alltid påsteer och ofta Lipton eller annat odrickbart te som dessutom legat hur länge som helst i skåpet hos dem. Varför ska hänsynen bara gå åt ett håll? Den kvalitet som Liptons te håller är att jämföra med riktigt dåligt pulverkaffe.
Nu frågar jag sällan efter te men många kaffedrickare som jag känner dricker även te. Jag har tex runt tio olika tesorter hemma så jag tänker nog att en tedrickare kan hitta något som fungerar om de inte är enormt specifika i sin smak. De flesta av mina kaffedrickande vänner har också en rätt välfylld tehylla.
 
Nu frågar jag sällan efter te men många kaffedrickare som jag känner dricker även te. Jag har tex runt tio olika tesorter hemma så jag tänker nog att en tedrickare kan hitta något som fungerar om de inte är enormt specifika i sin smak. De flesta av mina kaffedrickande vänner har också en rätt välfylld tehylla.

Det har nog också de tyckt som jag varit bjuden till. Men likväl har de bara haft Liptons gula och Lipton Earl Grey.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp