Ledsna gäster av kaffelös värd?

Blir du en ledsen gäst om du inte bjuds på kaffe?

  • Ja. Kaffe är en gästlig rättighet.

    Röster: 45 16,6%
  • Nej, jag skulle inte sakna det om det inte bjöds.

    Röster: 160 59,0%
  • Ja, men bara om det är fika.

    Röster: 66 24,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    271
Trångsynt. Du borde ge dig ut mer i samhället och lära känna fler människor. Det finns många som inte dricker kaffe och jag lovar: vi fikar ändå.
Jag skämtade nog lite. Men min pappa sa "en kopp fika" när jag var barn, så det är inte så konstigt att jag ser kaffet som basen vid fika. Om det sen serveras smörgås, skorpa eller bulle eller inget till kaffet, ändrar inte på saken, jag säger fika oavsett.

Jag har inget uttryck för en kopp te vid sas "kaffetid", men givetvis har jag både vänner och kollegor som dricker te på samma vis som jag dricker kaffe. Jag kallar det bara inte för att fika, utan för att dricka te.
 
Jag skämtade nog lite. Men min pappa sa "en kopp fika" när jag var barn, så det är inte så konstigt att jag ser kaffet som basen vid fika. Om det sen serveras smörgås, skorpa eller bulle eller inget till kaffet, ändrar inte på saken, jag säger fika oavsett.

Jag har inget uttryck för en kopp te vid sas "kaffetid", men givetvis har jag både vänner och kollegor som dricker te på samma vis som jag dricker kaffe. Jag kallar det bara inte för att fika, utan för att dricka te.

Fika är inte begränsat till kaffe även om du anser att det är det.
 
Vi dricker sällan kaffe hemma, men vi har alltid kaffe hemma, en vattenkokare och en Chemex+filter. Gott kaffe utan att behöva ha en extra köksgrej. :) Känner mig som en dålig värd om jag inte kan erbjuda en kopp kaffe. :p
 
Efter trådar om spontanbesök och delning av lottvinster är jag redo för ännu en exkursion in i den svenska/-ish folksjälen. Jag är genuint nyfiken på era svar eftersom jag gärna vill att gäster i mitt hem ska känna sig välkomna och väl omhändertagna. Jag känner mig nöjd när jag tangerar överflöd, på ett dionysiskt sätt snarare än ett "värdinnan-får-nervsammanbrott-bakom-kylskåpsdörren"-sätt. Men jag har en potentiell blind spot: I min familj dricker man framför allt te, jag har aldrig blivit kaffedrickare, och vi har ganska sällan haft kaffe hemma, och i så fall pulverkaffe.

Så min fråga är hur ni skulle uppleva att bli bjudna på fika eller middag, men inte bli erbjudna möjligheten att dricka en kopp kaffe. Skulle ni känna att något saknades? Är det en självklarhet, eller kan en fikan/middagen vara lika bra utan? Och om kaffe krävs, vilken standard måste det då hålla?

OBS! Förutsättningen är att gästen faktiskt är välkommen och att man inte försöker skicka subtila signaler om att hen aldrig ska komma tillbaka genom att servera inget/äckligt kaffe :D
Här finns inget kaffe. Vill man ha det får man ta med själv. Ingen har (öppet iaf) grinat över det. Om jag vill ha en nocco så kan jag ju inte förutsätta att det finns hemma hos den jag besöker utan då tar jag med själv.
 
För mig är det inte viktigt att bli bjuden på kaffe eller te, men blir jag det är mjölken det viktigaste. Förstår att man inte tänker på sånt om man själv dricker svart, men jag blir mycket mer besviken om jag erbjuds varm dryck men ingen mjölk att hälla i den.

Samma här! Jag dricker gärna vilket som av kaffe eller te, men inte utan någon form av mjölk/dito växtprodukt. De flesta av mina vänner är inte kaffedrickare, och jag tycker oftare att man ser "dåligt värdskap" åt hållet att inte kunna erbjuda något som inte är kaffe eller te än motsatsen. :confused:

(Tror ärligt talat att jag oftare erbjuder ett glas vin eller en cocktail (finns gott om alkoholfria dito här också) än kaffe, men det säger nog mer om min umgängeskrets än lämpliga samhällsnormer. ;))

Tillägg: jag tar gärna med mig för att kunna brygga kaffe själv, om man inte har. Har filter och pour-over-hållare som går ner i minsta aftonväska. :D
 
Här finns inget kaffe. Vill man ha det får man ta med själv. Ingen har (öppet iaf) grinat över det. Om jag vill ha en nocco så kan jag ju inte förutsätta att det finns hemma hos den jag besöker utan då tar jag med själv.

Samma här 😁
Lite fascinerad över besattheten av kaffe hos vissa 😆
Jag älskar ju energidryck men skulle ju knappast bli besviken om den jag besöker inte har ett flak hemma med blandade smaker där jag kan välja och vraka.
Men kaffe är tydligen så heligt att man kan bli besviken om det inte finns 😅
 
Här finns inget kaffe. Vill man ha det får man ta med själv. Ingen har (öppet iaf) grinat över det. Om jag vill ha en nocco så kan jag ju inte förutsätta att det finns hemma hos den jag besöker utan då tar jag med själv.
Jag förstår hur du menar, men kaffe har en kulturell spridning och roll som Nocco kanske inte riktigt uppnått än 😄 Därför ser jag det inte bara som en nischad personlig preferens.
 
Jag dricker inte kaffe och dricker te någon gång ibland. Det finns alltid ett par sorters löviktste hemma. Oftast föredrar jag kall dryck framför varm och dricker gärna vatten. Sambon dricker pulverkaffe till vardags och en speciell sorts påste när han har ont i halsen.
Vi har en kaffebryggare, som pappa gav mig när han hjälpte mig att renovera huset. Annars hade han inte överlevt. 😁 Så... Det köps kaffe till den när vi får gäster. Däremot är jag värdelös på att brygga och har lärt mig att folk har väldigt olika preferenser när det gäller styrka på kaffet, så jag ber ofta gästen om hjälp.

Jag hade en gäst en gång när jag hade vant mig vid "pappas kaffe". Den gästen bad om vatten att spä ut med, för det var tydligen alldeles för starkt. Så... Nu tänker jag att det är bättre att gästen själv får säga hur många mått/hur rågade de ska vara etc. Eller göra själv. 😁

Eftersom jag är mjölkproteinallergiker och sambon inte dricker mjölk/har det i kaffet, så KAN det hända att jag glömmer att köpa hem det. Mest för att de flesta av våra återkommande gäster dricker kaffet svart. Oftast försöker jag komma ihåg att iaf köpa en sån där liten förpackning med mjölk när jag bjudit hem gäster där jag är osäker på hur de vill ha sitt kaffe/te.

Just pga mina allergier (även allergisk mot bl a gluten), är jag väldigt van vid att "fika" innebär att jag enbart dricker ett glas vatten. Men det gör mig ingenting. Hellre det än att värden missuppfattat det hela och ansträngt sig för att fixa något som jag ändå inte kan äta. Det händer rätt ofta. 🙈
"Jag har fixat glutenfritt till dig!"
Tack, men det är tyvärr mjölk i.
"Det här är laktosfritt."
Tack, men det är proteinet jag inte tål. Etc etc.
Sånt känns mycket jobbigare att säga än att inte bjudas på något alls.
Du får komma hem till mig. Sen Secret Santa har jag ju koll på din kostprofil 😁
 
För mig är det tvärtom, fika utan kakor är inget fika 😁
Bjuder någon in mig på fika och det inte serveras kakor då blir jag besviken 😡

Jag är inte kinkig. Fika kan vara kaffe, te, iste, saft, läsk osv. Det kan vara kakor, tårta eller smörgåsar. Jag blir lika glad för vilket som. Förutom att jag inte dricker kaffe, men finns inget annat dricker jag gärna vatten. Det skulle inte falla mig in att bli besviken när jag blir bjuden. Förutom om personen vet om min allergi och struntar i att se till att det finns nåt jag kan äta. Då hade jag blivit ledsen. Men annars så är det fritt fram för var och en att bjuda mig på det de tycker om att äta och dricka som fika.
 
Jag älskar kaffe men skulle bli mer förvånad än upprörd om någon inte har kaffe hemma när man bjuds på fika. Det är förstås för att det nog aldrig hänt mig i Sverige :D i alla fall inte som jag kan komma på. Besviken blir jag oavsett inte.

Under alla år i England var det ju mer regel än undantag att erbjudas te i första hand, då var kaffe en positiv överraskning (även om det i 95% av fallen var snabbkaffe).
 
Om du nu är så extrem så ligger ju det ansvaret på dig. Inte på de runt dig.
Det är ju ganska vanligt dock att vara.

Måste säga att jag blir ganska förvånad om jag bjuds hem till någon på fika och de inte ens har Lipton fruktte (ugh) hemma. Dock dricker jag kaffe hellre än Lipton fruktte iofs.

Däremot att det är snabbkaffe är ju ok (jämförbart med Lipton fruktte) om än inte så lyxigt.

Om jag bjuder hem på fika, tex födelsedag, så köper jag ju allt möjligt som mjölk och sockerbitar och ibland laktosfritt eller glutenfritt någonting (och helt mjölkfritt om det skulle behövas) så att då också köpa en burk snabbkaffe skulle ju vara självklart (om jag inte hade gått över till Presso då eftersom jag hatar snabbkaffe själv).

Annars skulle folk bara få överdraget ilsvart te utan mjölk, utan socker och tre sorters paj or the highway. (det är typ ingen jag känner som vill ha överdraget te och paj med minimalt med socker utan vaniljsås bara)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp