Sv: Ledsen

Hitta en lösning? Det är ju inte acceptabelt att katten ska riskera att ligga skadad/sjuk och plågas flera dagar för att kattvakten ser det som normalt att inte se katten. Är det en utekatt, bygg en rastgård och ha katten i när ni är borta. Betala för kattpensionat (med rastgård). Det finns alltid lösningar.

Skälet till att jag bestämde mig för att aldrig mer ha utekatt var just för att jag insåg (13 år gammal) att den begränsade möjligheten till tillsyn faktiskt var ett verkligt djurskyddsproblem. Det insåg jag när min egen utekatt försvann och var borta i 3 dagar en katt som aldrig försvinner, han kommer alltid hem på kvällen). Hem kom en katt med öppna köttsår på ryggen och ett brutet bakben. Veterinären konstaterade att skadorna var ett par dagar gamla dvs. min katt hade haft väldigt ont ett par dagar och det var ju bara tur att han kunde ta sig hem. Tänk så många katter som inte tar sig hem. Som bara försvinner.
 
Sv: Ledsen

kl

Glad!

Vildingen kom hem igår, i fint skick och inte ens särskilt hungrig, däremot trött och har vilat ut ett dygn. Nu har hon stuckit ut på nya äventyr.

När katter har kattlucka och kommer och går som de vill går det inte att kontrollera dem var sjätte timme, oavsett om man är hemma eller inte.

Polisen tar normalt inte hand om katter (förutom i TV-serien Malmöpoliserna), oavsett om de betraktas som upphittad egendom eller inte, eftersom det handlar om ett mycket ringa ekonomiskt värde.
Det är kanske annorlunda om det gäller dyrbara raskatter? Då kan man kanske hävda ett ekonomiskt värde.

Polisen tar inte heller hand om bortsprungna hundar utanför tättbebyggt område, såvida inte hunden gjort sig skyldig till ett brott (typ fårmassaker).

Undantag förekommer säkert. Men så är praxis.

Jag är i alla fall mycket glad just nu och tänker inte ens gnälla över nästa huvudlösa presentsork/mus (som gärna läggs i skorna för en extra överraskningsfaktor...).
 
Sv: Ledsen

Skönt att katten är hemma.
Att det är svårt att med jämna mellanrum varje dag kolla över katten kan jag förstå. Men det försvarar ändå inte att du lämnar dem 4 dagar utan tillsyn.
Ang polisen så är de skyldiga att ta emot uppgifter och hämta upphittade djur. Vad de än säger. Jag har själv hittat bortsprugna hundar och polisen har en gång hämtat hunden då jag inte kunde ha den hemma så länge. En annan gång ringde jag in och anmälde. 30 min senare blev jag uppringd av polisen som talade om att ägaren var funnen.
Så JO, polisen ska hjälpa till med bortsprungna djur.
 
Sv: Ledsen

Vår katt kommer definitivt hem så vi kan kontrollera honom var sjätte timme. Detta trots att han kan komma och gå som han vill. Han vill helt enkelt komma hem oftare än så. Går inte långt bort, tack och lov.

Där jag bor så tar polisen hand om katter och hundar i samarbete med veterinärkliniker, vilket är föredömligt! Så många katter som hittat hem tack vare det.
Tala inte om saker som du inte vet.
 
Sv: Ledsen

Som andra sagt så är det ett djurskyddsbrott att lämna katterna i 4 dagar!
Detta oavsett om de själva väljer att vara hemma eller ej. Du ska finnas där när de kommer hem (ok, inte på timmen pga jobb tex) ifall de är skadade.
 
Sv: Ledsen

Skönt att hon kom tillbaka! :)

Dock har du fel i det du säger. En vän till mig driver hundpensionat och det har hänt ett flertal gånger att polisen kommit dit och lämnat hundar som de dels tagit från personer som ej ska ha hund, som åkt in för brott eller som de hittat lösa i skogen/samhällena runt omkring.
 
Sv: Ledsen

Skönt att hon kom tillbaka! :)

Dock har du fel i det du säger. En vän till mig driver hundpensionat och det har hänt ett flertal gånger att polisen kommit dit och lämnat hundar som de dels tagit från personer som ej ska ha hund, som åkt in för brott eller som de hittat lösa i skogen/samhällena runt omkring.

Jag har själv stått med bland annat en fullvuxen schäferhane i handen och undrat vad tusan jag ska göra med den? Ringde polisen och fick beskedet att de inte omhändertar hundar som upphittats utanför tätbebyggelse.

I just schäferns fall löste det sig, eftersom jag sent omsider kom på att jag hade sett en sådan hund i hundens yngre dagar i närområdet.

När det gäller personer som åkt in för brott hade vi på hundhemmet bland annat en hund - en mycket trevlig sådan - som socialen skulle betala inackordering för i två år (har jag för mig att det var, kanske "bara" 1,5 år) medan ägaren satt i fängelse.

Det kändes definitivt inte sjysst mot vare sig hund eller skattebetalare.

Nu blev det trots allt en lyckligare upplösning eftersom straffet förkortades och hund och ägare återförenades snabbare. Fortsättningen känner jag inte till men jag känner definitivt igen äkta kärlek mellan hund och matte när jag ser den :)
 
Sv: Ledsen

Jag fick tillbaka min katt via polisen. Jag anmälde den saknad och 4 månader senare ringde några personer som hittat en märkt katt till polisen och frågade om de fått in några anmälningar. Så de tar både emot anmälningar om borttappade katter och upphittade katter.
 
Sv: Ledsen

Ska verkligen katter som kan gå in och ut som de vill ha tillsyn 2 gånger om dagen? Lite knepigt när jag tänker på t.ex. en av de andra katterna, som gärna tar walkabouts på 2-3 dagar. Det här handlar alltså om katter som går in och ut som de vill och när de vill.

En vildkatt som själv valde att bli tam, och med en lite sorglig historia: När hon var liten såg jag henne och hennes syskon, och jag såg även hennes ögoninflammation, som gjorde henne fullständigt vanställd. Jag försökte få tag på henne, men hennes listiga vildkattsmamma såg till att jag aldrig kom åt ungarna. När lilla Enöga var halvvuxen och inflammationen hade lagt sig och gjort henne enögd, närmade hon sig mycket ängsligt en dag, men när första klappen väl nått hennes rygg blev hon den tamaste av katter. Hon kunde inte få nog av klapp och kel. Och det enda hon har gett oss under året vi har haft hand om henne är kärlek och åter kärlek (och en hel jäkla bunke med möss och sorkar).

Ja du har enligt 16 paragrafen i L 102 skyldighet att se till katten vare sig de går in och ut som de vill eller inte. Det var väldigt bra gjort av dig att ta dig an Enöga. Men även om Enöga var en vildkatt från början så räknas du som ägare. Tar du dig an en katt ska denna skötas, precis som alla andra katter ska skötas. Det verkliga djurplågeriet är dock att Enögas mamma övergavs med en kull ungar varav en förlorade sitt öga på grund av bristande vård. Det är där vi har de verkliga djurplågarna, de som överger sina katter och tror de klarar sig på egen hand. Det är därför vi har så många katter som far illa. Jag är även mycket skeptisk till att vattnet du gav dina katter verkligen håller sig så frächt i fyra dagar.

Och ja katter räknas som hittegods och ska lämnas till polisen, förhoppningsvis blir det snart en ändring i lagen så hanteringen av upphittade katter blir smidigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledsen

kl

För mig är det totalt obegripligt att man kan lämna katter där hän i 4 dygn..
Om någon gör sig illa på dag ett vad händer då??
Får man lämna djur utan till syn så länge? Kan i och för sig aldrig tänka mig att det är så.

Har katter själv som agerar jägare på vår gård. Dom går in och ut som dom vill. Men jag vill ändå ha koll på dom.
Och varje kväll ser jag till att dom är inne i huset.
Åker vi mot förmodan bort så är det andra som tar hand om dom här på plats.

Att sedan någon som jobbar inom djurskyddet gör så är för mig ännu mer obegripligt..men blir inte förvånad :grin:

AM
 
Sv: Ledsen

Fast jag kan också tala av erfarenhet och jag har t om blivit tillsagd av polisen att släppa hunden jag hittat för de hade inte för avsikt att komma och hänta någon.
Jag hade förklarat att det var i omöjligt för mig att ta in hunden i huset men vi kunde binda upp den på tomten.

Ringde man om en hittekatt då ifrågasatte de varför, de kunde minnsann inte åka ut på alla katter.

Liknande har hänt i två polisdistrikt.
 
Sv: Ledsen

Inkompetenta människor finns på alla arbeten, så även polisen.
Dom är skyldiga att hjälpa till när man hittar borttappade djur.
Men sen så är det givetvis ett tråkigt och bökigt uppdrag för en del och då försöker dom säkert slippa.
Här har dom avtal med ett pensionat. Dom plockar upp djuret och lämnar på pensionat där ägare sedan får hämta ut det.
 
Sv: Ledsen

Inte brukar man kräva att polisen ska åka och hämta allt man hittar? Om jag hittar ett guldsmycke på gatan, så nog går jag till polisen och lämnar in det? Jag ringer inte och kräver att de ska hämta det. Och eftersom katter och hunder är hittegods så är väl polisen skyldig att ta emot det, däremot är de nog inte lika skyldiga att göra en utryckning för att hämta det? Väl?
 
Sv: Ledsen

Tja, nu framgick det visserligen inte men jag erbjöd mig att köra djuren till polisen men de ville inte ha med de att göra helt enkelt.

Katterna hänvisades direkt till katthem i närområde, ringde dit och de var fulla och kunde inte ta emot.

Jag kunde varken ta in katter eller främmande hundar bland de vi själva då hade.

Och polisen var som sagt ointresserade av att göra något övht. Så jo, det händer att det faktiskt är så, att man inte får hjälp av polisen.
 
Sv: Ledsen

"Upprepar mitt tidigare inlägg".
Det är den enskilde polisens fel att du inte fick hjälp. Denne skötte ej sitt jobb.
 
Sv: Ledsen

kl

Jag skulle aldrig komma på tanken att lämna mina katter ensamma sålänge! Inte ens mina ormar :o

Dels är det olagligt och det kan även hända saker som behöver kollas till.
 
Sv: Ledsen

"Upprepar mitt tidigare inlägg".
Det är den enskilde polisens fel att du inte fick hjälp. Denne skötte ej sitt jobb.

Då har jag stött på åtminstone 4 poliser sim inte sköter sitt jobb, 2 ggr med hund och två gånger med katt.
Numera bor jag så till att här vet man vems hund som 'kommer' och vilka katter som tillhör vilka gårdar.
 
Sv: Ledsen

*KL*

vi har ocksa ute katter, aldrig att dem skulle lamnas utan ny mat och vatten sa lange :crazy: (tillika skulle den ena bondkatten inte ens ata maten...antagligen inte den andra heller) sjalvklart ordnas det kattvakt, om katterna inte behagar komma fram nar den/dem ar har sa finns det i alla fall ny mat och vatten.

bor langt ute pa vischan sa har vet man for det mesta vems som djur det ar, om det mot formodan skulle hamna ett pa garden. (och har inget emot att folk har katter inne heller, tycker det faktiskt ar valdigt ansvarsfullt om man nu bor i tatbebyggt omrade. Battre for bade katthalsan, djurlivet i omradet och grannsamjan).
 
Sv: Ledsen

Nej det är olagligt. Katter ska ha tillsyn två gånger per dag enligt lag.

Ganska intressant att TS tycker folk med innekatter är djurplågare men själv glatt lämnar sina djur vind för våg i fyra dagar med motivationen, de hade mat o vatten :crazy:
 
Sv: Ledsen

Det fungerar mycket dåligt överlag därför har det kommit förslag om att det ska ändras i nya djurskyddslagen så upphittade djur inte ska räknas som hittegods.
För att underlätta detta finns även förslag om krav på att märka katter så det lättare ska gå att hitta ägare till upphittade katter och kunns skilja förrymda, miskkötta och herrelösa katter från varandra. Men i dagsläget räknas alltså upphittad katt som hittegods.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 736
Senast: Luff
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 773
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp