Ledsamt men vanligt...

Sv: Ledsamt men vanligt...

Nej, rasklubbarna räcker i många fall inte. Många förstagångsköpare vet inte ens om att det finns en rasklubb. Jag har sålt några hundar på blocket, till jätte bra folk för fullt pris. Dessa har även legat på rasklubbens valphänvisning och följt de krav klubben har.

Tror färre renrasuppfödare kommer att annonsera på blocket nu när SKK snart dra igång med sin egen valphänvisning. SKK vet de allra flesta vad det är för något.

Och föder man upp får man räkna med att sitta med valpar osålda en tid, men förr eller senare blir man alltid av med dom.

Allmänt..

Visst är det tråkigt att se dessa annonser, men samtidigt kanske vi allafall ska vara glad att vi har den synen på djur att "vi" försöker hitta ett nytt hem eller de tas bort, för det finns många länder där hundar bara kastas ut och överges och får klara sig bäst de kan.
Det tycker jag iallafall man ser ganska lite av i sverige.

Därmed inte sagt att 2 fel bli ett rätt.

Det finns en annan annons på Blocket som jag inte ville lägga in här, för jag tycker så synd om tjejjen som äger hunden - och hon är dessutom fullständigt uppriktig och ledsen. Hon har en 3årig Blandis Schäfer-Rottweiler-nåt annat minns inte, Labbe tror jag, som hon inte klarar av, men det är först nu hon vågar erkänna det. Hunden morrar och hon backar. Jag tycker så himla synd om både henne och hunden. Men hur hon ska kunna sälja den till ett gott vettigt hem via Blocket, med de förutsättningarna, bergiper jag inte.

Allmänt..

Visst är det tråkigt att se dessa annonser, men samtidigt kanske vi allafall ska vara glad att vi har den synen på djur att "vi" försöker hitta ett nytt hem eller de tas bort, för det finns många länder där hundar bara kastas ut och överges och får klara sig bäst de kan.
Det tycker jag iallafall man ser ganska lite av i sverige.

Därmed inte sagt att 2 fel bli ett rätt.

Jag tänkte lite samma sak. Att det ju eg är bättre de hamnar på blocket än stängs in i källaren/någon hundgård och 'glöms bort'. Typ skuffas undan och bara får mat en gång/dag.

Sen vore det givetvis bättre om man kunde stoppa problemet vid källan - aveln/köpet. Och om folk vore ärlig i annonserna, dvs inte skriva allergi utan 'klarar inte av'.

Jag tror dock aldrig man löser problemet förrän man får bort 'lönsamheten' på korsningsaveln. Dvs det ska kosta mer än det smakar att para med grannens hund. Kanske genom rejält häftiga registreringsavgifter. Samtidigt är ju problemet hur man slår ut den 'medvetna korsningsaveln' utan att sätta folk som råkat ut för RIKTIGA tjuvparningar rejält i skiten?

/Alexandra - som för övrigt känner sig VÄLDIGT allergisk mot 1½ år gamla The Black Destructor just nu.. faktiskt.. Det riktigt kryyyyper i mig när jag står och vrålar och han är alldeles döv :devil:

Fast då ska man kanske inte ta nya kullar valpar om man märker av konjunkturläget. Detta har ju pågått ett bra tag nu.

Bara för att man är uppfödare MÅSTE man ju inte ta valpar.

Hade du läst o tänkt till så hade du fattat att mitt svar var svar på ett annat inlägg där det stod att alla seriösa har kö till sina valpkullar o att det var det jag skrev om. Håller helt med att för att man är uppfödare så behöver man inte ta valpar.

Kanske det, men LÅNGT ifrån alla dessa uppfödare går ut på blocket.
Dessutom har vi ju rasklubbarna :) Borde det inte räcka? Eller?

Alla uppfödare har kanske inte rätt att annonsera sina valpar hos rasklubbarna för att dom inte har alla kriterier som rasklubben vill.

Säger inte att det är rätt/fel att avla på dom förklarar bara varför vissa kanske vänder sej till ett som många tycket oseriöst forum som blocket.

KL!

Ett "problem" som man faktiskt - hur seriös man än är - kan hamna i är att man har en valp-köpar lista med seriösa, bra personer. Men när valparna väl fötts så har någon köpt valp från någon annan, någon har fått "ändrade förhållanden", könsfördelningen på valparna stämmer ej med vad köparna vill ha osv. Och då står man där med fler valpar än man har köpare till!

/Swat

Tänkte nämna den där blandningen men du hann före! Låter ju inte allt för genomtänkt faktiskt, oavsett om det är en tjuvparning!

Då kan ni gissa hur mycket roliga bortförklaringar man får när man håller på med omplaceringar :grin: folk kan dessutom bete sig som att vi har ett ansvar att ta deras hund/katt trots att det är en ideel organisation. Vanliga följs det av ett snäsigt "men vad ska vi då göra av den/dom :mad:" Jadu.. inte mitt problem faktiskt! du skulle tagit hand om dina djur från början kanske :crazy: (säger man ju såklart inte)

Roligast är ändå när de hotar med ett skott i pannan... :crazy:

Bara se på alla hamstrar och kaniner..
HELT plötsligt blev fick ungen allergi.... Så står det i 99% av alla dessa annonser..

Vidrigt...
Sen skulle jag nog aldrig försöka hitta köpare via blocket.
Hade själv en Pitbulltik på annons för omplacering..(Men det är en annan historia)
Ojoj vilka jäkla svar man fick..

* Ett ungt par blöjraggare..
* Ett ungt par varav killen var nazist....
* En läkarstuderande i LÄGENHET mitt i stan...
* En tjej på 11år vars mamma var sjukskriven och kunde ta hand om hunden när hon gick i skolan!

JISSES sa jag bara!

Inom katteriet får man höra att man ska vara glad att de kommer med katten och att de inte avlivar den ist.

Precis, sådant hör vi också. Det är mest Hazel som får höra det eftersom hon håller i jourtelefonen. Man ljuger om man säger att man kan slå bort det och gå vidare, men någonstans måste man sätta stopp, för djurens skull också. Samla dom på hög är inte riktigt vad vi sysslar med.

Håller med!
Det där är ju löjligt. Ansvaret ligger ju på säljare och köpare. Får inte annonserna finnas på blocket dyker de upp någon annanstans.
/C (som köpt omplacering via blocket av seriösa människor som insåg att de inte hade tid/plats för hunden lägre och ville ge honom ett bättre hem. Vi är de evigt tacksamma för att vi fick vår fina Akilles)

Då ska alla annons-siter som har samma upplägg också ta bort sina djuravdelningar menar du?
Ja, och alla annonstidningar som fanns innan blocket och alla annonser i dagspressen med.

Jag är inte ens speciellt gammal, men jag minns att det fanns en hiskelig massa radannonser tidigare. Blocket har bara flyttat det hela till ett digitalt media.

SWAT: Bra skrivet.

Det måste ju finnas någonstans man annonserar ut dessa renrasiga hundar som inte faller under valphänvisning på rasklubben o vart ska omplaceringarna annars hamna? Alla uppfödare tar faktiskt inte tillbaka en uppfödning som köparen av en eller annan anledning inte kan behålla. Trots att det är en omplacering. Sen förekommer det ju faktiskt att folk blir allergiska o får ändrade både familje o jobbsituationer. Även om det nog ljugs en hel del om det.

Men helt klart är det sorgligt med alla konstiga blandrashundar som vandrar runt.

//hundar

som hittade sin älskade Bella som omplacering på Annonsdirekt. O jag lovar att jag inte räknar mej som oseriös köpare bara för att jag letar hund där. (har väl sen ett o annat att säga om dom förra ägrarna men det är väl en annan historia som jag inte tänker ta upp nu) Hon visade sej ju vara ett klipp. Som det sen när jag köpt henne visade sej att uppfödaren gärna hade köpt tillbaka bara hon fått vetskap om att valpköparna inte kunde ha henne kvar. Men jag är superglad att dom inte kontaktade uppfödarna för då hade hon inte varit min idag.

Jamen absolut! Visst kan man köpa hund på annons! Det som gör mig ledsen är mest alla dessa stora blandrashundar, ofta brukskorsningar, som "måste bort omgående"... Om dom sen säljs på Blocket eller nån annanstans kvittar. Jag kollar in Blocket ibland och hittar den ena sorgliga annonsen efter den andra... Och alla dessa BC-korsningar som säljs som Barnvänliga Gulliga Sällskapshundar...

*kl*

Eller afghanvalpen på 3,5 månad. :cry: Fast den är nog kvar hos "uppfödaren". Reas ut för 3000. :(

Men ja, det är jobbigt att se sånt där.

I mitt nästa liv ska jag ha en afghan, synd inte det livet är just nu :angel:

Hade det passat med en afghan här i mitt hem hade jag slått till. Men jag kollade upp vart den kom ifrån (tror jag hittade rätt) och det verkar vara en hane och det ska jag ju inte ha iallafall...

Så du menar att folk i lägenhet inte kan ha hund..? Sist jag kollade är det inte INOMHUS hunden ska rastas & oftast inte aktiveras heller :crazy:

Så du menar att folk i lägenhet inte kan ha hund..? Sist jag kollade är det inte INOMHUS hunden ska rastas & oftast inte aktiveras heller :crazy:

Om du mena det jag skrev längre upp så får du iaf mitt svar här.

Pitbullen som jag hade gillade INTE & vara ensam.
En läkarstuderande sitter nog i skolan ganska många timmar om dagen.
Eftersom hunden hade svårt och vara ensam så skällde hon en del..
Då var lägenhet INTE det ultimata för hunden.

Men jag fattar hur du menar. :)
En hund ska ju rastas ute, inte inne. Men i detta fall tänkte jag på grannarna med.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 566
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 961
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 793
Senast: _Zacke_
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 043
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka