Jag har också reagerat på hur ”efter” vi är i funktionsrätt och i allmänhetens kännedom om ableism, jämfört med USA.
Mängden byråkrati och hur stelbent den är tror jag definitivt hänger samman med vår allmänna (dåliga) syn på funktionsnedsättning. Tex nämndes i religionstråden att funktionshindrade aldrig hade någon fördel av sitt funktionshinder och tråden låstes innan jag hann kommentera. På ett sätt går det att hålla med och att vi därför måste ha rättigheter till kompensation, men egentligen att samhället i grunden också borde ha bättre tillgänglighet så att det krävs mindre kompensation för den enskilde att kunna ha sin lagstadgade delaktighet. Samtidigt är det en tydlig fördel att vara medveten om samhällets ableism, om hur skruvat det är att värde som standard mäts i prestation och förmåga istället för i existens och liv. Jag kan definitivt tycka att det är en fördel jag vunnit av att få en funktionsnedsättning. Att läsa någon som bara utgår från att det alltid är en svårighet eller alltid är dåligt med ett funktionshinder ger definitivt mig en dålig eftersmak.
@Enya jsg hoppas verkligen du orkar söka det stöd du behöver och ta hjälp av tex diskriminationsbyrån Humanitas att faktiskt få gehör. Självklart ska du kunna bada! Och handla mat.
Jag har en vän som är blind och har ME, vilket på något konstigt sätt utesluter henne från möjligheten att få ledarhund, fast hon precis som du upplever väldigt bra stöd av sin vanliga hund. Jag tror det har något att göra med att ledarhund inte kan ges till personer som använder elrullstol (vilket för mig verkar lite påhittat).
Själv fick jag färdtjänst beviljad i fjol, men inte i år eftersom jag inte använt den. Att jag inte använt den berodde på att jag var för sjuk för att lämna hemmet, men det tyckte de tydligen var en dålig anledning att inte nyttja den färdtjänst som beviljats.
Däremot ändrades beslutet när jag tog hjälp av Humanitas vilket ju kändes hoppfullt.
Jag kan tipsa om en bok som heter Care Works - Dreamlng Disability Justice av Leah Lakshmi Piepzna-Samarasinha en aktivist kring funktionssätt som ger en skön normalisering av funktionsvariation, som jag verkligen upplever saknas och dessutom många tänkvärda förslag kring (rätt till) stödstrukturer.