_EVL_

Trådstartare
Vad använder ni för sorts rep till era ledrep? Jag hade tänkt tillverka ett eget men vet inte riktigt vilket sorts rep jag ska välja. Har hittat ett som verkar ganska bra på en båtaffär. Det är iaf. tillräckligt tjockt, och kan inte brännas i händerna. Jag vet däremot inte om det är tugnt nog.

Vilken sorts hake bör man ha på det och hur sätter man fast den??

Tror nog att det kvittar vilket material du använder, de flesta material bränner i handen OM hästen rycker iväg.

Men jag skulle nog rekommendera bomullsrep, tycker själv att dessa är bäst och har bra "tyngd".

jag bryr mig inte... jag e lixom aldrig på tävlingar å sånt å hemma gör d ju inge om man har fula grejjer

Mitt favorit är gjort utav ett skotrep(båtaffär), go tyngd och tillverkat för att inte bränna i handen. Men som någon skrev, alla rep bränner om det drar!

Problemet var att fixa en knut/knop utan att bli för klumpig vid spännet.

mvh jonte

Mitt rep ska inte heller bränna men det gör det när hästen rycker iväg men man får inga brännskador i handen.

//Amanda

Som ledrep antar jag att du menar repet du leder hästen med,
ett grimmskaft i stort sett.
Ett välsmort kedjegrimmskaft i läder andvänder jag.

Spelar väl ingen roll om du endast är hemma med hästen eller ute på tävling - grimskaftet ska väl vara bra och funktionellt?

Jag kikade på ett rep de hade där de säljer båtar (bilar och motorcyklar med för den delen ;)) och det tyckte jag verkade helt okej :) Det reper var 14 mm tjockt.
Jag har en vanlig BGbhake på mitt, funkar utmärkt :)

Jag var också på en båtaffär och kollade rep. Hittade ett rep som verkade rätt bra, men jag har för mig att det var väldigt dyrt. Istället hade jag sån tur att jag fick köpa en bit av brorsans klätterrep. Det är en aning för liten diameter på det, men det är ändå hyffsat bra tyngd + att det är väldigt mjukt och följsamt! :)

Haken blev nån som jag hittade ute i förrådet...den var ganska lätt och liten (vilket jag tror är bra?)

Nu vet jag inte vad det heter, men ta ett sånt rep som är "flätat" så att det inte kan komma in nån smuts... Det kan ju bli stelt :/ Vad heter det nu då..? :confused:

Varför trivdes du inte med det? Var det för att det var för lätt? det är iaf det enda som jag är lite osäker på med mitt, tror det är en aning för lätt :smirk:

Menar du grimskaft eller leadrope?

Till leadrope rekommenderar jag tjockt segelrep. Sådant som används när man seglar.

Jaana använder det och de är toppen.

Vet du exakt vad repet kallas, hur många trådar det är osv?

Jag har ett rep från Jaana, men jag skulle vilja ha ett längre i samma reptyp. Det är svårt att känna på repen i båtkataolgerna, så det vore bra att veta vad det kallas.

Jag tror mitt rep är närmare 20 mm tjockt...

Tyvärr inte, men har ni inte nån båtaffär i närheten, ta med dig repet och fråga. Eller så kollar du i din kompiskrets, du kanske har nån som gillar att segla där. Eller om ni har en segel/båtklubb som kan hjälpa dig...Eller så ringer du Jaana och frågar. :)

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 290
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama