Ledinflammationer på unga hästar...

Ämelie

Trådstartare
Skulle vilja höra lite erfarenheter av detta.

Själv har jag inte speciellt bra erferenheter. En ponny jag hade fick kotledsinflammation när han var 5år, efter många turer till veterinären och ledinflammationer som vandrade mellan benen fick han vandra vidare endast 7år gammal. Han blev frisk emellan åt, men det kom tillbaka hela tiden.

Nuvarande hästen har hovledsinflammation och även hon är bara 5år gammal :cry: Tanken var ju att hon skulle bli hopphäst, men vi hann inte ens komma igång med hoppträningen innan hon blev halt. Imorgon ska vi in på återbesök till vet. och förmodlingen den andra behandligen.

Ni som också haft ledinflammationer på unga hästar:
Hur har det blivit i framtiden?
Har de hållit för det som ni vill göra med era hästar?

Sv: Ledinflammationer på unga hästar...

Min erf från hovledsinflammation är dålig tyvärr, kom åter och slutade med att vi fick ta bort henne, då endast 6 år och bara grundriden (inte hårt arbete). Hon var dock 180 hög och en hopphäst och vet. bedömde att chanserna var obefintliga. Hoppas att någon annan har bättre erfarenhet än jag...:cry:

Ursch vad tråkigt för er! :(
Har ni någona ning varför hon fick det? Var det så att hon inte höll för ridningen bara?

Ingen till som har några erfarenheter av detta?

Jag vill oxå veta...

Vår häst hade dubbelsidig knäinflammation när han var 5. Förmodligen för att han slagit i knät mot en sten som blivit inflammerat. Han behandlades en gång med tuppkam och kortison och det har inte kommit tillbaks på över ett år. (ta i trä....)

De trodde att det berodde på att hon var så stor och tung och misstänkte även strålbenshälta även om det inte konstaterades. Hon var dessutom plattfotad så belastningen på hovarna blev nog för stor. Hon var riden sparsamt och på varierande underlag. Var svår att få till hovvinkeln på för hovis pga sin exteriör.

Min förra pålla hade återkommande inflammationer både här och där, sedan hon var ung. Trolig orsak var hennes sadel som inte passade, samt att hon var överbyggd.

Efter två års behandlingar valde jag att ta bort henne pga att hennes psyke inte pallade med, möjligt att man hade kunnat få bort hältorna till slut....

Jättemycket lycka till!

inom travet behandlas ju hästarna ofta för ledinflammationer både här och där, och de kommer ju tillbaka till träning igen. (oftast, har knappt hört om nån där det inte är så).

det är ävenen del två åringar som behandlas, även givetvis tre, fyra och femåringar mycket.

Jag skulle inte kalla en femåring ung, även att de inte har vart igång länge.

Skulle man böja en femåring som bara har gått i hage skulle man antagligen få fram hälta, det är sånt som kommer.

Senast ändrad:

Inom ridsporten räknas väl ändå en 5åring som ung. Annars skulle det knappast finnas unghästklasser för hästar upp tom 6år. Inom trav och galopp är det annorlunda efter som hästarna börjar arbeta i yngre ålder.

Har du fått någon indikation från veterinär vad hovledsinflammationen kan bero på? Har ni röntkat benet? finns det pålagringar osv? eller är det av annan orsak?

fast en häst blir väl inte äldre bara för att den börjar tränas tidigare? 5 år är fem år, skelettet är lika utvecklat.
Däremot blir deras kroppar me vana vid arbete, och de blir inte halta efter att ha varit igång kort tid. Så det finns fördelar med att ha igång dem tidigt :laugh:

Varför skulle de inte kunna bli halta om dom är unga? eller vad är det du menar?
Jag har en fd galoppör, så hon reds ju in när hon var 1,5-2år.

Har du fått någon indikation från veterinär vad hovledsinflammationen kan bero på? Har ni röntkat benet? finns det pålagringar osv? eller är det av annan orsak?

Efter återbesöket har vi nu blivit lite klokare ;)
Hovarna är röntgade och de vi kunde se då är att hon han en väldigt tunn sula, så det blev på med sulor direkt. Inga pålagringar. Det som verkar mest troligt är att det beror helt enkelt på hovarna. Antingen att hon har så tunn sula så att hon går och spänner sig, eller att hon varit fel skott. Eller en komibation av detta. Så vi har nu åtgärdat detta och hoppas att det inte kommer tillbaka i framtiden. Hon är fortfarande halt, men det har blivit bättre. Hon ska äta antiinflamatoriskt nu i några dagar och efter 2-3 veckor så ska hon kollas igen :)

Efter återbesöket har vi nu blivit lite klokare ;)
Hovarna är röntgade och de vi kunde se då är att hon han en väldigt tunn sula, så det blev på med sulor direkt. Inga pålagringar. Det som verkar mest troligt är att det beror helt enkelt på hovarna. Antingen att hon har så tunn sula så att hon går och spänner sig, eller att hon varit fel skott. Eller en komibation av detta. Så vi har nu åtgärdat detta och hoppas att det inte kommer tillbaka i framtiden. Hon är fortfarande halt, men det har blivit bättre. Hon ska äta antiinflamatoriskt nu i några dagar och efter 2-3 veckor så ska hon kollas igen :)

Okej vad skönt att du fått en bättre bild av trolig orsak, och att det inte finns pålagringar eller annat! det är ju jätte positivt.

ett tips, från mig själv som har fullblod som har mkt känsliga sulor: be hovslagaren visa dig hur man slår på tappskor, eller gå en kurs. Min häst skulle ALDRIG kunna gå en vecka eller flera dagar med en tappsko på fram. då blir han halt och väldigt ansträngd i sina ben. Jag har visserligen en hovslagare som är jätteduktig och fantastisk på att komma ut väldigt snabbt, brukar infinna sig dagen efter som senast. Men ibland, om det är helg tex, så funkar inte det, och jag har tappsko kompetens och jag vet inte hur många gånger det räddat mig, då jag kunnat fixa på skon själv. det är det bästa jag gjort nångång, att skaffa mig den kompetensen, och jag rekommenderar detsamma till vem som än har fullblod, då de ofta är rätt känsliga precis som du beskriver. Har hon problem med mycket tappskor?
det andra alternativet är att lägga silvertejp bandage. man kan klippa till en sula själv, och sen silvertejpa. brukar hålla sig flera dagar i värsta fall även i hagen, och sulan dämpar och skyddar hästens egna sula.

Tappskor kan jag slå på själv :) Vi gick hem från vet. stationen (utan skor) och hovarna hade gått sönder redan då. Så jag raspade bara till lite, vågade inte slå på när hoven var trasig. Sedan skulle hon ju gå i platt gräshage så jag trodde ändå att det skulle gå bra... men man lär sig så länge man lever! Det där med silvertejpen var smart, det hade ju fungerat en gång som denna :)

Min häst blev halt i vänster bak i maj 2007. Nu drygt ett år senare är han bra i det benet, men nu när vi va på återbesök så markerade han i båda kotorna fram när vi böjde. Han behandlades och det blev återbesök efter 2 v.
Då va hältan nästan helt borta men däremot visade han i knäna båda fram(!) Hur kan det komma sig?? Han har bara gått i hagen dom senaste veckorna...
Hur kan han bli halt i båda framknäna bara av att gå i hagen liksom?... kan det va nåt med att man får bort smärtan i kotorna o då flyttar det sig?? :crazy:...jag fattar inte, o veterinären tyckte oxå det va väldigt konstigt...

Mitt paintsto fick kotledsinflammation båda fram som 3-åring. Hon triangelmärktes som 5-åring och används nu endast till avel! Hon fick troligen inflammationen av att hon gått omkull i hagen eller sprungit in i ett träd. Hon har ett 5 cm ärr på bogspetsen å jag trodde ej hon hade nån annan skada. Men efter ca 6 veckor så kom hältan... Visade sig på röntgen att hon hade en spricka i bogen... Så jag har INTE goda erfarenheter... Men mitt sto ger KANON föl!!!:banana:
Ialla fall nåt att va glad över!!

Min häst blev halt i vänster bak i maj 2007. Nu drygt ett år senare är han bra i det benet, men nu när vi va på återbesök så markerade han i båda kotorna fram när vi böjde. Han behandlades och det blev återbesök efter 2 v.
Då va hältan nästan helt borta men däremot visade han i knäna båda fram(!) Hur kan det komma sig?? Han har bara gått i hagen dom senaste veckorna...
Hur kan han bli halt i båda framknäna bara av att gå i hagen liksom?... kan det va nåt med att man får bort smärtan i kotorna o då flyttar det sig?? :crazy:...jag fattar inte, o veterinären tyckte oxå det va väldigt konstigt...

Var och lämnade mitt sto på Ultuna igår och där var en familj som hade samma problem med sin ponny! Nu va han halt kotled båda fram...

Så var det med min ponny som vi tyvär fick avsliva till slut.
Men det som gjorde honom bra första gången efter x-antal ledbehandligar var att de sprutade hela kroppen med tuppkam... så istället för lederna så skrutades det ut i blodet (?) på hästen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 674
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024