Lediga från jobbet?

Ishtar

Trådstartare
Hej!

Kan ni berätta hur det var när ni var gravida och jobbade, eller fick ledigt från jobbet?

Det är ju många som mår så illa första månaderna att de i princip är sängliggande - blev ni sjukskrivna? Jag har hört att det ibland kan vara oerhört svårt att bli sjukskriven, men det beror såklart på barnmorskan. En kompis till mig bönade och bad om att få bli sjukskriven för det funkade inte att jobba, men eftersom hon hade ett stillasittande jobb fick hon jobba fram till 1 vecka före förlossningen. Detta trots att hon inte kunde skriva på tangentbordet sittande, barnmorskan vägrade sjuksriva henne.
Edit: Förmodligen började hon väl mammaledigheten 1 v före förlossningen, blev nog inte sjukskriven. Har inte vrålkoll på detaljerna.

Man blir ju lite orolig, ska man måsta jobba heltid på resebyrån fastän man spyr 10 ggr per dag och måste lägga sig ned och vila osv osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Lediga från jobbet?

Du kan bli sjukskriven, men det är försäkringskassan som beslutar om du får sjukersättning eller inte. Gravid är ju ingen sjukdom.

Havandepenning kan man få beviljad tidigast 60 dagar innan BF, den delas även in i 25%,50%, 75% eller 100%.

Har man risker i arbetsmiljön så kan ens arbetsgivare stänga av en med arbetsmiljöverkerkets grunder, och då får man längre havandepenning.

Jag var i kontakt med försäkringskassan idag, de kunde bara bevilja 60 dagar (29/8) då min chef inte skrivit något på omplaceringspappret. Så de ska skicka tillbaka det till mig så får han komplitera det med alla risker som finns och så får jag förhoppningsivs havandepenning från semestern är slut.

Beviljas inte HP så blir jag sjukskriven istället. Var på besök hos BM igår och hon trodde jag slutat jobba för minst 1 månad sen ;)
 
Sv: Lediga från jobbet?

Gravid är ju ingen sjukdom.

Det där är lustigt, även om det är sant (fast ibland undrar man).

För skulle man ha så ont i ryggen/må så illa/bäckenbesvär skulle man normalt sett blivit sjukskriven.
Det faktum att man är gravid gör att det istället blir "något man får räkna med". Det är ju självvalt.
 
Sv: Lediga från jobbet?

Jag var sjukskriven 50% i 5 veckor pga foglossningar, var inga problem alls att få det "godkänt".
Min chef hade missat att anmäla mig till FK, fick hem papprena från FK fyllde i alla uppgifter och skrev att jag ville ha en snabb utbetalning. 3 dagar efter jag postat brevet satt pengarna på mitt konto.

Lika så nu så skickar ju FK tillbaka papprena för att jag ska få förlängt HP ;)

Allt beror nog på vad man jobbar som.
 
Sv: Lediga från jobbet?


Snälla - komplettera.

För övrigt till alla:
Ni får väl börja kräva er rätt till vila under graviditet.
Att förvänta sig att unga kvinnor skall göra jobbet "producera barn" samtidigt som de skall jobba som en "hel karl" det är ju befängt.
Vara gravid är inte en sjukdom men det är sannerligen en arbetsbelastning.
Så det borde räknas som det - arbete.

Frågan är då vem som skall betala för detta arbete?
 
Sv: Lediga från jobbet?

Jag mådde ju fruktansvärt illa de första 4½ månaderna men "som tur var" hade jag inget jobb då, om man får kalla det tur..:smirk:

Mitt vikariat gick ut den första dec o jag blev gravid i mitten av dec= illamåendet började. Det var meningen att jag skulle tillbaka på en annan tjänst i slutet av januari för att jobba under säsong men jag fick lov att tacka nej till det eftersom jag just fått reda på att jag var gravid och det jobbet innebar mkt bilkörning, lyft o bärande o in/ut i kyla. Jag mådde ju gris så det var lixom ingen idé...

Jag stämplade o låg hemma o spydde, kom överens med chefen att jag skulle jobba på orderavd. istället. I mitten av mars mådde jag så pass bra att jag klarade av att jobba, men vi har överenskommet att jag börjar kl.09,00 istället för 08,00 (kräks hela f.m om jag kliver upp före 8 på morron... *suck*.. fortfarande...) och mina chefer är medvetna om tillståndet jag är i så det finns viss risk för att jag blir dålig o inte kan jobba. Men de ville att jag skulle jobba ändå, har b.f 7/9 o jag får jobba så långt fram jag själv känner att det går bra.
Mina arbetsuppgifter är ju inte fysiskt ansträngande så än så länge jobbar jag mkt hellre än sitter hemma! Det blir inte jobb 100% så jag stämplar upp resten av timmarna.

På så vis har det varit skönt att jag inte hade fast jobb när jag blev gravid eftersom det löste sej så bra ändå med en annan tjänst än den tänkta under säsongen. Lite osäkrare är det ju inför tiden efter föräldraledigheten..:crazy: Det har ju inte varit jätteenkelt att hitta jobb att söka under graviditeten och jag är inte så särskilt attraktiv på arbetsmarknaden att någon vill haffa mej nu för jobb om ett år :smirk:
 
Sv: Lediga från jobbet?

Jag hade tur som redan var sjukskriven med mitt första barn. Hade aldrig kunnat jobba så illamående jag var. Kom inte ens upp ur sängen innan vecka 19 då jag fick börja med tabletter mot mitt illamående.
Nu med andra barnet så mår jag också illa men började med samma tabletter som sist så fort illamåendet kom och det fungerar faktiskt. Så det finns alternativ till att sjukskriva sig för de som mår illa.
 
Sv: Lediga från jobbet?

Nu med andra barnet så mår jag också illa men började med samma tabletter som sist så fort illamåendet kom och det fungerar faktiskt. Så det finns alternativ till att sjukskriva sig för de som mår illa.

Inga tabletter funkar på mej.. :mad: De receptbelagda jag fick gjorde det hela värre då allt jag fick i mej kom upp i raketfart och jag började känna av halsbränna :(
 
Sv: Lediga från jobbet?

Har man rätt att kräva att få ta det lugnare på jobbet pga graviditet? Jag jobbar i frabrik där det bäde är fysiskt jobbigt och stressigt och jag har under graviditeten svårt att hänga med i tempot då jag står på band. De tar för givet att man endå ska orka med och de finns ingen chans till omplacering. Har jag nån rättighet att säga till att jag SKA ta det lugnare?
 
Sv: Lediga från jobbet?

Man har rätt att bli omplacerad om det finns lättare arbete att göra.
Men ingen rätt att prestera sämre d.v.s. ta det lugnare.

Man förväntas arbeta som vanligt.
 
Sv: Lediga från jobbet?

Första graviditeten var jag väldigt sjuk med andra sjukdomar än själva graviditeten. FK hade lite problem med att jag var inskriven på sjukhuset och jobbade på samma gång :D Då jobbade jag halvtid vilket i min bransch är 30-35h/v, jag hade lätt kunnat bli helt sjukskriven istället men hankade mig fram för att jag tycker det är roligt att jobba och lika jobbigt att vara "hemma" på en stor hästgård :o

Andra grav hade jag bara vanliga graviditetskrämpor. Jag mådde illa till v 15 ungefär och var DÖDSTRÖTT typ sömnig fast jag mådde bra egentligen.

Då gjorde jag inte mycket annat än att jobba (heltid) och sova. Sambon och exet gjorde allt annat :o

Sista halvan hade jag grym foglossning och hängde på ett gåbord på jobbet. Jag jobbade heltid men tog ut mesta möjliga ledigt i form av gammal komp och semester.

Jag tycker inte arbetsgivaren ska bekosta min graviditet faktiskt.
 
Sv: Lediga från jobbet?

Jag tycker att det vore intressant att komma fram till vem som egentligen skall betala för graviditeterna.

Är det föräldrarna, bara kvinnan, samhället eller arbetsgivaren?
 
Sv: Lediga från jobbet?

Om kvinnan kan jobba ifall mannen kan ta allt annat med hem och ev tidigare barn så blir ju liksom fördelningen rätt OK.

Ofta ser man ju att kvinnor inte orkar med både jobb, graviditet och hem/hushåll/barn. Ska samhället då bekosta sjukskrivning ?
 
Sv: Lediga från jobbet?

Ska samhället då bekosta sjukskrivning ?

Det kanske inte skall vara just sjukskrivning.
Utan kanske graviditetspenning.

Man måste ju göra ett samhällsval här.
Vill man stimulera barnafödande med olika ekonomiska paket, så kanske det är detta som behövs.
Annars så får man anse att det är en familjeangelägenhet precis så som det alltid har varit.
Och då så får man spara i förväg så att kvinnan kan gå ned i arbetstid och mannen får ta ett tyngre lass hemma.
2 månader före beräknad nedkomst så kan ju dessutom alla kvinnor vara föräldralediga.
 
Sv: Lediga från jobbet?

Jag var sjukskriven i början pga illamående, kunde inte vara i lagårn utan att spy. I slutet var jag sjukskriven 50% pga foglossning kunde i princip bara mjölka. sista två månaderna hade jag hp. Var aldrig några problem med fk.
 
Sv: Lediga från jobbet?

Nu tycker ni säkert (?!?) att jag är hemskt jobbig och hurtig, men.... Jag jobbade hela min graviditet. Var hemma EN dag pga illamående, vilket var så tidigt att jag inte visste att jag var gravid än - trodde jag höll på att bli magsjuk.... Sedan jobbade jag heltid precis som vanligt fram till ca två veckor innan beräknad förlossning. Och jag hade blivit djupt förolämpad om någon skulle antytt att jag inte skulle klara av att jobba (eller för den delen rida, ta hand om hästen och gå ut med hunden.....). Och jag hade nog blivit smått tokig om jag inte fått hålla på som vanligt.

Detta alltså om mina erfarenheter av en helt komplikationsfri graviditet, som bevisligen inte var att klassa som någon sjukdom. Däremot tycker jag att en del av de komplikationer/krämpor som kan uppstå i samband med en graviditet mycket väl kan och skall klassas som "sjukdom". Har man så ont av foglossning att man inte kan röra sig, eller kräks tio gånger per dag, då tycker jag man har ALL rätt att bli sjukskriven. Men någon allmän graviditetsledighet, det tilltalar inte mig.
 
Sv: Lediga från jobbet?

Jag tycker det är lite uttjatat att: Graviditet inte är en sjukdom. Nej, gravid i sig är inget sjukdomstillstånd, däremot kan graviditet orsaka sjukdomstillstånd. Tycker aftonbladet hade en ganska bra artikel om könsdiskriminering ang gravida. Tex: har män ont i samma kroppsdel som en gravid kvinna, ja då är han sjuk och i regel blir han sjukskriven. Har en gravid kvinna ont på samma ställe, ja då är det ett NATURLIGT tillstånd.
 
Sv: Lediga från jobbet?

Det är ju det som är problemet.
Att just en helt okomplicerad graviditet inte är så väldigt handikappande.
Och då så vill man ju inte bli räknad som någon sorts sämre arbetskraft.

Frågan är hur man skall göra då?
Kanske en särskild avdelning för graviditetskrämpor som skall vara Graviditets-pennings ersättnings berättigade.
Phu, vilken mening det blev.
Och då på samma grunder som sjukpenning.
Att man mår så dåligt att man inte kan arbeta.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 160
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 962
Senast: Trott
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 102
Senast: VLMF
·
Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 503
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp