Ledarskapsövningar & saker att göra när man köpt häst

D

deer

Är förhoppningsvis hästägare till helgen och vill börja med ledarskapsövningar. Hästen kommer "bo" kvar i sitt gamla stall så hans liv kommer inte ändras särskilt mycket. Han kommer gå kvar på vissa ridlektioner (står på ridskola) så jag kommer inte ha honom 100% av tiden.

Vad har ni för tips om ledarskapsövningar?
Vad har ni för andra tips om vad man skall börja att göra med hästen då man just köpt den och vill lära känna varandra?

Sv: Ledarskapsövningar & saker att göra när man köpt häst

Jag tycker personligen inte att man ska "göra ledarskapsövningar".
Om du inte vet vilka övningarna är, hur ska du då veta när det blir rätt eller fel?

Mitt tips är att börja kolla på lite film, läsa lite böcker och sedan ta hjälp av någon tränare när du börjar "pilla" på hästen på "det viset". En ridskolehäst kan vara väldigt van att få sköta sig själv och kan bli rejält svår om man plötsligt ska "bestämma".
När du fått lite feeling för det där så kommer det bara flyta på tror jag, mycket av "ledarskapsövningarna" är sånt man gör hela tiden, i den dagliga hanteringen. Och är man inte uppmärksam så "vinner" hästen poäng hela tiden, och man fattar inget själv :crazy: Tex att hästen brukar vara bra på att helt diskret flytta på människan vid hanteringen, big poängplockare, men många människor tänker inte ens på detta.

Nu vet jag ju inte hur din häst är, men ta hjälp, så får ni till det bra från början!

Och GRATTIS till nya hästen!
:bump:

Sv: Ledarskapsövningar & saker att göra när man köpt häst

Jag älskar att lösjobba min häst=)
Brukar passa på som nu när man är sjuk och inte orkar rida.
Jag brukar börja passet med löslongering så hon får hitta sin egna balans och samtidigt tränar man ju lite NH för man måste hålla tungan rätt i munnen och vara rätt placerad vid rätt tillfälle.
För att hästen ska flyttasig eller byta varv när man vill=)

Sean kan jag löshoppa lite och avsluta helt med att bara stå och mysa träna på att rygga komma fram och flytta undan för tryck..

Jorunn älskar å löshoppa man behöver bara sätta upp ett hinder så springer hon runt helr självmant:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 619
Senast: ako
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Elo
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka