Ledarskapsövningar för barn?

Sv: Ledarskapsövningar för barn?

min ena dotter är också osäker i hanteringen. dock är hon duktig med våra hundar, där hon lärt sig vara konsekvent. så jag brukar försöka få henne att tänka likadant som när hon går med hundarna och de drar dit de vill. då vågar hon nämligen kräva lydnad och har ett helt annat självförtroende.

så hitta en situation ditt barn hanterar med självförtroende och få henne att förstå att det är samma inställning och tänk hon ska ha med ponnyn.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Och om det går tre vallacker i hagen då?

Efter år av etologistudier är jag övertygad om att allt det här om flock och ledare hur det än må vara med det så är det aldrig art-överskridande.
Hästen precis som hunden och andra husdjur är däremot domesticerade av oss. Där väljer vi helt enkelt att bestämma över deras liv, hästen som art har naturligtvis vissa fördelar med detta. Men ledare, nä.

Förresten kunden man läsa en artikel länkad från Buke att vissa forskare inte ens är så övertygad om att det i vilt tillstånd finns nåt ledarsto, men det är en annan sak.

Ja ok, kalla det vad du vill. Det är ju lite meningslöst att först definiera vad ett ord betyder för att i nästa mening förklara att det inte finns... ;) Jag hoppas att du på något plan ändå förstår vad jag menar, hårklyverierna apart, du kanske kan ge mig ett ord jag kan använda för min roll i hästkommunikationen som du tycker känns korrekt så ska jag använda det i den här tråden fortsättningsvis!

Men för säkerhets skull; Med "ledare" i sammanhanget menar jag den som bestämmer i relationen. Inte någon typ av andlig ledare. Ledarsto i vår hage (som jag refererade till) för att flocken för närvarande består av ston samt en valack som inte kunde bry sig mindre om vad han borde och inte borde göra utifrån den rangordning de andra anser att han har. Du skriver att det enligt forskningen troligen inte finns ett ledarsto, och det var ju precis det jag försökte förmedla att jag anser... Men det finns en ordning. När jag är i hagen bestämmer jag. Jag har inte några illusioner om att hästarna tror att jag är en annan häst, men vi har lärt oss att kommunicera ändå. De förstår att fodret är "mitt" tills jag släpper fram dem till det. Domesticering. Jag kanske ska kalla det dominansövningar och mig själv som domina..? :D
 
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Vi är en annan art. en människa som är mer ett rovdjur o därmed högre i "rang".

vi är inte MED i flocken hela dagarna, men vi kan uppskattas om vi umgås med dem en stund.

Thank you for stating the obvious! :D I övrigt enligt mitt tidigare inlägg till blandrastik.


På samma sätt som en avkomma till en högrangad häst ärver sin mors rang.
Den som beskyddas o som lär sig vad den har för rättighet i flocken.

Sanning med undantag såklart. Precis som för människor så finns det individer som av ena eller anledningen är lite vekare än sina föräldrar och som inte pallar trycket att leva upp till mammas rang, och tvärt om. Så har det varit i vår flock och jag misstänker att det inte är ett unikum. Vi har haft ett milt sto som lämnat både styvnackade kaxston och mer tillbakadragna och undfallande flickor beroende på fäder.


Om barn är med sina kunniga föräldrar så får de lite av samma "status".

Det borde väl rimligen bero på att barnen adapterar förälderns sätt att föra sig och kommunicera snarare än att hästarna förstår släktbanden? Självklart har mina hästar olika åsikter om olika personer, men det verkar inte avhängigt på släktskap utan individen. Alla mina syskon kan hantera hästar i olika mån, men framgången med en och samma trilskande häst är olika stor. Min mamma släpper ut de uppstallade hästarna på morgonen. Det finns hästar hon inte vill leda utan släpper lösa till hagen. Det håller dessa inte emot mig. ;)
 
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Jag glömde förresten! Gör gärna övningarna under kul former. Lek!! "Gymkhana" är grymt. Ta sig mellan punkt A till punkt B, hoppa av och göra något (ta en vimpel, dunka i väggen eller vad som helst), hoppa upp och ta sig mellan punkt B till A. Kanske göra halt tre sekunder på mitten, rida genom en bana av koner med bollar på eller något annan moment som känns lite kul, något lite för svårt men inte omöjligt. Den dagen hela banan är avklarad inom den och den tiden eller med något annat specifikt resultat uppnås blir det hamburgare på Max, baka cupcakes, kanske utdelning av konbanemedaljen eller ett ark strasstenar från Biltema att pynta ridhjälmen med. Olika barn har olika saker som ökar motivationen att ta det extra steget för att nå målet. Har man något annat att tänka på är man inte så koncentrerad på hur läskigt det är.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Thank you for stating the obvious! :D I övrigt enligt mitt tidigare inlägg till blandrastik.




Sanning med undantag såklart. Precis som för människor så finns det individer som av ena eller anledningen är lite vekare än sina föräldrar och som inte pallar trycket att leva upp till mammas rang, och tvärt om. Så har det varit i vår flock och jag misstänker att det inte är ett unikum. Vi har haft ett milt sto som lämnat både styvnackade kaxston och mer tillbakadragna och undfallande flickor beroende på fäder.




Det borde väl rimligen bero på att barnen adapterar förälderns sätt att föra sig och kommunicera snarare än att hästarna förstår släktbanden? Självklart har mina hästar olika åsikter om olika personer, men det verkar inte avhängigt på släktskap utan individen. Alla mina syskon kan hantera hästar i olika mån, men framgången med en och samma trilskande häst är olika stor. Min mamma släpper ut de uppstallade hästarna på morgonen. Det finns hästar hon inte vill leda utan släpper lösa till hagen. Det håller dessa inte emot mig. ;)
Samma sak som att hästen sköter sig sålänge den vuxna finns för att komma till undsättning.

De VET att det finns en som beskyddar. Med tiden stiger som regel både den blyga flickan o hästen i mod o aktning.
 
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Ja ok, kalla det vad du vill. Det är ju lite meningslöst att först definiera vad ett ord betyder för att i nästa mening förklara att det inte finns...

Det är inte frågan om vad jag vill kalla det. Jag tycker inte det är hårklyverier heller. Antingen pratar man om ledarskap eller inte. Det tycker jag är lite Buke överlag, att man slänger sig med termer för att sedan säga; men jag menade nåt annat. Precis som domesticering och dominans har inte ett skit med varandra att göra som termer, det är helt två skilda saker.

Jag förstår vad du menar över lag, jag säger inte att du har fel heller, men tanken med just terminologi är att förenkla kommunikationen mellan männiksor, att då komma och säga att det är hårklyveri, eller "det var inte så jag mena" gör ju inte det hela enklare.
 
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Det är inte frågan om vad jag vill kalla det. Jag tycker inte det är hårklyverier heller. Antingen pratar man om ledarskap eller inte. Det tycker jag är lite Buke överlag, att man slänger sig med termer för att sedan säga; men jag menade nåt annat. Precis som domesticering och dominans har inte ett skit med varandra att göra som termer, det är helt två skilda saker.

Jag förstår vad du menar över lag, jag säger inte att du har fel heller, men tanken med just terminologi är att förenkla kommunikationen mellan männiksor, att då komma och säga att det är hårklyveri, eller "det var inte så jag mena" gör ju inte det hela enklare.

Problemen med terminologin är väl just att det inte finns några bra termer att använda som är allmänt kända. Den som bestämmer är för de flesta samma sak som en ledare. "Ledare" är ju inte nödvändigtvis en etologisk term utan ett vanligt ord i svenskan som i det närmaste är en synonym med chef. Tänk företagsledare. Den som bestämmer vad någon annan ska göra. Ungefär det förhållande som de flesta har till sin häst. Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara sånt big no-no att prata om ledare lekman-lekman emellan. Var är termen ledare definierad i etologi så att jag kan läsa på och förstå vad du menar med att begreppet används inkorrekt?

Sen dominans och domesticering. Jag vill minnas att hierarki ingår som en punkt i domesticering. Det kanske är uppdaterat. I hierarkier finns det ovedersägligen en dominansordning, individer som bestämmer över underordnade. Jag förstår inte varför det skulle vara så väsenskilt att man kan säga att de inte har ett skit med varandra att göra. Hade det inte funnits en dominansordning i en hästflock (med olika starkt uttryck beroende på yttre omständigheter och allt det andra som jag förmodligen måste tillägga för att påstå detta och våga vistas i närheten av etologoger) hade hästarna troligen inte domesticerats alls, misstänker jag.

Men som jag bad om i förra inlägget; Istället för att skälla på mig och mina felaktiga ordval kanske du kan upplysa mig om vad du vill att jag ska säga istället? Jag kan ju inte använda i dina ögon korrekt terminologi om jag inte vet vad du och dina etologibelästa gelikar anser att korrekt är! Eller ska jag bara hålla käft menar du?

Åh vad folk använder terminologin när det kommer till datorer helt tokigt och jag dör lite varje gång jag ser filmer med datanördinslag. Men jag anser inte att kreti och pleti ska behöva veta vilka termer som ska användas var för att prata om sina erfarenheter med sin dator. Jag kan hjälpa dem rätt och förklara termen och/eller ge dem rätt term att slänga sig med i istället. Om jag orkar. Annars får de för min del fortsätta att prata om grafikkortet på sin dator som inte har något grafikkort över huvud taget utan en eller flera inbyggda grafikkretsar på moderkortet. Jag har inga problem med att förstå vad de menar i sammanhanget och mina exakta termer passar ju ändå bäst bland personer som faktiskt vet vad det handlar om och där det i slutändan kan vara en viktig skillnad.

Typ som jag och etologin. Jag har inte en enda studiepoäng i djurbeteende. Men jag har umgåtts med hästar många år och tycker att jag har rätt att diskutera hästars beteende utifrån mina erfarenheter även om mina termer inte är korrekta ur etologiskt perspektiv och jag inte är uppdaterad med den senaste forskningen på området. Utifrån det inlägg jag skrev tycker jag ändå att det blev rätt tydligt vad jag menade. Ska man vara petnoga nämnde jag bara ledarskap respektive ledarskapsövningar i de första två raderna för att knyta an till trådstarten och skrev sen inte ett skit om varken ledare eller ledarskap utan beskrev mitt tänkta angreppssätt när en (liten) ryttare är osäker med sin häst. Det handlar ju inte så mycket om att bestämma som att våga ta plats i umgänget.

Nåja. Ett en mil långt inlägg senare. Jag är inte obildbar. Ge mig de vanligaste felanvända etologiska termerna, ge mig korrekt etologisk definition av dem och ge mig de korrekta termerna som skall användas istället så kommer jag sannolikt nästan aldrig göra fel igen på just dessa ord. :) Dunka in ett par forskningsrapporter som visar hur fel jag har i mina resonemang så ska jag läsa dem och rätta mig också. Men utan att få veta hur jag gör rätt så kommer jag fortsätta göra fel. För jag har i min vardag inte något eget behov av korrekt terminologi eftersom ingen annan i min närhet heller har några akademiska etologiska kunskaper att stödja sig på. Jag brukar göra mig förstådd ändå i min omgivning. Min egen vinning av att själv söka upp korrekta akademiska termer är alltså inte gigantisk. Men ramlar jag över informationen tar jag till mig den.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Skällt på var väl ändå att ta i.
För ungefär tio år sedan var begreppet ”dåligt ledarskap” nån sorts populär slaskdiagnos på alla problem vi hade med våra närmaste husdjur, då tänker jag först och främst på hund men också häst. Både hund och häst var flockdjur och det var viktigt att du kunde ta din plats som flockledare, lydde inte hunden eller hästen var det dags att gå en kurs i ledarskap.

Per Jensen är en av de etologer som skrev om just detta, att vi inte var en del av flocken och därför logiskt inte kunde vara några flockledare. Googla på ”den missuppfattade dominansen”. För hästens del handlar det om ekonomi, du kommer med hö in i hagen, det mest lönsamma, inlärd genom erfarenhet är att vänta på din tillåtelse för att få sin beskärda del. Det gör dessvärre inte dig till en ledare, utan mer en foderautomat på två ben med regler för bästa utvinning.
TS har i sin inledning skrivit och frågat just hur barnet ska ”befästa sitt ledarskap”. Jag har kommenterat att detta är förlegat trams. Du kommenterade min kommentar med att ”de är visst vad det är”.

Hästar samarbetar med oss för att det finns en lönsamhet i det samarbetet, när lönsamheten tryter, t ex när de inte vill bli lastade, så måste vi öka lönsamheten, eller förklara för hästen att ”den förlorar minst på att göra som vi säger”. Det gör oss inte till ledare
 
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Jag håller med dig i stort, men om vi tar ditt ex. med 3 val. så har vi manipulerat "flocken". det finns inga sådana.

Hästar ska födas upp o växa tillsammans för att vara en homogen flock.

Klart att ngn annan måste ta över när ledarhästen oavsett kön försvinner i vår hästhållning.

Jag TROR att många VILDA gräsätande flockar är beroende av det äldre kloka feminina djuret, då handjur byts ut vartefter. Om vi tittar på elefanter som lever väldigt länge så kommer hon ihåg vart vatten o mat fanns även om hon varit där en gång för 20 år sedan. Allt handlar om överlevnad o våra hästar får förutsättningarna av oss.
Så de både behöver o tvingas att vara hos oss. Domesticerade hästar kan slappna av men är beroende av vår välvilja.

Om hästen levde fritt skulle de ge blanke fan i oss och inte alls se oss som någon ledare oavsett. Om vi nu inte börjar ge dem det de saknar- livsnödvändigt såsom mat o vatten, men vi är fortfarande ej ngn ledare.
 
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Hästar samarbetar med oss för att det finns en lönsamhet i det samarbetet, när lönsamheten tryter, t ex när de inte vill bli lastade, så måste vi öka lönsamheten, eller förklara för hästen att ”den förlorar minst på att göra som vi säger”. Det gör oss inte till ledare
Men vad gör det oss till? Att muta in en häst i transporten som inte vill, det går inte har jag märkt. Spelar ingen roll hur goda saker man ger hästen och vissa hästar kan verkligen vägra i timmar/dagar/veckor på att gå på en transport. Om lönsamheten i det läget innebär att göra det obekvämt för hästen att inte gå på, vad utsätter du dom för isåfall för att hästen ska tjäna på att gå på?

Annars överlag så fungerar det ju oftast så, gör det enkelt att göra rätt, jobbigt att göra svårt och dom flesta hästar förstår otroligt snabbt.

Vissa hästar går med och ifrågasätter inte vissa männiksor med rätt kroppspråk, vad är den människan som kan påverka hästen på det sättet? Om det nu alltså enbart handlar om lönsamhet. Hästen får ju inte ut mera av den människan än av någon annan som försöker lasta.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Men vad gör det oss till? Att muta in en häst i transporten som inte vill, det går inte har jag märkt. Spelar ingen roll hur goda saker man ger hästen och vissa hästar kan verkligen vägra i timmar/dagar/veckor på att gå på en transport. Om lönsamheten i det läget innebär att göra det obekvämt för hästen att inte gå på, vad utsätter du dom för isåfall för att hästen ska tjäna på att gå på?

Annars överlag så fungerar det ju oftast så, gör det enkelt att göra rätt, jobbigt att göra svårt och dom flesta hästar förstår otroligt snabbt.

Vissa hästar går med och ifrågasätter inte vissa männiksor med rätt kroppspråk, vad är den människan som kan påverka hästen på det sättet? Om det nu alltså enbart handlar om lönsamhet. Hästen får ju inte ut mera av den människan än av någon annan som försöker lasta.

Fråga nr ett: Det är fortfarande "ekonomi" som häst förlorar du minst på att gå på om du utsätter den för ett tillräckligt stort obehag.

Fråga/påstående nr 2: "Superhästmänniskan" som ensam lastar den omöjliga hästen, antar jag att du menar? Jag är helt övertygad om att det handlar om komunikation, förmåga att övertyga hästen om just lönsamheten i att gå in, många gånger ligger ändå ett obehag med i botten, åtminstone då gånger jag har sett sånna i action. Typ: Gå bakåt- obehag, gå frammåt, obehaget försvinner.

Så, återigen de som de tjänar mest på eller förlorar minst.
Vad det gör oss? Mest till människor och inget annat, som kanske skulle tjäna på att se oss som just människor med ett erbjudande.
 
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Om hästen levde fritt skulle de ge blanke fan i oss och inte alls se oss som någon ledare oavsett. Om vi nu inte börjar ge dem det de saknar- livsnödvändigt såsom mat o vatten, men vi är fortfarande ej ngn ledare.

Exakt. 101010
 
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Fråga/påstående nr 2: "Superhästmänniskan" som ensam lastar den omöjliga hästen, antar jag att du menar? Jag är helt övertygad om att det handlar om komunikation, förmåga att övertyga hästen om just lönsamheten i att gå in, många gånger ligger ändå ett obehag med i botten, åtminstone då gånger jag har sett sånna i action. Typ: Gå bakåt- obehag, gå frammåt, obehaget försvinner.
Nja, om det inte handlar på något sätt om ledarskap eller liknande så bör ju hästen se människor som sådanna dom kan få ut något av enbart. Gör man likadana handlingar då så bör ju hästen då gå på transporten med vem som helst som inte är nervös/rädd/osäker osv. Då handlar det ju om förtroende och övertygelse på ett annat plan.

Alltså behöver hästen en viss typ av trygghet i människan också för att må bra. Om det enbart handlar om det som hästen får ut något av så hade ju inte denna trygghet/kroppspråk osv spelat någon roll i dom samanhangen. Att gå på en transport är ju trots allt bara att just leda hästen rakt fram på transporten, precis som det är att bara leda hästen in i stallet eller ut i hagen.

Alltså menar jag att i situationer som hästen faktiskt upplever som otäck så behövs det mer än bara mutning. Man behöver inte göra det obehagligt utanför transportern för att få in dom i den.

Vet flera hästar hästar som går bra på med vissa men vägrar med vissa och sånna som min som bara klampar på transporter utan att blunda oavsett vem som lastar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Skällt på var väl ändå att ta i.
För ungefär tio år sedan var begreppet ”dåligt ledarskap” nån sorts populär slaskdiagnos på alla problem vi hade med våra närmaste husdjur, då tänker jag först och främst på hund men också häst. Både hund och häst var flockdjur och det var viktigt att du kunde ta din plats som flockledare, lydde inte hunden eller hästen var det dags att gå en kurs i ledarskap.

Per Jensen är en av de etologer som skrev om just detta, att vi inte var en del av flocken och därför logiskt inte kunde vara några flockledare. Googla på ”den missuppfattade dominansen”. För hästens del handlar det om ekonomi, du kommer med hö in i hagen, det mest lönsamma, inlärd genom erfarenhet är att vänta på din tillåtelse för att få sin beskärda del. Det gör dessvärre inte dig till en ledare, utan mer en foderautomat på två ben med regler för bästa utvinning.
TS har i sin inledning skrivit och frågat just hur barnet ska ”befästa sitt ledarskap”. Jag har kommenterat att detta är förlegat trams. Du kommenterade min kommentar med att ”de är visst vad det är”.

Hästar samarbetar med oss för att det finns en lönsamhet i det samarbetet, när lönsamheten tryter, t ex när de inte vill bli lastade, så måste vi öka lönsamheten, eller förklara för hästen att ”den förlorar minst på att göra som vi säger”. Det gör oss inte till ledare

Men om vi vänder på det då - vad lägger du i ordet "ledare"? Om man t.ex. tar min ledare/chef på jobbet, som för enkelhetens skull är av samma art, nog handlar det om ekonomi att jag gör som hon vill även när jag egentligen är av annan åsikt. Vilken typ av ledarskap handlar INTE om ekonomi?

För mig ÄR "ledarskapsövningar", eller kommunikationsövningar, just övningar i samspelet människa och häst emellan för att hästen ska lära sig att det är ekonomiskt att göra som människan önskar och att människan ska lära sig hur den ska kräva saker av hästen på ett sätt som får hästen att förstå och inse det smidiga i att lyssna. Vad skulle det annars vara?

Fodermaskin, javisst. Men fodermaskin med regler, betyder inte det att jag bestämmer? Inte att jag är en häst, eller flockmedlem för all del, för det inbillar jag mig som sagt inte, men där och då är jag överst i hierarkin.

Eftersom hästen nu bara gör saker för människorna för att det är enklast så så är det väl fortfarande inte fel att göra övningar som slipar kommunikationen?

Fast jag kan inte låta bli att fundera på varför mina hästar inte väljer att springa ifrån mig utan kommer tillbaka eller stannar och väntar när jag druttar av någonstans i skogen. Inte fan är det någon ekonomi i att låta mig kravla mig upp igen och fortsätta arbetet när alternativet att dra hem utan 50 kg extra på ryggen och krav på arbetsform? Något annat än beröm vankas inte, och de förväntar sig inte det heller. Och varför försöka klämma sig in i en nypåsatt grimma som redan är full av ett annat hästhuvud i hopp om att få hänga med ut. Hagarna är varken små eller tråkiga och jag ger nästan aldrig foder då de förser sig själva utan att jag är aktivt inblandad i foderätandet. Eller en sån enkel sak som att hälsa med en gnäggning när man går förbi för att sedan återgå till betandet, vad tjänar hästkraken på det som den är klok nog att förstå?

Att vildhästar inte skulle se en människa som något annat än ett potentiellt rovdjur skriver jag under på utan att blinka och när rovdjurstanken möjligen avskrivs lika intressant som en hare. Men när det kommer till en domesticerad häst som är tam och van att kommunicera med människor kommer jag fortsätta inbilla mig att man mycket väl kan få en annan relation än bara häst - fodermaskin.
 
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Jag har i och för sig en relation med min bil, så jag kanske inte kräver så mycket av mina relationer... :D
 
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Fast nu använder du helt andra termer, som kommunikation och relation.

Att kalla det realtions eller kommunikationsövningar tycker jag är helt rätt. Allt för ett bättre samarebet.

Vad jag däremot har reagerat på är att för 10-15 år sedan var det extremt modernt med just något som hette ledarskapsövningar när man höll på med flockdjur. Du skulle vara ledarstoet som tog över flocken, det var asviktigt. Om du inte agerade som ledare för flocken så skulle djuret bli dominant och ta över. Hästar som bockade, var dominanta, hästar som klämde fast dig mot en vägg, var dominanta. Hästar som vägrade gå, hästar som du åkte av, allt handlade om att hästen var domiant. Lösningen var enkel - Ledarskapsövningar där du lärde dig agera som en sann flockledare.

Folk gick Ledarskapskurser med sina hästar och i stallet diskuterades det hejvilt: "Du åker av för att din häst har tagit över, du är inte en bra flockledare" Så lät det i stallgången. Eller "Du får inte låta din häst vandra runt på det där sättet, då blir den dominant"

Just det snacket, anser jag är trams och omodernt. Men det måste ha PR-ats extremt skickligt för det vill liksom inte dö. På hundsidan är om än ännu värre.
 
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Ok, nu förstår jag nog hur du menar. Äntligen gick det upp en talgdank, tror jag. :)

Jag har nog inte varit medveten om den här ledarskapshysterin, den nästlade sig uppenbarligen inte in i min hästkrets. Så för mig har inte "ledarskap" fått den betydelse som den fått för dig. "Ledarskap" för mig är den betydelse som det svenska ordet har, och jag har nog fortfarande inte accepterat att det är en term för en viss specifik ledarskapsposition som är djurriket förbehållet. I min lilla, tydligen isolerade, värld är ledarskapsövningar samma sak som kommunikationsövningar. Att vara ledare över mina hästar innebär inte för mig att jag inbillar mig att hästarna ska se mig som en häst med allt vad det innebär, utan att hästarna ska göra det jag ber dem om, om inga förmildrande omständigheter finns. Jag ska leda och den ska följa mina kommandon. Klämmer hästen in mig i väggen respekterar den inte mina krav och jag måste då förtydliga mitt ledarskap. Inte att den ska se mig som en häst med högre position i hierarkin, men inte desto mindre sätta mig i en ledarskapsposition(=den som bestämmer alltså). Att jag är dominant i relationen skulle jag också kunna påstå. Med "dominant" i betydelsen som i det svenska ordet dominant - att ha övertaget. Inte hästledare utan människoledare helt enkelt. En människa som leder, inte en människa som man springer över eller biter i arslet. Men det handlar ju om kommunikation. Både här i tråden och i stallet.
 
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Min hästrelation är ganska mycket som min chef-anställd-relation. På jobbet bestämmer hon vad jag ska jobba med. Men när jag är hemma har jag inte en tanke på henne eller vad hon eventuellt skulle önska att jag gjorde när jag var ledig. Skulle jag träffa på henne i tennishallen skulle jag absolut hälsa och snacka lite, men hon skulle ju inte kunna bestämma att jag ska byta racket med min partner eller när jag ska gå ut och duscha. Hon är ledare där och då i jobbsituationer, men hon är inte min livsguru... ;) Och det är den relationen jag är ute efter med hästarna. När jag är där (jobbdags!) bestämmer jag och när jag går återgår de till att bara vara hästar som hästar är mest.

Men dåliga chefer får faktiskt gå ledarskapskurser i hopp om att få sina anställda att göra som de ska och känna att de dessutom tycker att det är roligt/givande när de gör det. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskapsövningar för barn?

Blandrastik;16214729]
Fast nu använder du helt andra termer, som kommunikation och relation.

Att kalla det realtions eller kommunikationsövningar tycker jag är helt rätt. Allt för ett bättre samarebet.

Vad jag däremot har reagerat på är att för 10-15 år sedan var det extremt modernt med just något som hette ledarskapsövningar när man höll på med flockdjur. Du skulle vara ledarstoet som tog över flocken, det var asviktigt. Om du inte agerade som ledare för flocken så skulle djuret bli dominant och ta över. Hästar som bockade, var dominanta, hästar som klämde fast dig mot en vägg, var dominanta. Hästar som vägrade gå, hästar som du åkte av, allt handlade om att hästen var domiant. Lösningen var enkel - Ledarskapsövningar där du lärde dig agera som en sann flockledare.

Folk gick Ledarskapskurser med sina hästar och i stallet diskuterades det hejvilt: "Du åker av för att din häst har tagit över, du är inte en bra flockledare" Så lät det i stallgången. Eller "Du får inte låta din häst vandra runt på det där sättet, då blir den dominant"

Just det snacket, anser jag är trams och omodernt. Men det måste ha PR-ats extremt skickligt för det vill liksom inte dö. På hundsidan är om än ännu värre


:bow::bow: NH rätt o slätt.
Där man förutsätter att hästar är farliga o beräknande rovdjur.

Aldrig något om att man måste tänka på säkerhet när man umgås med flyktdjur o VINNA/ förtjäna deras förtroende.

hästar känner av bluffande wannabee människor.

Moiran
utan att hästarna ska göra det jag ber dem om, om inga förmildrande omständigheter finns. Jag ska leda och den ska följa mina kommandon
Hitlertakter!

hästan ska SE en som en trygg människa som den VILL vara med o av den anledningen följa. Det kommer inte bara sådär utan med tiden när man klarat av o bevisat att man skyddar dem. Man har också visat tålamod!
Inte ren kadaverdisciplin.
De känner av instinktivt att man är SÄKER på sin sak- därav att hästen kan bli "förvandlad" när ngn annan främmande person tar över hästen i en situation.

Var finns alla de hästar som klämmer in en i väggen, springer över, biter i arselet???
Jag har träffat på EN under alla mina år o den gjorde så grundat på de erfarenheter den haft med människor.
Den slutade göra så med mig. Jag var snäll o bevisade det. Ett test.

Om den springer över har man varit oaktsam o stått i vägen.
Det är inga robotar vi har att göra med så man har ett eget ansvar att inte vara i vägen o lära den att vara försiktig så länge den är kontaktbar.

Alla vi här i Sverige VET att hästar INTE springer över oss med VILJE!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 089
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Igår fick min 13 åriga dotters medryttarponny somna in. Han var inte akut sjuk eller så men ägarna hade flyttat och kunde inte ta honom...
Svar
6
· Visningar
1 427
Senast: Kicki081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp