Sv: Ledarskapsövningar för barn?
Min dotter har fått en ponny och efter lite smekmånad blir det allt tydligare att hon behöver befästa sitt ledarskap. Jag har trots lång hästvana aldrig haft liknande problem så jag är lite osäker på övningar i allmänhet och som passar en nioåring i synnerhet.
Ponnyn är givetvis fullt frisk. Hon funkar bra med mig och andra äldre, det är just med dottern som hon tyvärr tar sig friheter.
Jag tror jag förstår vad du menar. Ledarskapsövningar för
tjejen. Att lära
henne att vara en ledare för sin ponny, visa att hon kan bestämma över detta enorma djur, känna sig trygg i umgänget. Alla är inte födda med naturlig känsla för djurkommunikation, envisa som synden och kaxiga. De flesta måste lära sig.
Man kan vara stenhård och tvinga barnet att göra saker hon varken kan eller vågar. Tänk kavalleriet. Det funkar på många, men de allra flesta blir ännu räddare och får ont i magen av att gå ut i stallet. Att hantera en ponny medan man är livrädd kan dessutom mycket väl vara direkt farligt. Ponnyer är ofta smartare/elakare än det generella halvblodet. Trots att jag minsann på min tid fick min första ponny som sjuåring efter ett år på ridskola och fick lista ut hur jag skulle få den att göra som jag ville på egen hand så tycker inte jag att det är rätt väg att gå...
Nu vet jag inte riktigt var det skär sig och vad som redan fungerar bra. Börja på den nivå där hon börjar känna sig osäker i sitt umgänge med ponnyn. Ibland får man börja om nästan från början när man får sin allra första häst, fast man tyckte att man var duktig på ridskolan. Det är för de flesta en stor sak. I all hantering svårare än det steg ni övar på "tar du över" och ser handgripligen till att ponnyn gör som det är tänkt.
Jag skulle börja på stallgången med hästen uppbunden, eller i boxen. Lyfta fötter och be hästen flytta på sig från sida till sida när hon borstar. Sätta på utrustningen. Vågar hon inte själv - coacha och uppmuntra henne att göra det tills hon känner att hon har koll på situationen.
Nästa steg att sätta på grimma när ponnyn är lös i boxen och leda ut ponnyn på stallgången och spänna fast den. På en sån liten yta som i stallet känns det tryggare att hantera än ute. När tjejen är trygg med ovan hantering - dela av en del av ridhuset/paddocken/hagen och gör samma sak. Sen samma sak på hela banan. Ta en promenad i ridhuset runt lite konor och över bommar. Övergångar skritt-trav vid hand. Sen kanske en sväng i skogen eller andra öppna platser. Lasta på trailern. När det här fungerar bra har hon lärt grunderna i hur hon kommunicerar med ponnyn och känner sig trygg i att det faktiskt går att få ponnyn att göra som hon vill.
Ridningsmässigt är det samma sak. Börja med allra enklaste - har hon hyfsad balans? Longera tills hon känner sig bekväm med en så enkel sak som att sitta på ryggen på sin alldeles egna ponny. Händerna uppåt sträck, nudda tårna, nudda hästens öron och svans (om den inte är kittlig). Först skritt, sen trav. Galopp om hon ridit det förut, annars skit i det så länge. Kör kontroll av broms och igångsättning. Halt, skritt och trav. Först på lina, sen lös. Sitter som ett smäck? Öva tygelsvängar. Är hon tillräckligt tung; Öva vikthjälpssvängar. Sen alltihop i galopp. Våga öka tempot i galoppen på bana.
När man kan allt det där skulle det verkligen förvåna mig om man fortfarande kände sig osäker på sin ponny vid den vardagliga hanteringen och ridningen. Jag tror att osäkerhetlv en släppt långt innan sista punkten. Hon kanske bara behöver en liten puff på vägen. Men då är det bra att se till att hon bara göra det hon vågar och det som ger lite fjärilar i magen, inte det hon är rädd för (inte klarar av och inte vågar sätta ned foten mot).
Ponnyn respekterar dottern när först när dottern själv känner att det är självklart att den borde det. För då sätter hon emot rent reflexmässigt och markerar tydligt för ponnyn vad hon förväntar sig av den.