ledarskap.

S

slayer

Jag behöver all hjälp jag kan få nu... Min tjej bråkar ständigt med mig när vi ska ut och rida. hon sparkar med frambenen, stångas och värgrar att stå stilla. När jag väl kommer upp på henne går det ett litet tag, hon är väldigt stirrig, verkar rädd för allt och ibland bockar hon och stegrar sig. jag har kollat bett och sadel inget verkar vara fel och hon är inte halt. Det är nog ledarskapet det är fel på. Vad ska jag göra. Hur blir jag hennes ledare? Hon är väldigt envis och sur... och inget verkar vara mysigt. Jag kan inte klia henne eller klappa om henne för det kittlas. Hon gillar i stort bara morötter... Hjälp!:confused:

mvh Slayer
 
Sv: ledarskap.

Halloj!
Det där låter ju inte kul alls! och ridning ska ju vara kul, tycker jag i alla fall.
Har det hänt något när någon har ridit eller är det någon annan erfarenhet som kan gjort henne "avig"/stressad till folk och eller ridning? Hästar som gillar att bli ridna brukar ju släppa upp en utan problem.
En häst däremot som tror att det kommer bli jobbigt brukar vara knepig att få lugn och glad när man ska hoppa upp.

Men du kan säkert fundera lite på bakgrunden till varför hon är som hon är. En häst gör ju aldrig något för att "jävlas"... hon kanske bara vill vara ifred av någon anledning...

Ett litet tips kan vara att markträna henne lite. Så att du och hon kommer överens innan du sitter upp. Det kan ju vara så att hon inte känner att du är riktigt "säker på din sak". Det handlar kanske inte så mycket om ledarskap som att ha en bra plan - dvs med hela kroppen berätta att "nu ska vi ut och ha dökul ihop och jag ska lotsa dig lugnt hela vägen" om du förstår vad jag menar.

Men som sagt, fundera lite på vad som kan ligga bakom och när du rider - försök se till att ni börjar och slutar på ett trevligt sätt, för henne. Jag har ett sto som kan anses avig och lite tjurig. Nu väntar jag in henne och lyssnar på henne och tar det lugnt och har min plan "vi ska ha kul!" så är hon den coolaste och häftigaste dam man kan sitta på. Men det krävde tid att lära sig lyssna på hennes behov! Lycka till och jag hoppas ni hittar vägar till en bra relation - den är a och o!
 
Sv: ledarskap.

känner igen det där,hur gammal är hästen?min pålla har blivit sån,började för ett tag sen,förra veckan så fick jag nog,jag orkade inte mer,hon fick gå ute en vecka i sträck(lösdrift) och när jag kom tillbaka så såg man verkligen hur d lös om henne,hon kom gående,och DÅ funkade d att promenera/rida ut henne,naw,hon saknade mig:love: jag tror att d berodde på att hon börjar bli gammal(16) och att hon inte orkade ha mig där varje dag,borsta,pyssla etc. hon tyckte jag va jobbigt och trängde mig på.eller d e vad jag tror,ska vänta ett par dar,åka ner igen å se om d va en tillfällighet.:eek:
 
Sv: ledarskap.

Jag behöver all hjälp jag kan få nu... Min tjej bråkar ständigt med mig när vi ska ut och rida. hon sparkar med frambenen, stångas och värgrar att stå stilla. När jag väl kommer upp på henne går det ett litet tag, hon är väldigt stirrig, verkar rädd för allt och ibland bockar hon och stegrar sig. jag har kollat bett och sadel inget verkar vara fel och hon är inte halt. Det är nog ledarskapet det är fel på. Vad ska jag göra. Hur blir jag hennes ledare? Hon är väldigt envis och sur... och inget verkar vara mysigt. Jag kan inte klia henne eller klappa om henne för det kittlas. Hon gillar i stort bara morötter... Hjälp!:confused:

mvh Slayer

Jag tycker utan att veta nåt om henne att det låter som en outbildad häst med noll hyfs och ffa noll självförtroende, och att ni trissar upp varandra och gör varandra lessna. Vad är det för häst? Ålder? Bakgrund?
 
Sv: ledarskap.

Låter inge kul alls... Men jag tror du har rätt, det finns nog mycket ledarskap och förtroende som kan jobbas upp. Jag tror du får hoppa av och börja med vissa grundövningar som att flytta bog och korsa bakben etc... Sen när ni kommer längre i träningen kan man börja rida från marken, dvs du "skickar henne framför dig" och du går i ridposition, alltså typ bakom bogen. Flyttar henne genom att ändra din position, om du går mot bakdelen ska hon flytta den, går du mot bogen ska hon flytta den. Det ska fungera i alla tempon, och du ska bestämma tempo. Viktigt att göra allt från båda sidor.

Men absolut enklast är att ta ut en duktig NH tränare som hjälper dig, speciellt i början. "Min" tränare är guld värd, hjälper mig alltid vid problem, och vi löser dem alltid tillsammans (jag och min häst!) :bump: :love:
 
Sv: ledarskap.

usch ja, samma problem här :( har dock pågått en månad nu.
 
Sv: ledarskap.

Jag behöver all hjälp jag kan få nu... Min tjej bråkar ständigt med mig när vi ska ut och rida. hon sparkar med frambenen, stångas och värgrar att stå stilla.
mvh Slayer

:rofl: :rofl: :rofl:
Jag trodde din tjej vad din flickvän. Blev hel fel! Är visst inte riktigt haj i dag!:D
 
Sv: ledarskap.

Hur är hon att rida ut med i sällskap av andra? Kanske har hon separationsångest över att lämna flocken?
Vad säger f.d ägarna om det här beteendet?
 
Sv: ledarskap.

Jag behöver all hjälp jag kan få nu... Min tjej bråkar ständigt med mig när vi ska ut och rida. hon sparkar med frambenen, stångas och värgrar att stå stilla. När jag väl kommer upp på henne går det ett litet tag, hon är väldigt stirrig, verkar rädd för allt och ibland bockar hon och stegrar sig. jag har kollat bett och sadel inget verkar vara fel och hon är inte halt. Det är nog ledarskapet det är fel på. Vad ska jag göra. Hur blir jag hennes ledare? Hon är väldigt envis och sur... och inget verkar vara mysigt. Jag kan inte klia henne eller klappa om henne för det kittlas. Hon gillar i stort bara morötter... Hjälp!:confused:

mvh Slayer
Hej där! Du är inte ensam om det här, vi äger båda STON . Vår dotters Quarter sto-03 är ibland knäpp i planeten, står visserligen still när hon sätter sig upp och skrittar från stallplan. Men SEN får hon myror i baken, hoppar rakt upp i luften, slår med framben, reser sig och blir het som ett fullblod. Men jag har kommit på att det här är testing, testing, lilla hästen vill ha övertaget på dottern i sadeln och bestämma. Kommer jag upp i sadeln gjer hon sig för här får hon inte tillfälle med dumheterna, jag viker in skallen ,så fort det ska försökas att hoppa ell resa sig och backar henne låååååångt tills hon lyssnar på shefen i sadeln. Dottern har nu fått bli lite tuffare i sadeln och börjat att markträna henne i grimskaftet o longerlinan mer igen och det har hjälpt. :idea:
 
Sv: ledarskap.

Jag tycker utan att veta nåt om henne att det låter som en outbildad häst med noll hyfs och ffa noll självförtroende, och att ni trissar upp varandra och gör varandra lessna. Vad är det för häst? Ålder? Bakgrund?

Hon fyller 8 i år, en korsning- vbl/hbl, vet inte något om hennes bakgrund då dom jag köpte henne av hade räddat henne från ett tråkigt ställe där hon bara fick stå undangömd.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 587
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 416
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp