ledarskap problem, men bara vissa gånger

springsten

Trådstartare
behöver lite hjälp med att få bukt med detta. känner att jag fastnar.

Min häst är väldigt tveksam inför nya saker att kliva upp på.
när jag köpte honom så dog han heldre än att klev i en vatten pöl. tog långa omvägar och sido kast för att slippa. Nu travar han glatt genom dem. men det har tagit sin tid.
en dag så skulle han bara inte kliva upp på stenplattorna som ligger framför mina föräldrars hus. han är inte rädd för dem. han går fram och luktar, står snällt stilla MEN han tar inte klivet upp på dem.
envis som jag är så ger jag mig inte. lockade med mat, försökte backa. tillslut så satte jag mig i en stol och solade, tillslut så gick han upp, och då är det inte det minsta läskigt. går upp och ner utan problem som om inget har hänt. det tog 2,5h att få honom att ta det steget.

samma sak händer just nu i dagarna, jag har lagt ett galler framför dörren in till stallet ( dörren leder ut i hagen och brukar stå öppen så de kan gå in och svalka sig i boxarna.) gallret är ca 1,5m brett. han vägrar gå in. Min andra häst vinklade öronen lite och gick sedan glatt in i boxen, fattar inte vad som skulle vara läskigt.
det har tagit mycket vilja att få in honom i två dagar nu. när han har gått över och in så får han direkt gå ut och gå in igen och då tvekar han nån minut och går sen in igen. men nästa kväll är det samma visa.
idag så skulle han definitivt inte gå in. Jag tröttnade och ledde den andra hästen till en stor mumsig gräshage en bit bort och stängde för så han var tvungen att vara nära gallret. stod där ca 1,5h innan han frivilligt gick in.. fick då gå in och ut 10 gånger och han gör det utan problem, precis som den andra hästen. ska bli spännande att se hur han reagerar när jag ska ta in honom snart...

detta är en häst som alltid är otroligt nyfiken. när man rider så ska han alltid gå fram till läskiga saker och nosa på dem. (även när jag leder honom) nästan som att han får en kick utav att gå fram till det som han tycker är läskigt.
Men varför gör han på detta sätt när det gäller att ta klivet över/ på något? känns så j*ligt att behöva vänta ut honom. Hur kan jag träna bort detta betende?

Hoppas ni orkat läsa mitt långa surr :crazy: tacksam för tips och "övningar"

Sv: ledarskap problem, men bara vissa gånger

ja vet inte riktigt hur du ska träna bort de förutom å ha tålamod å träna på de lite varje dag. kan de ha hänt nåt me honom tidigare i sitt liv där de kanske haft nåt å göra me galler elle nåt liknande

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 304
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 367
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat