leda ... :/

K

klippson

hej .

tänkte bara fråga om lite tips gällande om att leda en häst.

det är så att min (lilla) häst kan inte bli lädd i grimma och grimskaft , då han bara sliter sig ..
sån har han varit hela sitt liv och jag vill ändra på det.
en gång skulle jag bara upp en stund på gårdsplanen och då skulle han slita sig, jag har inte en chans att hålla han och det ända de här runt omkring säger är att jag ska ha longcherlina ..
har provat det..
det gick inte det heller .
jag vill lixom kunna gå någonstans med han utan att behöva ha tränset på han .

När jag fick han gick det jätte bra... kunde vara ute i timmvis utan att han änns tänkte på några dumheter..
men nu ..
kan inte änns gå utanför hagen i grimma och grimskaft .
kan inte longchera han med grimma och longcherlina .. då sliter han sig.

tips ?????? :confused::confused::confused::confused:

Sv: leda ... :/

Hur gammal är din häst? Hingst, sto eller valack?
Är det som han är stark så du inte orkar att hålla honom?
Finns det inte någon stark person som du kan be om hjälp med att leda din häst?
Du skulle behöva köra lite horsemanship med honom så att han lär sej vem som bestämmer. Har du tillgång till paddock?

Det låter som att ni har stora problem med ledarskapet, så ni måste nog börja med grundläggande ledarskapsövningar från marken.

Hästen ska känna sig trygg med dig och dig som ledare och inte vilja bort från dig utan lita på att du tar de bästa besluten. Sök här o gå sedan en kurs i grundläggande NH, det kommer garanterat bli mycket lättare att leda hästen sedan. :)

Jag har ett sto som i perioder varit jättesvår att leda trots att hon 'bara' är en islandshäst i c-ponnystorlek, hon har slitit sig o dragit som en avlöning osv.

Vi tog på henne en repgrimma och långt Nh-rep,
repgrimman är tunnare än en vanlig grimma och har knutar som ger omedelbart tryck och eftergift beronde på om man tar/släpper i grimskaftet och då blir man som människa mycket starkare iom att en repgrimma med ett riktigt nh-rep är 'skarpare' än en vanlig grimma o grimskaft. (dvs hästen kan inte lika lätt slita sig ur dina händer).

Sedan var det bara att börja tänka på sitt kroppsspråk o sin postition i förhållande till hästen, vi har läst på nätet, i böcker, kikar på filmer, gått kurs å tagit hjälp av tränare och nu är hästen lätt att leda :banana:

Om hon ibland får något 'återfall' så tar vi på repgrimman och jobbar lite med att 'påminna' henne, så kommer hon snabbt ihåg vad som gäller när man leds.

Tänk på att inte bli hysterisk o skrika o skälla på hästen, det får den snarare att bli ännu svårare att leda, än att det går bättre, du måste korrigera den med kroppsspråket o signaler hellre än rösten.

han är 10 och valack ..
han är jätte stark och han har gjort så hela tiden med folk ..
paddock har jag ..
har provat träna för en som e duktig på nh ..
men det gav inte några stora resultat ..

så var (är) mitt lilla stor. hon vet om att hon är starkare, tyvärr. hade jätteproblem med henne när jag fick henne. tills att jag en dag tröttnade på spektaklet. lade kedja i munnen på henne. TVÅ gånger behövde jag detta, sen fattade hon. jösses vilket spektakel de blev första gången, när hon märkte att jag orkade hålla när hon skulle sticka... lade sen kejan över nosen nån vecka. men en i dag leder jag henne med grimmskaftet över nosen. 99% traskar hon efter mig. de gånger hon slit sig har vi varit på främmande ställen

om man säger så här .
jag är defenitift inte en person som blir arg eller något sånt för en sådan sak ..
istället tar jag det lungt och börjar om .
jag tränar mkt med att han ska veta min spejjs ( hur det nu ska stavas ? )
och om han går så kallat "på mig" rycker jag bak min armbåge ..
det funkar bra ett tag men sedan är det som om han har glömt det igen ..
jag har provat massaaaa saker och tränat och tränat och tränat och tränat ... " skulle nog kunna skriva det tusen gånger " men nu .. har jag slut på ideer ...

det är inte så att han är stressad eller något utan många har sakt att han bara jävlas..
jag vet faktist inte riktigt själv..
jag har kris xD

Ursäkta mig, men det är väl helt klart ett korkat svar... :crazy:
Man vill väl komma åt grundproblemet, inte 'döva' problemet en tid?
Vad gör du den dag hästen tappat respekten för kedjegrimskaftet?

Inte så korkat. I nuläget är hästen oledbar för den vet den kan slita sig. Att under en begränsad period se till att man själv är starkare, och samtidigt arbeta på grundproblemet, är inte korkat.

Att slänga på ett kedjegrimskaft och strunta i att jobba med grundproblemet däremot - DET är korkat.

Jag använde Be Nice-grimma på en mycket burdus dam som ignorerade kedjegrimskaft till och med.

Hon var fullt ledbar i vanlig grimma + vanligt grimskaft efter någon månad. Men för att kunna bryta beteendet och JOBBA på det behövde jag rå på henne.

Ursäkta mig, men det är väl helt klart ett korkat svar... :crazy:
Man vill väl komma åt grundproblemet, inte 'döva' problemet en tid?
Vad gör du den dag hästen tappat respekten för kedjegrimskaftet?

Jag kan inte hålla med om att det var korkat. Jag har själv en stark häst och det funkar utmärkt med kedja över nosen på han! Använder den inte för att på något sätt vara elak men han leds av flera olika människor och det finns dom som inte klarar av att hålla emot när han hittar på något eller helt enkelt drar.

Om jag vore du skulle jag jobba mer på ledarskapet. Ta hjälp av en annan tränare (måste inte nödvändigtvis vara NH människa) eller be någon annan kunnig om hjälp. Jag hade också, precis som Shettistjejen föreslog, använt mig av kedjegrimskaft tills det funkar. Min häst kan bli sån emellanåt och då brukar jag använda dubbla grimskaft. Ett vanligt som jag använder precis som vanligt men har också ett kedjegrimskaft som jag kan ta till om det behövs när han blir stark.

Alternativ kan ju vara att leda med träns istället för kedjegrimskaft tills du fått bukt med problemet. Tänk bara på att träns och kedja bara tillfälligt löser problemet, man måste ta tag i grundorsaken också.

Utan att ha läst hela diskussionen så skulle jag helt sonika säga såhär: Sätt på något som han känner av när han försöker slita sig!

Kedja över nosen, repgrimma eller något, bara det blir obekvämt att dra iväg.
Detta förutsatt att det handlar om ren olydnad, såklart.

Du behöver inte göra så stor sak av det heller, typ börja rya och vifta, utan gå bara dit du ska och håll emot om hästen drar. Till sist bör han ha lärt sig att det inte lönar sig och att det lugnaste och bekvämaste är att snällt följa dig.

Visst kan du parallellt jobba med ledaskapsövningar, och det är säkert hlet nödvändigt, men det löser inte ditt problem akut.
Och akut är det, för det kan bli farligt både för dig, hästen och omgivningen om han kommer lös hela tiden!

Beroende på vilken ras och hur känslig din häst är. Om hästen inte är spec känslig så skulle jag använda kedjegrimskaft över nosen dock så skulle jag trä kedjan genom nedersta ringen på mot satt sida och fästa haken i övre ringen på grimman för att inte få ett obehag av haken mot nosryggen. Att ha kedjan i munnen gillar jag inte. Min kompis lånade en ponny som var riktigt stark och drog i väg så fort han fick chansen och nu går han att leda hur bra som helst utan kedjegrimskaft, jag tror inte att det är en kortsiktig lösning av ett problem utan något som hjälper en att träna en allt för stark häst. Vissa hästar ska man inte använda kedja på och min är för känslig, när han skulle åka till mig så ville han inte gå in i lastbilen så transportören satt på han kedja och det slutade med att han blev bara värre och stressade upp sig ännu mer :crazy:
Longera inte i grimma utan använd kapson eller träns.

Om jag vore du skulle jag jobba mer på ledarskapet. Ta hjälp av en annan tränare (måste inte nödvändigtvis vara NH människa) eller be någon annan kunnig om hjälp. Jag hade också, precis som Shettistjejen föreslog, använt mig av kedjegrimskaft tills det funkar. Min häst kan bli sån emellanåt och då brukar jag använda dubbla grimskaft. Ett vanligt som jag använder precis som vanligt men har också ett kedjegrimskaft som jag kan ta till om det behövs när han blir stark.

Alternativ kan ju vara att leda med träns istället för kedjegrimskaft tills du fått bukt med problemet. Tänk bara på att träns och kedja bara tillfälligt löser problemet, man måste ta tag i grundorsaken också.

jag vill gärna inte lixom försöka med träns och så .. utan jag vill kunna gå med vanligt grimskaft och grimma ... men kedje grimskaftet använde jag typ nästan en ¨månad inanna han lixom gav sig ..
sedan kunde jag gå så kallat " normalt " med han igen , och nu .. på ruta nummer 0 igen ,.

Beroende på vilken ras och hur känslig din häst är. Om hästen inte är spec känslig så skulle jag använda kedjegrimskaft över nosen dock så skulle jag trä kedjan genom nedersta ringen på mot satt sida och fästa haken i övre ringen på grimman för att inte få ett obehag av haken mot nosryggen. Att ha kedjan i munnen gillar jag inte. Min kompis lånade en ponny som var riktigt stark och drog i väg så fort han fick chansen och nu går han att leda hur bra som helst utan kedjegrimskaft, jag tror inte att det är en kortsiktig lösning av ett problem utan något som hjälper en att träna en allt för stark häst. Vissa hästar ska man inte använda kedja på och min är för känslig, när han skulle åka till mig så ville han inte gå in i lastbilen så transportören satt på han kedja och det slutade med att han blev bara värre och stressade upp sig ännu mer :crazy:
Longera inte i grimma utan använd kapson eller träns.

han är ett varmblod och han är jätte känslig ..
det lilla minsta man rycker till får han panik av ..:eek:

Jaha, förlåt, men jag tänkte bara att det går inte på två sekunder att vinna ledarskap över sin häst och det kan ju kännas lite otryggt att veta att hästen kan bara dra iväg när som helst :S Jag är absolut inte FÖR kedjegrimskaft, snarare mot, men har man en väldigt "bråkig" häst kan det ju vara en snabb nödlösning, medans man jobbar på problemet :)

En häst som verkligen drar iväg utan respekt för den som leder, kan ju utgöra en fara för både sig själv och människan i andra änden av grimskaftet. Jag skulle definitivt lägga en kedja över nosen/under hakan för att få honom att haja till. Jag menar inte att du ska rycka i den, men när han sticker så känner han av det. Självklart ska man under tiden jobba med grundproblemet, som verkar vara att förtroendet er emellan sviktar, och han ser dig absolut inte som en trovärdig ledare.
Det fanns en häst som jag lade kedjan i munnen på en kortare period. Jag tror det tog två-tre gånger innan han förstod att det inte var speciellt trevligt att skena iväg med mig. Och från det stadiet gick det utmärkt att fortsätta arbetet med ledarskap och förtroende. Idag går han bakom mig med långt hängande grimskaft.

Ibland måste man ta till lite hårdhandskar för att få hästen att hajja till. Men självklart ska dessa metoder vara en tillfällig lösning som kombineras med arbete från grunden.

jag vill gärna inte lixom försöka med träns och så .. utan jag vill kunna gå med vanligt grimskaft och grimma ... men kedje grimskaftet använde jag typ nästan en ¨månad inanna han lixom gav sig ..
sedan kunde jag gå så kallat " normalt " med han igen , och nu .. på ruta nummer 0 igen ,.

Jag förstår att du vill kunna leda din häst i bara grimma, men om han sticker iväg med dig då så blir det en fara både för dig, hästen och andra som kan komma i vägen. Jag vill helst slippa skänkla när jag rider utan bara rida för sätet men om hästen inte lyssnar måste jag ju använda skänklarna som förstärkning. Är du med på hur jag menar?

Att det funkade med kedjegrimskaftet tidigare men nu är tillbaka igen skulle kunna bero på ledarskapsproblem, om jag får gissa. Kan givetvis vara annat också.

Jag kan inte hålla med om att det var korkat. Jag har själv en stark häst och det funkar utmärkt med kedja över nosen på han! Använder den inte för att på något sätt vara elak men han leds av flera olika människor och det finns dom som inte klarar av att hålla emot när han hittar på något eller helt enkelt drar.

Nu skrev jag så, för att jag sett väldigt många på travet o andra ställen lägga just kedjegrimskaft över/under/i snoken på hästen och när hästen sliter sig och tappar respekten för det, vad ska du då leda hästen med?
Har du sett skadorna som kan bli när en häst sliter sig o fastnar med kedjegrimskaft? Det har jag! Därför är jag också emot det!

Jag har också haft det förut, innan jag lärde mig metoder som fungerar bättre och säkrare (i mitt tycke, då).

Jag tror att med grundläggande kunskap om hur man stannar en häst som drar runt med repgrimma (det krävs förvånansvärt LITE av dig som människa) och lite kunskap om hur man placerar sig i förhållande till hästen och med just en välpassande repgrimma (inte de man köper på hööks etc) så skulle de kunna leda din häst (och TS sin häst) utan större problem.

Som sagt, jag har också kämpat mig igenom den långa o trista vägen med häst som sticker, kedjegrimskaft etc och när jag fick hjälp o en bra repgrimma + rep så blev det som natt och dag,
jag behöver knappt göra något för att hålla emot när (om) hon stegrar o drar på andra sidan repet,
utan jag lyckas för det allra, allra mesta både hålla kvar henne, o få henne lugn igen. Allt för att både drag o eftergift blir så oerhört tydligt för hästen.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 405
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter