leda ... :/

Sv: leda ... :/

han är 10 och valack ..
han är jätte stark och han har gjort så hela tiden med folk ..
paddock har jag ..
har provat träna för en som e duktig på nh ..
men det gav inte några stora resultat ..

Men då får du prova träna för någon annan :idea:
Det behöver inte vara 'Nh' som man tänker sig den, utan bara
det är någon som är duktig på att analysera o lära ut hästens beteende
och kroppsspråk och kan förmedla väl vad du behöver ändra.

om man säger så här .
jag är defenitift inte en person som blir arg eller något sånt för en sådan sak ..
istället tar jag det lungt och börjar om .
jag tränar mkt med att han ska veta min spejjs ( hur det nu ska stavas ? )
och om han går så kallat "på mig" rycker jag bak min armbåge ..
det funkar bra ett tag men sedan är det som om han har glömt det igen ..
jag har provat massaaaa saker och tränat och tränat och tränat och tränat ... " skulle nog kunna skriva det tusen gånger " men nu .. har jag slut på ideer ...

det är inte så att han är stressad eller något utan många har sakt att han bara jävlas..
jag vet faktist inte riktigt själv..
jag har kris xD

Jag sa aldrig att du blir arg, bara att det är viktigt att inte bli det
även om första instinkten kanske gör att man vill skälla lite när hästen gör så.

Att du tränar på att hästen inte ska gå över ditt eget space är bra, men så oerhört liten del av det man borde träna när man har ledarskapsproblem som du har just nu. Sen ska du inte rycka bak din armbåge, utan du ska börja med att höja din energi och sedan om hästen inte flyttat sig inom ungefär 4 sek så får du SE TILL att den flyttar på sig (då kan en armbåge bakåt vara ok kan jag tycka, huvudsaken är att den flyttar sig)

Som jag lärt mig är det oerhört viktigt att först få hästens fokus, att få med båda ögonen och sedan be- fråga - säga till och till sist - se till att det händer, och allt detta ska alltså gå på max 4 sekunder.

Man ska be med så små medel som möjligt, men alltid med så mkt som krävs!

Det låter som jag är värsta nh-fanatikern, så är det inte, men jag inser ju vad oerhört mkt hjälp jag fått med dessa verktyg att jobba med :banana:

Han behöver inte vara stressad för att dra iväg, utan han gör det antaligen för att han inte ser dig som ledare o KAN dra iväg, dvs du har inte sett till att vara ledare och dessutom korrigerat honom när han varit PÅ VÄG att dra.

Hästar gör aldrig något för att 'jävlas', deras hjärnor fungerar inte som människans! ;)

Inte så korkat. I nuläget är hästen oledbar för den vet den kan slita sig. Att under en begränsad period se till att man själv är starkare, och samtidigt arbeta på grundproblemet, är inte korkat.

Att slänga på ett kedjegrimskaft och strunta i att jobba med grundproblemet däremot - DET är korkat.

Jag använde Be Nice-grimma på en mycket burdus dam som ignorerade kedjegrimskaft till och med.

Hon var fullt ledbar i vanlig grimma + vanligt grimskaft efter någon månad. Men för att kunna bryta beteendet och JOBBA på det behövde jag rå på henne.

Ja, men det var så jag menade, att det är korkat att slänga på ett grimskaft utan att jobba med orsaken, det var ju också det jag skrev :)

Jag tycker också, av redan nämnda orsaker, att det är klokare att använda be nice eller repgrimma hellre än kedjegrimskaft.
Håller hästen sig lugn med träns, kan man ju leda med det tills man fått mera ordning på ledarskapet.
Eller kedjegrimskaft då, men som sagt, jag upplever att man som människa blir nästan starkare med repgrimma och därigenom får större effekt på kortare tid än att slita med kedjegrimskaft...

han är ett varmblod och han är jätte känslig ..
det lilla minsta man rycker till får han panik av ..:eek:

Sådant kan du ju träna bort med tiden, men först är det ju såklart viktigast att komma tillrätta med att han drar iväg från dig.
En av våra gjorde så förut, så fort man höll grimskaftet för spänt eller tog i grimman så kastade hon sig bakåt o drog sen som en avlöning i full kareta.

Nu får man leda henne med spänt rep (men det gör vi inte om vi inte 'måste) o man får leda direkt i grimman o bara med handen under huvudet eller i pannluggen, så med mycket träning o tålamod går det för det mesta att träna bort :)

Jaha, förlåt, men jag tänkte bara att det går inte på två sekunder att vinna ledarskap över sin häst och det kan ju kännas lite otryggt att veta att hästen kan bara dra iväg när som helst :S Jag är absolut inte FÖR kedjegrimskaft, snarare mot, men har man en väldigt "bråkig" häst kan det ju vara en snabb nödlösning, medans man jobbar på problemet :)

Inte be om förlåt, jag menade inte så :D
Men jag kan tycka att det är klokt att använda så lite medel som möjligt, med så stor verkan som möjligt :)

Som nödlösning kan det vara ok, men då gäller det ju att man verkligen lägger några timmar om dan o jobbar på det andra också :)
Efterhand räcker det att man påminner några minuter nån gång då o då, så de där timmarna man lägger i början är väl investerade s a s.

Jag förstår att du vill kunna leda din häst i bara grimma, men om han sticker iväg med dig då så blir det en fara både för dig, hästen och andra som kan komma i vägen. Jag vill helst slippa skänkla när jag rider utan bara rida för sätet men om hästen inte lyssnar måste jag ju använda skänklarna som förstärkning. Är du med på hur jag menar?

Att det funkade med kedjegrimskaftet tidigare men nu är tillbaka igen skulle kunna bero på ledarskapsproblem, om jag får gissa. Kan givetvis vara annat också.

Det finns nog bara tre anledningar till att den inte gör som man vill tror jag,
den förstår inte vad man vill alt litar inte på en
eller så har den ont och försöker protestera,
eller så har den fysiska orsaker som gör att den inte klarar av det man ber den om.

Fast i det här fallet så kan vi ju utesluta det sistnämnda tror jag, för alla hästar borde nog kunna ledas oavsett om det gör ont någonstans.

Jag har inte sett det så här, som att man eg kan relatera till 3 saker för att 'bena ut' varför hästen inte gör det man ber den om förrän jag red kurs för en så himla klok o bra instruktör som ledde oss in på dessa tankar.

Det finns nog bara tre anledningar till att den inte gör som man vill tror jag,
den förstår inte vad man vill alt litar inte på en
eller så har den ont och försöker protestera,
eller så har den fysiska orsaker som gör att den inte klarar av det man ber den om.

Kan inte annat än hålla med, och just i det här fallet tror jag precis som du inte på att hästen fysiskt inte klarar av uppgiften. Att den har ont kanske inte riktigt går att utesluta på samma sätt, samtidigt borde TS nog i så fall haft problem med fler saker än att bara leda. Jag funderade på det men kunde inte riktigt komma på vad som kan göra ont när man leder men aldrig annars.

Men visst är det bra att "kolla av" alla dessa steg innan man gör nåt förhastat när det inte fungerar i hantering/ridning.

Då funkar inte kedjegrimskaft på rätt sätt risken finns att han blir rädd. Har du provat lägga ett vanligt grimskaft över nosryggen och hela tiden hålla det lagom hårt så det inte blir ett ryck i fall han sliter till. Vet inte om det funkar på din häst men det funkar på vissa hästar, har gjort det på en av mina tidigare hästar och det funkade bra.

Fast eftersom hästen är ett mot-trycksdjur, så kommer den aldrig att förstå tryck o eftergift om man går med sträckt grimskaft hela tiden, eftersom den aldrig får belöning i form av eftergift.

Om man däremot lär den att så fort den gör rätt ( i det här fallet följer matte lugnt) så får den direkt eftergift när den gör rätt, så kommer hästen att söka det läget där den får 'vara i fred' och få sitt beröm = eftergiften.

Jag har oxå en 10 årig valack, fast kallblodstravare, och han är kanske inte riktigt likadan som din men att leda honom i grimma o grimskaft kan vara omöjligt emellanåt, eller leda i någonting kanske man ska säga.

Just nu har han varit inne i en period där han varit hemsk, ska dra så fort han kommer utanför hagen. Han brukar annars sköta sej med mej, men just nu så har jag heller inte varit mycket värd för honom. Dock så är han under igångsättning och lite understimulerad.

Men innan så har vi haft grimma med kedjegrimskaft och han har lyssnat på mej om jag behövt stoppa honom innan han drar, med stallpersonalen så har han dock gått ändå, han springer nämligen inte alltid utan bara går iväg fortare och fortare och till slut kan man inte längre hålla i pga att han blir stark som attan, skulle kunna jämnföra honom med ett tåg.
Men eftersom han slet sej med kedjan på iaf var o varannan dag med personalen så kändes det bara dumt att ha det då olycksrisken var stor för hans del när han trampar på grimskaftet. Så jag sa att vi har vanligt grimskaft och vill han gå så låt han gå, han går ju ändå bara hem till boxen och det brukar gå i skritt. Bättre dom gör så än att riskerar att skada sej själva.

Men nu har han även jävlats med mej, det började med att vi var på vår 20 min promenad(han stog på boxvila/sjukhage) och han blev super taggad av att det kom hästar ridandes bakifrån, jag hade då träns med kedja under hakan plus longerlina, första rycket han fick så stannade han faktist när linan tog slut(jag höll kvar) när jag hivat tillbaka honom så gjorde han samma sak, fast stannade inte utan tog galopp hem.

Efter det har han varit super jobbig, knappt så jag vågade åka till kliniken med honom igen på ÅB för jag var rädd för att han skulle slita sej igen och då på okänd plats. Och vad mer kan jag sätta på honom för att stoppa honom lixom?

När han väl fick börja gå i hagen som vanligt igen trodde jag att han skulle lugna sej men icke, han bara drog, dock så stannade han när jag ropade och kom tillbaka.
Så en dag bestämde jag mej för att släppa ut honom ur hagen med bara grimman på, han sprang iväg några steg men stannade förvånad över att det inte tog emot, sen kom han tillbaka.
Jag hade morötter med mej som han fick när han gick fint med mej lös och han gick fint hela vägen faktist fast vi fick stanna ibland och påminna om att inte öka tempot.
Dock så kändes det inte så jätte bra med tanke på att det är ganska så mycket hästtrafik vid vårat stall och det kändes inte schyst om han skulle få för sej att gå o hälsa på någon häst o ryttare(dock så kunde jag ju inte stanna trots grimmskaft...)

Så jag började klickerträna honom och bestämde mej för att jag inte tänker göra nått motstånd när han ska dra utan målet var att han skulle komma tillbaka av sej själv istället, samt att försöka avleda honom från att dra genom att sysselsätta honom på vägen, stanna backa morot etc.

Här om dagen så gick han faktist med mej hela vägen från hagen(det är en bit) och det kändes som ett framsteg faktsit.

Vad jag kommit fram till är att det nog aldrig kommer finnas någon mänsklig ledare över Fabian, utan man får bli hans kompis och få honom att vilja göra det jag vill, allt annat funkar ju för det mesta och han följer en på alla märkliga platser man introducerar honom vare sej det varit från ryggen, bakifrån vagnen eller för hand(jo vi brukar faktiskt i normala fall kunna gå på långa promenader både i samhället och o naturen i bara grimma och grimskaft(kedjegrimskaft för säkerhets skull, fast nu vet jag inte om jag tycker att det funkar bättre när jag märkt att han drar ändå).

Så vad som är värt att testa kanske är just klickerträning, få hästen att tänka.

Kan inte annat än hålla med, och just i det här fallet tror jag precis som du inte på att hästen fysiskt inte klarar av uppgiften. Att den har ont kanske inte riktigt går att utesluta på samma sätt, samtidigt borde TS nog i så fall haft problem med fler saker än att bara leda. Jag funderade på det men kunde inte riktigt komma på vad som kan göra ont när man leder men aldrig annars.

Men visst är det bra att "kolla av" alla dessa steg innan man gör nåt förhastat när det inte fungerar i hantering/ridning.

jag skulle ju själv inte tro att han har ont.. då hade han nog visat det i ridningen :)

Ha ha, jo, det var det jag försökte få fram, men nu när jag läser mitt inlägg igen så ser jag att det är hemskt rörigt ^^

I en hästflock fungerar det så att ledaren går längst fram och resten av flocket går bakom. du vet säkert var jag ska komma?
problemet ligger nog längre bak en att han är dum och vill springa iväg. han ifrågasätter dig som ledare och lyckas genom att springa iväg, då får han det bekräftat att det är han som är ledaren och "går först"

börja med att försöka hantera honom i grimma i en paddock eller annat rymmningssäkert ställe.
så till en början kan du ha både grimma och träns på honom så att du kan ta tag i tränset när han börjar hålla på.

sen är det oavsätt om hästen har problem med att bli handerad i grimme eller inte bra att lära den att den ska gå bakom när den blir lädd oavsätt situation.

Mvh Freddie :bump:

hej har haft ett sto som inte kunnat ledas i grimmskaft fick ett tips:när man märker att hästen ska springa iväg flyttar du dig snabbt så att du hamnar 45 grader brevid hästen(snett bakom ut ifrån hästen) sen drar du i grimmskaftet mot dig.då kommer hästen ur balans...beröm när hästen kommer inot dig och stanna hästen om hästen fortsätter att springa eller försöka dra flyttar du dig åter igen 45 grader och gör samma sak tills h"n lyssnar det funkade för mig men jag fick håla på ett tag:laugh:

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 405
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter