Sv: leda ... :/
Jag har oxå en 10 årig valack, fast kallblodstravare, och han är kanske inte riktigt likadan som din men att leda honom i grimma o grimskaft kan vara omöjligt emellanåt, eller leda i någonting kanske man ska säga.
Just nu har han varit inne i en period där han varit hemsk, ska dra så fort han kommer utanför hagen. Han brukar annars sköta sej med mej, men just nu så har jag heller inte varit mycket värd för honom. Dock så är han under igångsättning och lite understimulerad.
Men innan så har vi haft grimma med kedjegrimskaft och han har lyssnat på mej om jag behövt stoppa honom innan han drar, med stallpersonalen så har han dock gått ändå, han springer nämligen inte alltid utan bara går iväg fortare och fortare och till slut kan man inte längre hålla i pga att han blir stark som attan, skulle kunna jämnföra honom med ett tåg.
Men eftersom han slet sej med kedjan på iaf var o varannan dag med personalen så kändes det bara dumt att ha det då olycksrisken var stor för hans del när han trampar på grimskaftet. Så jag sa att vi har vanligt grimskaft och vill han gå så låt han gå, han går ju ändå bara hem till boxen och det brukar gå i skritt. Bättre dom gör så än att riskerar att skada sej själva.
Men nu har han även jävlats med mej, det började med att vi var på vår 20 min promenad(han stog på boxvila/sjukhage) och han blev super taggad av att det kom hästar ridandes bakifrån, jag hade då träns med kedja under hakan plus longerlina, första rycket han fick så stannade han faktist när linan tog slut(jag höll kvar) när jag hivat tillbaka honom så gjorde han samma sak, fast stannade inte utan tog galopp hem.
Efter det har han varit super jobbig, knappt så jag vågade åka till kliniken med honom igen på ÅB för jag var rädd för att han skulle slita sej igen och då på okänd plats. Och vad mer kan jag sätta på honom för att stoppa honom lixom?
När han väl fick börja gå i hagen som vanligt igen trodde jag att han skulle lugna sej men icke, han bara drog, dock så stannade han när jag ropade och kom tillbaka.
Så en dag bestämde jag mej för att släppa ut honom ur hagen med bara grimman på, han sprang iväg några steg men stannade förvånad över att det inte tog emot, sen kom han tillbaka.
Jag hade morötter med mej som han fick när han gick fint med mej lös och han gick fint hela vägen faktist fast vi fick stanna ibland och påminna om att inte öka tempot.
Dock så kändes det inte så jätte bra med tanke på att det är ganska så mycket hästtrafik vid vårat stall och det kändes inte schyst om han skulle få för sej att gå o hälsa på någon häst o ryttare(dock så kunde jag ju inte stanna trots grimmskaft...)
Så jag började klickerträna honom och bestämde mej för att jag inte tänker göra nått motstånd när han ska dra utan målet var att han skulle komma tillbaka av sej själv istället, samt att försöka avleda honom från att dra genom att sysselsätta honom på vägen, stanna backa morot etc.
Här om dagen så gick han faktist med mej hela vägen från hagen(det är en bit) och det kändes som ett framsteg faktsit.
Vad jag kommit fram till är att det nog aldrig kommer finnas någon mänsklig ledare över Fabian, utan man får bli hans kompis och få honom att vilja göra det jag vill, allt annat funkar ju för det mesta och han följer en på alla märkliga platser man introducerar honom vare sej det varit från ryggen, bakifrån vagnen eller för hand(jo vi brukar faktiskt i normala fall kunna gå på långa promenader både i samhället och o naturen i bara grimma och grimskaft(kedjegrimskaft för säkerhets skull, fast nu vet jag inte om jag tycker att det funkar bättre när jag märkt att han drar ändå).
Så vad som är värt att testa kanske är just klickerträning, få hästen att tänka.