Leda unghäst i grimma

S

Sigrun

Jag har precis köpt en 3åring som är i princip ohanterad. Man kan sätta på grimma och hon gillar att bli kliad bakom öronen.Enligt uppfödaren ska hon vara ok att verka. Men när man ber henne flytta sej framåt är det stopp!
Som ni förstår var lastning och transport en livad tillställning och nu känner jag mej helt hjälplös,var börjar man?
Tacksam för alla heta tips jag kan få.

Sv: Leda unghäst i grimma

Börja med att dra lite lätt i grimskaftet och smacka, så fort den tar ett steg frammåt beröm. gärna med godis. Sen är det bara att fortsätta tills den går bra bredvid dig!

Jag skulle nog vilja börja lite mer åt NH-hållet. Att flytta på hästen brukar jag tycka funkar super, om en häst är ovillig att röra sig framåt av någon anledning, flyttar jag på bakdelen å då brukar de sedan gå fram utan problem. Jobba lite med hon från marken, flytta fram/bakdel/ backa ge berömm via att sluta begära något av henne. Flytta några steg å gå fram med henne bakom så följer hon kanske efter^^ Å sen är det bara att hantera henne massor =)

De flesta ohanterade unghästar som jag har träffat på blir väldigt osäkra om man leder dem vid sidan, snett framför brukar vara de bästa, men de kanske bara är något jag har fått för mig?

Jag brukar ta hjälp av en som kan gå bakom och putta på, om hästen inte går då kan det vara idé att leda henne efter en annan häst. Det är mest föl jag jobbat med på leda stadiet och där handlar det inte så mycket om ledarskap som att de ska förstå vad jag vill.

Menar inte dock att det ska vara "ledarskap ledarskap" utan att det är naturligt(?) att det skapar förståelse för vad man vill om man nu visar sig som en ledare och kanske ber hästen flytta på sig... Eller nu fattar jag knappt själv vad jag menar^^ Jag har det i huvudet men kan inte beskriva det med ord, men så kan det bli ibland.

Om du vill ha bra tips så ska du nog inte lyssna på mig då jag inte riktigt kan förklara vad jag menar:angel:^^

Så gör jag också.
Eller så binder jag fast dem i en stadig äldre häst med en handhästgjord och då så brukar de följa med och komma på vad det går ut på ganska så fort.

Jag försöker att komma på vad jag mera brukar göra.
Men jag minns inte riktigt.
Det löser sig nog mest av sig självt.
Men jag lägger ofta ett grimskaft runt rumpan på hästen som "lasthjälpen" ungefär.

Senast ändrad:

En hjälp som jag lärde mig på Island var att ta en longerlina, vik den dubbel och gör en knut så att du får en ögla som du drar åt runt rumpan på hästen så att den ligger i "böjen" ovanför haserna och fram en bit in på ryggen. Dra sedan i den så att du putter hästen framåt samtidigt som du tar i grimskaftet.

Det är viktigt att du inte drar hästen framåt med grimskaftet då är hästen starkare när den drar emot. Du måste få den att förstå vad du vill och det gör du enklast genom att med ovanstående eller på annat sätt putta hästen i rumpan så den går framåt samtidigt som du tar i grimskaftet.

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 313
Senast: Cattis_E
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 869
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Har försökt öva lite ledövningar etc med min unghingst på snart 8 månader. Inget überseriöst, mest lite i hagen där han går med sina...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 253
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar