Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Nja men du ser inte helheten.

om man anser att en föl är dominant för att den inte vill gå eller anser att ett föl är en unghingst så....

Ni tänker nog väldigt lika- vill vara den som dominerar.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Nja men du ser inte helheten.

om man anser att en föl är dominant för att den inte vill gå eller anser att ett föl är en unghingst så....

Ni tänker nog väldigt lika- vill vara den som dominerar.

När tycker du man ska kalla dom unghingstar då eftersom dom blir könsmogna vid 7-8 månaders ålder är inte ovanligt även om inte kulorna kommit helt ned eller båda...
Snacka om att märka ord för att du inte har något annat att säga?; föl, unghinst, unghäst; what ever. En häst som är hingst på 8 månader.

Den kan vara dominant och självständig redan då men just i TS fall så tror jag den inte förstår och naturligtvis svårt att gå från flocken när den är så liten.


Min ungponny jag hade hade inga problem att gå med mig eller från flocken, men allra helst gick han dit han själv ville; rakt över mig eller åt något annat håll med mig hängande i grimskaftet och försöka stoppa honom :o
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Nja men du ser inte helheten.

om man anser att en föl är dominant för att den inte vill gå eller anser att ett föl är en unghingst så....

Ni tänker nog väldigt lika- vill vara den som dominerar.

Har jag skrivit att jag anser att fölet är dominant för att den inte vill gå?

Har jag skrivit att jag vill dominera?

Som vanligt lägger du ord i andras mun, jäkligt otrevligt :mad: också som vanligt...

Om du läser mitt inlägg ordentligt så ser du att jag skrev till TS att problemet snarare ligger i att fölet/hästen inte förstår vad hon ber om.

Huruvida man kallar ett avvant föl för unghingst eller ej hör väl inte hit? Personligen kallar jag dem inte föl längre när de är avvanda, då är de unghästar för mig. Även om de är väldigt unga unghästar.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Så föl är diande o åringar existerar inte.
Sällan är de testosteronstinna förrän de blivit 2 år o mer vanligt vid 3.

Unghästklasser är upp till 7 år o det är en milsvid skillnad från en hästbebis.

Ska vi börja drilla barnen i förtid oxå?
Nej var ålder har sitt o personlig mognad.. även på häst. eller så ser man de inte som individer- maskiner.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Generellt sett är de föl fram tills sitt första årsskifte. Då blir de åringar och årsskiftet därefter brukar de kallas unghästar. Sen blir det lite olika hur länge man anser att de är unghästar.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Ah, jo, åring har jag nog sagt första året, det stämmer.

Men jag kan ju fortfarande tycka att exakt benämning inte riktigt hör till trådens ämne?
Ett föl föds som hingst, och hästen är sedan hingst tills den kastreras.
Så länge den är ung och hingst, tycker jag att man utan problem kan kalla den unghingst, så länge man inte drar det för långt och tex släpper en ettårig unghingst med 3-4-åriga unghingstar och tycker att det är samma sak, eller förväntar sig samma prestationer.

Oavsett vad man kallar det kommer de utvecklas i olika takt, när jag fick min unghäst(då åring) var han lätt mer mogen än vad vår andra unghäst(då treåring) var, så oavsett vad man kallar dem måste man ju anpassa sig till individen.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Om du inte har något att tillägga till ämnet så undrar jag varför du är här inne och skriver och märker ord och hittar på hur andra resonerar?
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Det är avgörande hur gammal den är även om du inte anser att en riktigt ung häst ska behandlas på ett mindre avancerat sätt.
det tillhör fallbeskrivningen.

hur kan stora uppfödare leda sina små, åka o visa dem mm mm utan att först skola dem för mer än vad de behöver kunna för att t o m börja ridas?

Man har igen att inte överhantera dem. Då slipper man korrigera provocerade inlärda betéenden.

Den ska lära sig att följa med o stanna o vända runt. Man har med sig huvudet på hästen o den vänder eller vänder den ifrån sig.
Man tömkör/ förbereder en sen åring för vad man ämnar lära den som att t.ex. köra in den.
Träningen ska ha en avsikt- mål. Däremellan mår de bäst av att vara med de sina. Kan den sina saker behöver man inte testa om den kan dagligen.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Sen när har det blivit skadligt att lära sig saker? Vi (både hästar och människor, ja alla däggdjur faktiskt) föds med en naturlig inlärningshunger, det är en överlevnadsinstinkt helt enkelt och kan aldrig vara skadligt. Så varför skulle det vara skadligt att utnyttja det på en ung häst (föl eller vad du vill kalla det). Felaktig hantering är alltid skadligt, även på äldre individer, så det har du helt rätt i, men var läser du in det i den här diskussionen? Den handlar ju om TS som vill ha tips på hur h*n ska få sin unga häst att gå framåt när h*n befinners sig vid sidan, skulle det vara skadligt att träna på och lära in på en 8-månaders enligt din meninig då?

Jag tycker du är fånig och drar in aspekter som du själv hittat på i diskussionen. Du förutsätter tex att det handlar om dominans. Du förutsätter att någon överhanterar sin/sina (ung)hästar. Du förutsätter att det inte finns någon avsikt med inlärningen, att den är utan mål. För vem/vilka (i den här diskussionen) menar du att det är så?

Som skuggi säger, du verkar ju inte ha något att tillägga i ämnet så det bästa kanske är att du bara lägga ner då. För du verkar ha din egen diskussion här inne....som handlar om...ja det vete sjutton...
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Jag förutsätter inget!
TS skrev att den var dominant för att den inte ville gå.

då kan man inte så mkt om hästar.

Nej jag anser inte att man behöver drilla dem för de lär sig så fort- om man inte är osäker eller tänker helt fel.

Bara för att jag inte gillar erat sätt så försöker jag inte att få bort er.

bara för att några påstår samma ska gör det inte det MER rätt.

kommer att triangla Skuggi som hela tiden anser sig bestämma vad jag ska skriva eller inte.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Jag vill inte bestämma vad du skriver, men när du lägger ord i min mun så blir jag faktiskt irriterad. Det är ju otroligt svårt att före en diskussion med någon som inte ens verkar läsa ens inlägg, och sedan påstår att man skrivit/sagt/gjort/menat något helt annat.
Men triangla på du :grin:
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Då är det nog bäst att triangla mig med.

Sen, var har TS skrivit att den var dominant och inte ville gå? H*n förklarade ju, som svar på skuggis inlägg, vad hon menade med dominant.

Så här skrev TS i ursprungsinlägget
Han är väldigt dominant av sej!
Visst kan man tolka det som du skriver men man måste ju kunna ändra den tolkningen sen när TS skriver så här några inlägg senare:

Jag menar inte att han är dominant för att han inte lyssnar på mej, utan för han är dominant i hagen! Är han som bestämmer bland alla fölen..
Med mej märks det att han vill leka, han är absolut inte elak nånstans! hittar ingen duktig unghäst tränare här i närheten, i schweiz verkar dom inte tycka sånt är lika viktigt som hemma i sverige..

Då måste man väl ändå kunna inse att man varit inne på fel spår, och även erkänna det, annars går det ju faktiskt inte att diskutera, för då diskuterar man inte samma sak. Och detta är ett återkommande problem med dig, du drar en slutsats, sen kör du på den oavsett vad som egentligen sagts/menats. Ta dig tid och läs igenom alla inlägg så kanske diskussionsklimatet blir trevligare överlag.;)
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

kl

Att "träna" föl är enligt min åsikt och erfarenhet helt förkastligt.

Utan dom går dit man går om man ungen har rätt inställning.
Och rätt inställningar har dom så länge man inte klantar sig och begär saker som den inte fattar.

Föl är så kallade följare.
Dom tassar efter den som den litar på.
Alltid.

Och det är där man skall börja.

Har hundratals exempel på detta men tar den sista..förra onsdagen.

Fölunge född i april-maj. Nyavvand och gått i storflock först under sommarenn och sedan lösdrift på hösten.

Av olika orsaker har just denna inte haft grimma första veckan efter den blev född.
(vi brukar trä på och av annars just dom första dygnen)
Hon har inte blivit ledd en meter. Hon har enbart verkats, vaccinerats och maskats.
Då fastbunden med grimma på.

Hon skadade ett öga och blev tvungen att åka till Strömsholm.
Först lastade vi henne problemfritt från lösdriften för att åka ner med henne till gården.
Där kom veterinär och efter en del trassel med skadan så blev hon remitterad.

Lastade igen och så bar det iväg till djursjukhuset.
Först fick hon gå in på "dagkliniken" därefter skulle hon då läggas in.

Vet inte hur många som varit på Strömsholm här men vi gick med henne från dagkliniken och upp till "akuten"

En skaplig bit med väldigt mycket "konstigheter" på vägen.
Hon tassade bakom oss. Höll sig nära och gick hela vägen dit utan ett enda stopp.

Och så är dom då dom kommer hem för finslipning inför Kriterieauktionen.

Då har dom gått fritt först på bete, sen lösdrift sen ettårsbete utan att vi igentligen har gjort speciellt mycket förutom nödvändiga saker. Och dit hör inte ledträning.

När ett och etthalvt åringarna kommer ner så fattar dom på en timme att man går med eller travar med och att man ska se snygg ut samtidigt.

Att stanna på kommando lär dom sig dag 2..

Så varför skaffa sig en massa onödiga problem???

Mitt råd är alltid att om man inte har vana med fölungar så ska man inte träna dom. Låt dom gå i flock och gör bara sånt som man behöver.
För tränar man föl fel så får man ett elände senare.
Mycket troligt får man en unge som är totalt respektlös.

När ungen är ett och ett halvt så har dom värsta busfasonerna lagt sig..om man kastrerar. Och så har man en unge som är mer mottagligt, mentalt, för information...

AM
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Tack för den:bow:
Det var ju till sådana som du som jag rekommenderade praktikplats.
Hästvett.

Det måste ju finnas en anledning till idag att SK NH-tränare har så mkt att göra.
Att hästarna idag är så "dominanta" o folk måste drilla dem från tidiga ålder är ju ett symptom på att folk utan stor hästvana köper fel hästar o då gärna unga- billiga.
Man förstör dem trots god vilja.

förstör inte hästens naturliga respekt för människan o en god ledare som bara har skött om dem lagom får sällan problem i kommunikationen.

Låt hästarna vara hästar o mogna o *"träna" på det som den måste kunna.

till det hör inte flyttning o backning var dag.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Jag tycker det blir fel när man generaliserar som du gör.

Utan dom går dit man går om man ungen har rätt inställning.
Och rätt inställningar har dom så länge man inte klantar sig och begär saker som den inte fattar.

Föl är så kallade följare.
Dom tassar efter den som den litar på.
Alltid.

Enligt detta påstående skulle tex mitt föl som, när hon var bara 4 veckor gammal sprang på egna äventyr, långt bort, utan både sin mamma och/eller mig. Hon var väldigt obrydd i största allmänhet och tyckte det var helt ok att vara själv på främmande mark. Vi blev tvungna att börja leda henne i grimma tidigt då vi varje dag måste flytta dem mellan dag och nattbetet. Enligt din definition så litade alltså inte detta föl ens på sin mamma, för hon följde faktiskt inte henne.

Man kan helt enkelt inte generalisera så där.

För övrigt håller jag med, har man inte kunskap så ska man inte "träna" föl, men jag anser att man ska låta bli även unghästar då, och i stället skaffa sig en äldre läromästare. Att lära hästen olater och dumheter är för övrigt gjort på nolltid, även med äldre hästar....
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Frimodiga o självständiga kan föl vara i sin hemmiljö, men inte i annan miljö.

min val. var hellre med sin shettiskompis o drog som åring iväg över en djup ravin o kom till en fotbollsplan:bow:

det var då bara att ropa på den.

Du beskriver saker som är ett måste- för att den ska funka i sin miljö.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Läs mellan raderna av vad Axel och Nafayette egentligen skriver, så har du en himla massa kunskap och erfarenhet som du kan ta till dig och lära dig mer av.

/V
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

KL
Träning av föl är lättast tänkbara. Bara sätta sig med en fikakorg utanför hagen. Resten sköter de själva...:D

Mao, KRÅNGLA INTE TILL SAKER OCH TING!
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Nu var denna häst inte särskild brydd på främmande mark heller, när hon som 1-1,5 åring följde med som handhäst och dom äldre fick spunk över något så gick hon helt käckt fram och kollade in läget, och ja då vågade även dom andra (lärmomästarna:D) gå fram. Rädslan kom senare, först vid 2,5 års ålder hade hon en "spökperiod" och därefter blev hon lite mer lik en häst och kunde skygga ibland...

...en otroligt social häst för övrigt, som när hon växt ifrån bäbisfasonerna, hellre umgicks med människor än hästar, följde som en hund...kom alltid glatt springandes...gick alltid brevid...i ledposition...oavsett om hon hade grimma eller ej...stannade kvar när dom andra hästarna stack i förväg (i hagen...stoor hage) och väntade på den stackars människan som inte hade samma ben att springa med...
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 237
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har en ohanterad 1 1/2 årigt kallblodssto med okänd ras och härstamning som är väldigt aggressiv i sitt uppförande och jag känner att nu...
2
Svar
33
· Visningar
5 807
Senast: Lager
·
Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Marvin
·
Hästhantering Har tidigare skrivit inlägg och fått en del "matnyttigt" men tyvärr ger jag upp nu. Inom en kort tid ska mitt ena sto hem till sin förra...
Svar
13
· Visningar
4 940
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp