Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Läs mellan raderna av vad Axel och Nafayette egentligen skriver, så har du en himla massa kunskap och erfarenhet som du kan ta till dig och lära dig mer av.

/V

Vad menar du?

Jag diskuterar inte kunskap alls, jämför inte kunskap heller, utan ifrågasätter att man generaliserar och drar för förhastade slutsatser. Men om du nu vill dra in diskussionen på det spåret så anser jag att har man träffat tillräckligt många olika hästar och situationer så drar man inte såna växlar alls, det är erfarenhet och kunskap för mig. Den sortens kunskap och erfarenhet leder till ödmjukhet, inte översittarfasoner och "jag har sett allt" resonemang.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Mmm.. personer som framhäver sig själva som störst, bäst, vackrast och allvetande är ofta just det motsatta... så ärligt talat kan jag inte känna att Axel skulle ha något att lära mig... :p
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

OK. vissa har DET medan andra måste ta till NH för att få hästen "med" sig:p

Det är inte heller jag som anser att DU ska vara tyst med din spridning av dålig hästvett.:devil:
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Precis. Ödmjukhet var det ja. Och att ha träffat tillräckligt många hästar och situationer. Precis det som de besitter, men kanske inte alltid lyckas förmedla i skriven text till de redan frälsta. Det är förstås var och en fritt att välja att lyssna eller tro sig om att man själv vet bäst. Hur tror du att du själv hade svarat på frågan om du hade en lika stor erfarenhet?

Du har hanterat ett föl. Det är inte så väldigt mycket i jämförelse, men du kan lite om just det fölet. Det går däremot inte att dra några generaliseringar utifrån det för du har inte så mycket annat att jämföra med. Det har däremot ett fåtal andra här. Skit i "filosofin" och dåligt skrivna formuleringar och plocka russinen av andras kunskap när du har chansen.

/V
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Precis. Ödmjukhet var det ja. Och att ha träffat tillräckligt många hästar och situationer. Precis det som de besitter, men kanske inte alltid lyckas förmedla i skriven text till de redan frälsta. Det är förstås var och en fritt att välja att lyssna eller tro sig om att man själv vet bäst. Hur tror du att du själv hade svarat på frågan om du hade en lika stor erfarenhet?

Om de besatt "det" så skulle dom inte uttrycka sig så generaliserande och fördomsfullt. Det var liksom min poäng. ;)

Du har hanterat ett föl. Det är inte så väldigt mycket i jämförelse, men du kan lite om just det fölet. Det går däremot inte att dra några generaliseringar utifrån det för du har inte så mycket annat att jämföra med. Det har däremot ett fåtal andra här. Skit i "filosofin" och dåligt skrivna formuleringar och plocka russinen av andras kunskap när du har chansen.

/V
Fast nu var det ju så att detta enda föl visade just motsatsen till det "dom" förkunnade. Det är min hela poäng, att om man har stor "erfarenhet och kunskap" så har man för länge sen insett att det aldrig går att generalisera...det gäller för övrigt både föl, unghästar och äldre hästar...

...sen blir man ödmjuk då också..
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Precis. Ödmjukhet var det ja. Och att ha träffat tillräckligt många hästar och situationer. Precis det som de besitter, men kanske inte alltid lyckas förmedla i skriven text till de redan frälsta. Det är förstås var och en fritt att välja att lyssna eller tro sig om att man själv vet bäst. Hur tror du att du själv hade svarat på frågan om du hade en lika stor erfarenhet?

Du har hanterat ett föl. Det är inte så väldigt mycket i jämförelse, men du kan lite om just det fölet. Det går däremot inte att dra några generaliseringar utifrån det för du har inte så mycket annat att jämföra med. Det har däremot ett fåtal andra här. Skit i "filosofin" och dåligt skrivna formuleringar och plocka russinen av andras kunskap när du har chansen.

/V


Word.

Man ska inte hetsa upp sig så mycket över exakt ordval - detta är ju ett forum. Vissa skriver längre, andra mer korthugget. En massa smileysar och extra diplomatiska formuleringar tenderar förminska budskapet. Inte alltid fel - men vill man vara exakt är det bättre att gå rakt på.

Jag har mycket respekt för dem som har många års erfarenhet. Givetvis ser man annorlunda på hästar om man fött upp i 15-20 år, tävlat/tränat/arbetat lika många år, och hanterat oräkneligt antal. Man ser att hästar är ganska lika, de utvecklas, växer och utbildas, det är inte överdrivet komplicerade djur. Sitter man med sin första unghäst så är ju det en jättespeciell upplevelse. Då har man en lite annan utgångspunkt.
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Om de besatt "det" så skulle dom inte uttrycka sig så generaliserande och fördomsfullt. Det var liksom min poäng. ;)


Fast nu var det ju så att detta enda föl visade just motsatsen till det "dom" förkunnade. Det är min hela poäng, att om man har stor "erfarenhet och kunskap" så har man för länge sen insett att det aldrig går att generalisera...det gäller för övrigt både föl, unghästar och äldre hästar...

...sen blir man ödmjuk då också..

Väl talat! :bow:
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

Jag tycker det blir fel när man generaliserar som du gör.



Enligt detta påstående skulle tex mitt föl som, när hon var bara 4 veckor gammal sprang på egna äventyr, långt bort, utan både sin mamma och/eller mig. Hon var väldigt obrydd i största allmänhet och tyckte det var helt ok att vara själv på främmande mark. Vi blev tvungna att börja leda henne i grimma tidigt då vi varje dag måste flytta dem mellan dag och nattbetet. Enligt din definition så litade alltså inte detta föl ens på sin mamma, för hon följde faktiskt inte henne.

Man kan helt enkelt inte generalisera så där.

För övrigt håller jag med, har man inte kunskap så ska man inte "träna" föl, men jag anser att man ska låta bli även unghästar då, och i stället skaffa sig en äldre läromästare. Att lära hästen olater och dumheter är för övrigt gjort på nolltid, även med äldre hästar....

Att det finns föl med upptäckaridéer är inte så ovanligt.
(även om jag nu inte var riktigt dom jag menade)

Sådana ungar är inte så sällan undan samma mammor. Mammor med hög intigritet och vad jag brukar kalla för "stolta mammor som märks"

Dom ungarna brukar springa all världens väg, speciellt om man själv har lite bråttom. Som till exempel då mamma ska in från stor hage och vidare in i seminspiltan. Dom följer med mamma till grinden, ut genom den och sen går dom definitivt i en helt annan riktning än vad man tänkt...

Ungefär en sådan per år får man då...givetvis..suck.

Kan väl säga så här.
Och tänk nu på att vi har en ren avelsverksamhet med en hel hög fölmärrar och då driver seminstation.
Då måste man hitta alla knep för att minska "onödig arbetstid"

Föl med "eget" huvud leds, så som alla andra ungar hela första veckan och stundtals även andra veckan.
Dom här som går egna vägar ställer vi i mer passande hagar som gör inslussningen lite enklare.

Men jag förstår att ni måste leda dagligen in och ut om man just får den sorten :D

Efter att märra är klar med semin då är ju ungen någon månad och då släpper vi dom på jättestora beten ihop med ett större antal ston som just har föl vid sidan.
Här slutar vi med den så kallade dagliga hanteringen. Utan tar enbart in för maskning/verkning och senare även vaccinering.

Vissa av dom här så kallade "eget huvud" föl är inte längre så där kaxiga.
Dom är mycket mer flockbundna och vi kan leda dom (enbart märrar i grimma) ganska långa sträckor.
Ungarna går kloss med sin mamma, en annan unge, en annan mamma eller väldigt nära oss.

Inte en enda smiter iväg i någon riktning.

Och detta sitter sen i. Efter avskiljning så kan vi faktist ta dom och gå in i släp eller vad det nu är dom ska göra.


Det var inte min mening att generalisera då jag vet att det finns så många olika varianter av föl.
Men, (och nu riktar jag inte mig till någon i denna tråd utan vad man ofta får läsa under just detta forum,) så är problemet att ungen är motvilig vid att man leder den mer en miss om hur man gjort tidigare.

Mycket ofta, när man läser här, så ska ungar tränas tidigt, dom ska kunna saker och det är sedan häftigt att skriva listor på allt som ungen kan.

Mycket ofta så är det dom som har minst rutin som gör mest "ifall att"

För att återgå till dom ungarna med "eget huvud" så var just mitt exempel, hon som var på klinik, en sådan.

Vi har två fölmärrar med samma efternamn och mycket nära släkt.
Båda lämnar sådana där ungar och mammorna själva är av den sorten som man definitivt inte styr och ställer över.
Dom två mammorna får man allt lirka och lura med :D

Jag hoppas du förstår hur jag menar.
En fölunge med mamma vid sidan och en avvand unge utan mamma vid sidan är, i alla fall ur vår erfarenhet mätt, två helt skilda saker. Två olika individer.


När jag är framför honom går han, men då går han bakom mej, eller på mej!

För att återgå till ursprungsfrågan. Ts lilla häst går bakom matte (följaren) ibland blir det uppepå matte (får man räkna med och man ska hålla ögonen i nacken och bara fortsätta framåt fast i en annan riktning)

Ser igentligen inget problem med den ungen. Den gör ungefär som dom flesta i den åldern gör.
Den håller sig så nära den kan.

När ungen är ett år, på hösten, så borde den följa lite mer vid sidan och inte helt bakom..brukar vara så.
Att rygga och hålla på är däremot inget vi gör i alla fall.

Vet att vissa börjar tala ledarskap och frizoner och gud vet vad..
Och jag förstår aldrig varför.
Föl och unghästar är av naturen väldigt nyfikna. Dom vill vara nära. Då speciellt hingstar.
Då dom är ett år och går på sommarbete så brukar dom komma springandes och vill kolla håret, kläder och skor. Dom vill hälsa med mulen i öronen på människor. Dom är helt enkelt underbara.

Ettårsmärrarna kan vara lite knepigare. Och då, därför att dom är väldigt avundsjuka på varann. -Du kliade på henne men inte mig!! Och så kan dom skicka iväg en spark på kompisen.

Men samtliga, trots att vi aldrig någonsin tillrättavisar, skäller eller bestraffar på andra sätt, gör det vi vill ändå.

Jag blir faktist ganska deprimerad då jag läser här på forumet, om ungar, som på något vis spårat ur.
Råd om att kasta omkull dom, rappa dom på mun om dom bits, visa sin ledarskap om dom slår. Dom ska minsann lära sig då dom ganska raskt blir vuxna..

Man ska vara ledare även om dom är föl...är detta sann hästhantering?

Ber om ursäkt då detta inlägg blev 8 mil långt. Och eventuella stavfel.
Har ett mycket trassligt internet som kopplar ur i ett kör. Stundtals har vi ingen internet alls här hemma. Så därför har det blivit en fördröjning på mitt svar till dig Fiador, och övriga andra. Inte enbart i denna tråd utan i största allmänhet.

AM
 
Sv: Ledövningar/Trail at hand för föl/unghäst

:bow::bow::bow:

Förstår inte heller alla som försöker komplicera tillvaron mer än nödvändigt och detta ständiga "tränande".
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 237
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Har en ohanterad 1 1/2 årigt kallblodssto med okänd ras och härstamning som är väldigt aggressiv i sitt uppförande och jag känner att nu...
2
Svar
33
· Visningar
5 807
Senast: Lager
·
Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Marvin
·
Hästhantering Har tidigare skrivit inlägg och fått en del "matnyttigt" men tyvärr ger jag upp nu. Inom en kort tid ska mitt ena sto hem till sin förra...
Svar
13
· Visningar
4 940
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp