Leda två hästar samtidigt

M

Meelei

en sträcka på ca 10 minuter, är det dumt att göra?
Hästarna trivs bra ihop och båda är supersnälla och hittar sällan på något dumt.

Sv: Leda två hästar samtidigt

Med snälla hästar iklädda träns borde det inte vara värre än att leda en häst. När vi leder hästarna hemma på ridskolan i vall har vi ofta två hästar var, och det är en promenad på ca 30 minuter, delvis utmed en väg. Men som sagt, aldrig utan träns.

jag brukar leda tre hästar samtidigt på en stäcka på 10-15 min, visseligen ingen trafik och än så länge har det gått bra, men ur säkerhetssynpunkt är det kanske inte något att rekomendera :smirk:

Med väluppfostrade hästar skall det inte vara några problem. Jag har alltid lett mina hästar (två) samtidigt till och från hagen tex... Helt enkelt för att jag inte ids gå två gånger...

till båda:

Borde nog inte vara något problem, var lite tveksam eftersom vi måste gå en bit på en väg men å andra sidan följer den ena hästen mig även utan grimma, och den andra är jag inte lika van vid men han är väldigt lydig.

Med två hästar som kommer bra överens och vet sin rang både sinsemellan och mot dig så är det inga problem.

Ge den ranglägre hästen lite mera frihet än den starkare bara, så att h*n inte känner sig pressad. Om den svagare hästen känner sig tvingad att fly undan så kan det bli otäckt, och även om den starkare tillåts att kliva över både dig och den ranglåga hästen.

jag tycker det är en stor risk. skulle inte göra det och har aldrig gjort det.

Jag brukar leda mina samtidigt.Funkar hästarna bra ihop och inte är allt för stirriga tycker jag det är okej, samt att man känner att man klarar ut det.

brukade alltid ta 2 hästar till hagen på ridskolan i grimma men de hästarna var vana och visste sin plats. I bland tog vi kedja på en av dem eller båda om det var blåsigt tex.
Det var iof en kort bit typ 5 min och man korsa en mindre trafikerad väg.

Jag gör det aldrig av ren säkerhet, oavsett hur snälla hästarna än är så går jag med dom en och en.
Känner att både min och hästarnas säkerhet går före min ovilja/lathet att springa 35gånger fram och tillbaks med hästar!

Jag leder tre hästar i grimma, två isisar och en tinker...inga problem som helst!
Men då ska man känna hästarna och kunna veta vilken sida de kan gå på utan att "ryka" ihop.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller i sig på med islandshästar där det är ganska självklart att kunna leda flera på en gång. Men jag kan inte riktigt förstå varför det inte skulle gå med andra hästar också. Är hästarna bara vana vid varandra och människan har ett tydligt ledarskap ska det inte vara något problem.

På gården jag jobbat på tog vi alltid flera hästar på samma gång, skulle vi till sommarhagen ca 1,5 km bort längs grusvägen var det inte ovanligt med 4-5 på en gång. Kunde ha gått med fler men då var det svårt att komma av vägen om det kom en bil. Som mest har jag gått med 11 hästar själv ca 500m, men då band jag fast en del i varandra, de gick dock ändå fint på led bakom mig.

jag bruakr leda mina busar samtidigt. Dock bara mellan hagarna och bara om nån mer är med som kan sköta grinden.
På skolan leder vi ofta flera hästar samtidigt

Jag vet varför, oftast går islandshästar bra ihop ¨både valacker och ston- varför? jo för att de vuxit upp i flock, alla vet de sin plats och oftast håller de sin plats för att slippa obehagliga incidenter med varandra, det handlar åxo mycket om hur de är "lärda" att vara mot människan, hur de betraktar oss osv.
Islandshästar har ett stabilt psyke och de hästar som har det "hittar" inte på massor av saker.
Sen finns det lika många hästraser som har det och lika många som inte har det...resten får ni klura ut själva.

Hjartagna skrev:
Jag håller i sig på med islandshästar där det är ganska självklart att kunna leda flera på en gång. Men jag kan inte riktigt förstå varför det inte skulle gå med andra hästar också. Är hästarna bara vana vid varandra och människan har ett tydligt ledarskap ska det inte vara något problem.

På gården jag jobbat på tog vi alltid flera hästar på samma gång, skulle vi till sommarhagen ca 1,5 km bort längs grusvägen var det inte ovanligt med 4-5 på en gång. Kunde ha gått med fler men då var det svårt att komma av vägen om det kom en bil. Som mest har jag gått med 11 hästar själv ca 500m, men då band jag fast en del i varandra, de gick dock ändå fint på led bakom mig.
varför är det självklart bara för att det är isisar? :confused:

Jag leder mina två tillsammans varje dag. Visserligen finns inga bilvägar i närheten, då kanske jag inte hade gjort det... lycka till! :)

Knapplån.

Jag leder alltid ihop. Hästar som kommer hit får snabbt lära sig att leda 'i grupp'. Att mina två egna fungerara tt leda ihop kan kanske anses som självklart, men det tar INTE lång tid innan även främmande hästar får finna sig i det.

Och jag är så elak att jag SKITER i vad de egentligen tycker om varandra, vad de har för rang sinsemellan etc. När JAG är inblandad så är JAG ranghögst och samtliga små liv lyssnar på mig. Så, när jag kan gå in i hagen och tycka att 'du går bort från maten och låter den ranglåga äta där, och du tar och slutar se ut som en kobra och låter den ranglägre kompisen äta med dig' och det fungerar, då leder jag dem ihop, huller om buller. Hästarna lär sig väldigt fort att inte tjafsa om sin rang sinsemellan, och ta t ex unghästen som viker VÄLDIGT snabbt och tidigt undan för båda de andra, och som åkt på däng av inackorderingsstoet och håller sig ur vägen för henne, hon (unghästen alltså) går helt lugnt och tryggt oavsett var hon är placerad, om hon går framför, bakom eller 'mage mot mage' med inackorderingen. Fullt trygg i förvissningen om att det inte kommer hända något när matte är med.

Faktum är att sen jag började leda dem ihop (och tala om att tjafsa sinsemellan det kan de göra när jag inte är med) så har tjafset i hagen minskat RADIKALT och inack och unghästen kan äta och dricka ihop t ex, en omöjlighet innan. Hela skillnaden beror säkert inte på att jag lett dem ihop enligt mina diktaturregler, men det påverkar nog, eftersom jag sett samma sak flera gånger förr.

Jag leder i grimmor och grimskaft på slaka grimskaft och alla hästarna bakom mig, i bredd där det går (jag vill ha det så), och 'på rad' där det är trångt. Stannat och öppnar/stänger grindar etc också.

Det är för mig inte jobbigare eller svårare än att leda en, förutom atT EN häst som ska nappa havregräs från havreåkern är lättare att banna än TRE hästar som ska nappa gräs på havreåkern - åt varsitt håll. Och allra värst är att lyckas banna EN häst utan att de andra två får sig en oförtjänt skopa ovett på köpet..

Och SJÄLVKLART - två hästar som slogs så stickorna rök och inte tålde se varandra skulle jag inte leda ihop.

d beror väl lite på var man leder dem..är det på en väg är d ju lite mer riskabelt än i skogen :)

Meelei skrev:
en sträcka på ca 10 minuter, är det dumt att göra?
Hästarna trivs bra ihop och båda är supersnälla och hittar sällan på något dumt.
¨
Jag skulle göra det om jag visste att hästarna var snälla, men skulle förmodligen använda både träns och hjälm. *lite harig*

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 668
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama