Leda tur med dräktig treåring?

Dalakhay

Trådstartare
I lördags var det lite problem i stallet... det skulle ut två stycken turer och hästarna räckte inte till, då en av hästarna blivit halt.
Stall- och häst-ägaren som skulle ta en av turerna bad mig leda turen istället på "min" treåring. (Hon är inte min men jag har tagit hand om henne sen hon var bebis; tränat henne, ridit in m.m. Älskar verkligen den här hästen)

Hon är riden sen i somras...hon är verkligen duktig, och hon är nu dräktig i sjunde månaden. Hon är väldigt tjock, och det beror inte bara på att hon är dräktig utan även att de har fri tillgång på hö, och hon är mycket lättfödd. Jag har bara tömkört och ridit henne lätt nu senaste tiden, så jag vet inte hur hon skulle klara av 1,5 timme uteritt i ganska friskt tempo (ryttarna var inte speciellt ridvana, men några galopper brukar det ändå bli). Plus att det är djup snö på vissa ställen, så då blir det ännu jobbigare.
Hon är inte skodd heller, så hon skulle ha halkat lätt på de hala ställena... med den tyngden också :crazy:

Jag kände mig väldigt tveksam till detta, och stall- och häst-ägaren blev väldigt sur då jag inte ville göra det. Jag sa att jag visste inte om hon skulle orka det och då blev svaret "jag trodde du hade hållt igång henne", ganska snäsigt. Men hur mycket ska man egentligen rida en treåring som dessutom är dräktig? Jag tycker att det borde fresta väldigt på benen, och ryggen som ska hålla upp både mig och tjocka magen. :o
Så nu är frågan vad ni tycker om detta? Mycket tacksam för svar

Sv: Leda tur med dräktig treåring?

Jag tycker att du gjorde helt rätt, du satte din häst i första hand!
Var stolt och nöjd med det!
Mvh/gismo

Varför fråga om du redan vet svaret :crazy:. Självklart är det olämpligt.

Glömde säga att denna treåringen är stall-ägarens häst..

Senast ändrad:

Jo, men jag ville veta om det var jag som var alldeles försiktig, och det känns bättre med lite stöd.

Både ridläraren och hon gaddade ihop sig och tyckte att jag skulle ha gjort det, så blev lite ledsen då jag mycket sällan blir osams med folk i stallet.

Tack för svaren i alla fall. :smirk:

Jo, men jag ville veta om det var jag som var alldeles försiktig, men tycker det känns bättre med lite stöd.

Både ridläraren och hon gaddade ihop sig och tyckte att jag skulle ha gjort det, så blev lite ledsen då jag mycket sällan blir osams med folk.

Tack för svaren i alla fall. :smirk:

Vet inte hur länge dom rider på sina turer men jag tycker spontant inte man ska ta med 3 åringar på sånt.De är inte tillräcligt uppbyggda än.

Det enda jag reagerar over, och forstar dej for, ar att stoet inte at skott. Det utgor en fara vid sno och is vader!!

Men varfor skulle hon inte klara av en tur ut i skog och mark? Nagon galopp tar val inte heller livt av henne.
Att hon ar draktig, samt att hon inte ar i full gang kan jag forsta, men jag tycker inte att det hade varit hela varlden om du hade tagit med henne ut pa en tur....om hon hade skor forstas!!

Att en 3-aring inte ar tillrackligt byggd for att ridas ut tycker jag ar helt befangt!! Vart ska man rida den da? Pa ridbanan??
Det basta man kan gora med unghastar ar att fa dem ut i skog och mark!!

jag tycker du gjort rätt val. men om du tycker det är jättejobbigt att dom blir sura på dig kannske du kan stå bredvid o låte dom som skall rida på tur gallopera själva på någon åker medan du tittar på??

annars tycker jag inte en unghäst skall gå så hårt efter en "vila" när den är dräktig. om om den var igång men om den dessutom inte är skodd så låter de som en dålig idè

chrysler skrev:
Vet inte hur länge dom rider på sina turer men jag tycker spontant inte man ska ta med 3 åringar på sånt.De är inte tillräcligt uppbyggda än.

Jag håller inte med dig!
Det är det bästa du kan göra med unghästar! De behöver komma ut och få ärlig frammåtbjudning. Har de dessutom kompisar med så är de trygga samt att de får rutin. Rida på bana gör jag knappt med 4åringarna. 3åringarna går knappt 10 min i ridhuset om det skulle vara pissväder ute!

Självklart rids hon i skogen, men då kan man ta det lugnt om man märker att hon blir trött. Om jag leder en tur så måste jag rida de 1,5 timmarna, i det tempo ryttarna önskar.

det känns mer som om du inte var säker på att hästen skulle orka med det pga dräktigheten?
men håller med om att skogsridning är det bästa. hade dock inte gett mig ut i en och en halvtimme. kanske lite länge för en tre-åring... sen blir det ju alltd knivigt när det är någons annans häst.

Men det var ju den som ägde BÅDE stallet och hästen som ville att den skulle gå med på turen!

yes, men det verkade som om hon hade ansvaret för hästen eller?
men det är klart att de som håller i uteritterna inte vill ställa in en tur.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 591
Senast: super
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar