Leda eller ledas?

F

FTW

Jag har blivit lite konfunderad!
Somliga duktiga tränare och erfarna hästmänniskor leder sina hästar med slakt rep och går framför hästen. De hävdar att om människan bara går med bestämda steg och mentalt rak rygg (hoppas bilden är klar) framför hästen, så kommer den att känna sig trygg och följa efter sin ledare.

Men nu läser jag här - i flera trådar - att om man går framför hästen så "vallar" den en, dvs den är helt nöjd med att den ranglägre människan går först, och först blir uppäten av lejonen.
Männsikan skulle alltså bevisa sin lägre status genom att gå först.

:confused: :confused: :confused:

Hur är det egentligen? Hur tolkar hästen om jag går först eller efter?
Är det olika skolor, som helt enkelt lär sina hästar att den ska ledas från en viss position? (Precis som de flesta "traditionellt" skolade hästarna får spel om man leder dem från höger sida)
Eller finns det en universalposition där alla hästar (som inte lärt sig något annat!) förstår att männsikan är ledare?

Sv: Leda eller ledas?

Rovdjuren anfaller väl allt som oftast bakifrån? Så varför skulle den som går först då bli uppäten först? Personligen tror jag inte på den teorin, och jag kommer inte bli övertygad heller..

Rider jag ut med min stallkompis och det blir nåt farligt vägrar min häst(ranglägre än den andra!) gå förbi först. Han går förbi efter den andra gått förbi, alltid! Inga undantag! Är vi själva går han förbi allt. Men är den andra med funkar det inte.

Själv går jag framför, aningen framför eller vid bogen kanske nån gång. Det är vilket som.
Är jag för långt bakom bogen(handlar om cm..) har de inte längre fokus på mej och går gärna dit de vill. Samma sak om jag går för långt framför. Händer även om man går för nära.
Är jag i rätt position däremot(som för mej då är aningen framför bogen alt vid bogen eller (snett)framför) går de dit jag vill, svänger, travar, stannar osv. Bara jag visar det.
Så upplever jag det!

Babbel om att leda en häst, från min hemsida. Vet inte om det ger svar på dina frågor, men men...

Att leda en häst

Otaliga gånger har jag läst och deltagit i diskussioner rörande om hur man ska leda en häst. Det finns flera olika åsikter som alla har sin poäng, sin grundtanke och sin praktiska utövning.

De senaste åren har det pratats mycket om att man ska ha hästen bakom sig (eller snett bakom sig) istället för bredvid sig, då det anses vara ranglågt av människan att låta hästen gå bredvid/med huvudet före. Andra håller fast vid den metod som de flesta fått lära sig på ridskolor, att man ska ha hästen vid sin sida till höger om sig för att kunna ha kontroll och inte bli påsprungen om hästen blir rädd.

Båda dessa åsikter har en poäng, och i den form jag skrivit dem nu håller jag dock inte med någon av dem. För till syvende och sist handlar det inte om VAD man gör, utan HUR och framförallt VARFÖR.

Det handlar inte så mycket om var hästen går i förhållande till sin människa, utan varför den går där den går. Vissa menar att man ska visa sin dominans genom att se till att hästen går bakom, men det är en av dessa isolerade händelser som i det stora hela oftast varken gör till eller från.

Vill man att hästen ska gå bakom, så ska denne göra det eftersom den respekterar och litar på sin människa. Hästen tycker att människan är en varelse vars livszon skall respekteras; därför går man inte närmare än den metern människan satt som gräns (denna gräns varierar givetvis från människa till människa). Hästen tycker att människan har så pass mycket pondus och förtroende att hästen gärna vill att människan ska gå före; människan anses somranghögre och har den rätten, dessutom är det rätt skönt att gå där bakom och titta på utsikten och inte behöva hålla utkik framåt. Till sist tycker hästen att människan går att lita på, eftersom denne sänder sig själv in i faran först och skyddar hästen.

Hästen ska inte gå bakom för att den blivit lärd just att gå bakom, eller för att den har dålig framåtbjudning och helt enkelt inte vill gå någonstans. Hästen går där eftersom människan bett om den, och av respekt och förtroende så svarar hästen med att uppfylla önskningen. Hästen ska dessutom inte känna sig bortskuffad och "kränkt" som hästar kan bli när de "tvingas" att gå bakom, för då tappar man en del av hästens samarbetsvilja.

Sedan vänder man på steken...

Vill man att hästen ska gå bredvid så ska denne göra det, eftersom man via en bra relation fastställt att det är ändå människan som är ranghögst trots att hästen går först. Hästen respekterar människans önskemål, den litar också på att människan inte skickar den in i något som är farligt.

Hästen ska inte gå bredvid för att den anser att människan är ranglägre eller för att den har bråttom eller är stressad. Hästen ska inte sluta lyssna bara för att den går bredvid, och den ska inte öka tempo bara för att den går först.

Samma sak gäller givetvis för hästar som vill gå långt framför; den ska inte göra det för att den anser att den där lilla skiten i slutet av snöret inte är värd att respekteras, utan den ska i såna fall göra det som ett svar på människans önskan om just detta, av en arbetsvilja och av framåtbjudning, men fortfarande med samma respekt och förtroende för sin människa.

Så huvudsaken är inte var man har hästen, utan att man har en grundrelation som är bra nog för att man ska kunna placera hästen var man vill i förhållande till sig själv, och bibehålla kommunikationen, respekten och förtroendet.

Viktigt är att man hela tiden lyssnar på hästen, för många hästar vill gärna ha en åsikt i var de vill gå. En häst som känner sig väldigt osäker vill kanske att människan skall gå först, och en häst som verkligen är på topp och känner att livet är till för att levas ber om att få gå först och stoltsera. Vill hästen vara social och "småprata" och gå med sin människa vid sidan om, så bör den också få det.

Det finns inget egenvärde i att alltid kontrollera var hästen går, utan man ska kunna kommunicera sin vilja till hästen och få denne besvarad när det så behövs. Det är t.ex. väldigt svårt att gå på en smal stig eller genom en smal dörr om man inte får gå först, och har inte människan den pondusen som krävs för att få gå först är risken att bli övertrampad eller klämd väldigt stor. Men det är inte så roligt att promenera ute med hästen om denne hela tiden ska gå bakom - man vill ju då hästen bredvid sig. Kanske har man en häst som behöver få sitt självförtroende stärkt, då gör man detta genom att skicka den före sig t.ex. genom skogen (eller bara gå först på en väg kan vara läskigt för en häst som är väldigt harig).

En väldigt stor fördel med att ha denna typ av relation och kommunikation på marken är att den väldigt lätt följer med i arbete på så väl töm som tygel. Vem har inte varit med om att en rädd häst vågat gå när människan går före och leder? En häst som vet att människan inte skickar den in i något farligt och som denne har respekt för lyssnar bättre och blir tuffare vid t.ex. körning och ridning.

En vän till mig hade en häst som var livrädd för bommar, och hur denna än gjorde så blev hästen bara rädd och skärrad när det kom en bom i närheten. När hon satt på ryggen eller tömkörde så tyckte hästen att förtroendet för henne inte var tillräckligt stort, och ville inte utmana den där farliga bommen. Hon fick börja med att leda hästen över bommarna, och själv gick hon någon meter framför hästen. I denna situation litade hästen på henne, och följde över. Sedan fick hon successivt backa bakåt, för att så småningom gå bredvid hästens hals, sedan magen, sedan bakdelen och till sist helt bakom. På med tömkörningsgrejerna, gick över någon gång bredvid, sedan kunde hästen tömköras över. Sedemera utvecklades detta till att hästen kunde hoppas under ryttare.

Så se inte hur du leder hästen som en hel metod för att få respekt och förtroende, se det som ett litet delmedel, som dessutom kan vara en bra indikator på var man står i sin relation med hästen. Ju mer man kan variera hästens position i förhållande till en själv, desto bättre. Och man ska göra det med kommunikation, inte med kontroll.

Jag går på Tassetass teorier om ledning!

När jag är ute på promenad med min häst i grimskaft så har jag en lång lina och så varierar jag min possition, jag kan gå först, jag kan gå vid manken på hästen eller så kan jag gå bakom. Detta har inte gett mig några som helst problem med ledarskapet.

Om man går på teorin att hästen alltid ska gå bakom så kan det bli problem när man kommer upp på ryggen för då hamnar man ju automatiskt bakom hästen och den kan då bli osäker. Det tror jag i alla fall.

Jo, hörru du du - det var mycket babbel ;) :D (Skojar bara!)

Jag måste visst tillägga att jag inte personligen har några problem med att leda mina hästar - de går där jag säger att de ska gå (oftast :smirk: ). Men det är ju för att jag lärt dem att de ska gå där jag säger.

Min fråga var om det finns en universalposition som alla hästar tolkar som den bästa och tryggaste, även om de inte är inlärda på något speciellt sätt.
Ungefär som man kan få vilken häst som helst att gå framåt eller byta varv vid löslongering, helt enklet för att man "spärrar" vägen/sätter tryck på den.
Med andra ord - om du går och tar dig en vild häst ur en flock - var ska du då placera dig för att den hästen ska känna sig trygg och lugn?

Jag har bara blivit lite förbryllad över alla inlägg om att hästen "vallar" en om man går först.

Enligt många träningsmetoder så ska hästen gå med mulen bredvid människan. Det är lätt hänt att hästen springer på människan om den blir rädd och går bakom, även om det inte är med mening.
Det är där jag föredrar att ha mina hästar iaf.

har man ett bra ledarskap över hästen ska man kunna gå både framför, vid sidan och bakom hästen och den ska lyssna ändå. Stanna när man själv stannar och gå när man själv går. Hästen går då lugnt och avslappnat, om man har sagt till den att" nu ska du gå här". Den vill att något säger vad den ska göra

I en hästflock finns 2 maktpositioner, ledarstoet kan antingen "dra" flocken med sig eller "fösa" den framför sig. En häst som accepterat dig som ledare känner sig trygg bakom dig och försöker inte valla dig, sen är det riktigt att man skall ge hästen utrymme att ta sig framåt utan att springa omkull dig om den blir skrämd. Men som redan påpekats, ledarskap kan utövas från valfri plats, bara man ger hästen tillvänjning.

Mycket bra skrivet, förklarar precis hur det är med hästarnas språk. TACK!

Jag vill inte kalla det ledarskap eller liknande.

En ledare i en hästflock lämnar ju ALDRIG sin flock.
Ska vi kalla oss ledare så ska inte heller vi lämna flocken.

DET är min grundtanke.

All min hantering med hästen utgår från ömsesidig kommunikation och respekt för varandras vilja och behov.

OK - två saker:

Rude skrev:
En häst som accepterat dig som ledare känner sig trygg bakom dig och försöker inte valla dig,

Då kan man säga att de som pratar om vallning, låter sig vallas / flyttas / köras med i andra sammanhang också, eller ...? Så lyder hästen mig och litar på mig i alla andra sammanhang, så kan jag gå framför den.

Rude skrev:
ledarskap kan utövas från valfri plats, bara man ger hästen tillvänjning.

Men det var egentligen just detta jag INTE menade!
Jag kan nog få min häst att stå på ett ben och sjunga en sång (nåja ...) om jag lär den det, men frågan var hur alla hästar på hela jorden uppfattar människans positioner.

Suck, förlåt - jag tror att jag har väldigt svårt att uttrycka mig :o

FTW skrev:
Jo, hörru du du - det var mycket babbel ;) :D (Skojar bara!)

Jag måste visst tillägga att jag inte personligen har några problem med att leda mina hästar - de går där jag säger att de ska gå (oftast :smirk: ). Men det är ju för att jag lärt dem att de ska gå där jag säger.

Min fråga var om det finns en universalposition som alla hästar tolkar som den bästa och tryggaste, även om de inte är inlärda på något speciellt sätt.
Ungefär som man kan få vilken häst som helst att gå framåt eller byta varv vid löslongering, helt enklet för att man "spärrar" vägen/sätter tryck på den.
Med andra ord - om du går och tar dig en vild häst ur en flock - var ska du då placera dig för att den hästen ska känna sig trygg och lugn?

Jag har bara blivit lite förbryllad över alla inlägg om att hästen "vallar" en om man går först.

Nej, jag tror inte det finns en universalposition som passar ALLA hästar. Det skulle i så fall vara om man är en supermänniska och verkligen kan agera LEDARE, då tror jag så gott som alla hästar gärna slappnar av och traskar bakom. Men det är bara lösa spekulationer, jag tror hårdast på individteorin. :)

Framför och bakom(inte precis bakom,men en bra bit bakom bogen,typ) hästen har man störst inflytande på hästen. Det är där de ranghöga hästarna "ställer sig". Så visst går det bra att gå bakom hästen och leda den(i dominanssynpunkt,eller vad man kan tänkas kalla det). Men för den oerfarne hästen och hästmänniskan kan detta vara väldigt svårt...
Därimot runt hästens bog (från den position man "traditionellt" leder hästen ifrån)man minst inflytande på hästen. Alltså anledning för att inte leda häste från den positionen..

jaa,det var lite tankar.. :smirk:

Men nu läser jag här - i flera trådar - att om man går framför hästen så "vallar" den en, dvs den är helt nöjd med att den ranglägre människan går först, och först blir uppäten av lejonen.

Nu får vi nog ta och reda ut lite saker här. ;)
Först och främst vallning. Vad är detta? Jo, att valla en annan häst är en dominant handling som en häst gör ex. när den ska hävda sig i rangordningen. Hästen spelar på den andras respekt för den.

Sedan har vi ordet leda. Detta innebär att du har en häst som av egen vilja föjer lätta gester du ger för att denne ska röra sig i en viss riktning.

Nu har vi rett ut skillnaden va? Alltså, valla är ett dominansbeteende som hästen använder för att stärka sin rang. Leda är när en häst visar vägen för en annan häst.

Vallning sker från bakpartiet på en häst. Hästen föser den andra framåt.
Leda däremot, kan göras i alla positioner!
Alltså kan du leda bakifrån, från sidan och framifrån.

Den som leder är den som visar vart den andra ska ta vägen. Så även i vallning. Så oavsett om du går framför eller bakom din häst, så är det du som leder sålänge det är du som visar vägen för hästen.

förstod alla nu? :cool:

och alla som läst mitt tidigare uttalande förstår när jag säger att jag föredrar att gå först i många situationer, efter som att det är jag som är lejontämjaren... ;)

Kan man inte göra det lite lättare och säga att det spelar ingen roll var du går utan att det är du som bestämmer var hästen ska gå och inte att hästen bestämmer var du ska gå!=) Sen om det är framför vid sidan eller bakom så spelar det ingen roll.
Det är enligt mig ledarskap.=o)

FTW skrev:
Männsikan skulle alltså bevisa sin lägre status genom att gå först.

Sammanfattningen av denna tråd verkar vara att ovan nämnda trådar angående vallning (som förbryllade mig en smula) kan förpassas till avdelningen "Att icke dra lärdom av!". :idea:

Det räcker inte att gå bestämt framför hästen med rak rygg.. om inte hästen respekterar en, klampar den också över en när man stannat.. grejen är den att den ska flytta sig undan för dig. om du tex ska vända på en väg ska den flytta sig undan och hela tiden ha huvudet emot dig och följa dig. för det sista man vill är ju att hästen vänder baken till, d är skulle vara lika med att den sätter upp fingret. Men du har rätt i det du säger om vallning, den som är högre i rang flyttar runt dom andra hästarna i hagen, men när den också går någonstans följer dom andra efter. jag använder mig ibland av "vallingen" när jag ska hämta en häst i hagen som inte vill bli fångad (beronde på avd det är för situation..). En häst som vallar stannar inte heller om du stannar, då skulle ju den fortsätta chasa iväg dig..

En häst som vallar bestämmer var den som är framför ska gå. En häst i högre rang som går först bestämmer också vart den som följer efter ska gå.
Så egentligen kan man gå framför en häst på 2 olika sätt. Är det du som bestämmer vart ni ska så är du "ledare".

jo det är sant.. men ska ju kunna hantera hästen från olika positioner.. jag leder alltid hästen så den är bakom mig normalt sett, men jag kan be den gå brevid mig och framför om jag så vill också. allt hänger ju ihop.. om man bara tränar hästen attd en ska gå bakom, självklart blir den osäker när man sitter upp, därför är det bra att skicka hästen över grejer från marken, låter den gå i volt runt en, då gör man hela tiden så den går först, och man får använding av det när man börjar rida..

Liknande trådar

Hästhantering Har precis börjat med vad jag tror är akademisk hantering, eller nått åt det hållet. Och har fått lära mig ett nytt sött att leda hästen...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 016
Senast: troxel
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
H
Hästhantering Min i princip ohanterade 4-årige islandsvalack är nyligen hemkommen från hingstflock. Går nu tillsammans med mina övriga hästar i en...
Svar
11
· Visningar
3 333
Senast: Johanzzon
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: sanio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama