Leasing funderingar....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Konie
  • Startdatum Startdatum
K

Konie

Hur hade du gjort?
Har blivit erbjudna att leasa 1 eller 2 ston för träning och tävling och känner oss mycket tveksamma. Vi får leasa på valfri tid. Stona är 5 repektive 3 år.
Båda har bra stam och är i nuläget rätt feta och omusklade. 5 åringen är inte tränad eller körd på 1 år, 3 åringen är bara tömkörd 1 gång och det i våras.

Sv: Leasing funderingar....

Har femåringen startat och gått bra och inte har några större fel eller haft någon allvarlig skada kunde jag tänkt mig den. Men varför är den isåfall inte tränad på ett helt år?

En treåring som inte är inkörd skulle jag aldrig ta om inte stammen var topp och jag ville ta ett föl på henne.

Har själv leasat häst och har bara positiva erfarenheter då jag hade en riktigt bra ägare bakom mig. Men i det här fallet så skulle jag nog backa såvida inte du får ett riktigt bra leasing-avtal dvs hög procent. Hästarna kommer ju inte kunna starta på lång tid och det innebär ju mycket utgifter fram tills dess att de har en möjlighet att tjäna pengar...Har 5-åringen startat tidigare och gått bra skulle jag nog kanske fundera lite längre....Är du ändå intresserad av hästarna så verkar det ju kanske bättre att köpa loss dem? Annars kanske ni kan göra ett avtal där ägaren trots leasing betalar en viss summa för uppehälle varje månad för att du själv ska slippa alla kostnader?
Tål att fundera på....

5 åringen är ostartad den också.
Bra stam är det på båda, men det är tyvärr inte som fölston vi har blivit erbjudna att ta dem utan för träning/ tävling.
5 åringen är tränad med vagn, men det var alltså för 1 år sedan. Tror att ni kan förstå vår tveksamhet.....

Får man fråga vilken stam? :D:p

5 åringen är e. Buzzin Brian ue.Nuclear Kosmos
3 åringen är e. Turbo Thrust ue.Nuclear Kosmos
Samma mamma till bägge, men de liknar mer sina fäder i båda kropp och rörelser

Att de inte varit tränade ordentligt beror på att ägaren och han som skulle träna dem varit "lite" lata samt inte kommit riktigt överens. Ägaren har på tok för många hästar på aldeles för många ställen och "tränaren" vill lägga av.

Tack, nu känns det bättre. Min spontana reaktion var typ aldrig, men det känns ju alltid bättre med lite stöd.

Saken är väl den... Jag har haft många hästar med hyfsad stam som inte startat som vart 4,5 och 6 år... och man VILL ju så gärna att det ska funka... Men ofta så har allt en anledning till att dom inte har kommit till start!

Dom dära 0.1% som är 4-5år och sent tagna och som blir kanoooooner dyker så sälland upp!

Men visst, har du pengar och har du tid så kan man alltid testa.

En treåring som inte är inkörd är helt enkelt inte intressant för mig. Jag tror att en häst behöver tränas upp som ung för att bli hållbar.

Jag gillar inte Buzzin Brian, och även om mamman inte alls verkar så dum så skulle jag inte vilja ha en ostartad femåring. Men är det inte så att den är fyra? I vilket fall, det kommer att ta ett tag att få den till start, och det finns många hästar att leasa som ser mycket bättre ut på "pappret".

För mycket jobb.Hade inte velat haft någon av dem ens gratis.
Annars har jag bara bra erfarenheter av leasing,och letar just nu ny häst att leasa. Fast gäller ju att leasa av bra hästägare.

Du har rätt Solros, fel av mig, hon är 4. Visst, tid har jag, eget stall som inte kostar något, hö till bra pris....Kostnaden känns i och för sig inte som något problem. Det jag kände var just det att "det har ju inte blivit nåt av dem ännu så varför skulle det släppa nu".

Du har rätt Solros, fel av mig, hon är 4. Visst, tid har jag, eget stall som inte kostar något, hö till bra pris....Kostnaden känns i och för sig inte som något problem. Det jag kände var just det att "det har ju inte blivit nåt av dem ännu så varför skulle det släppa nu".

Följ din egen känsla. Kan du få ta dom på prov??

Jag har själv ett sto på tre år som är ostartad och sporadiskt tränad, som jag leasar. (e Giant Chill). Har haft henne sedan 1:a augusti. Bortsett från att hon hade koskräck när hon kom hit så har det gått väldigt bra. Kvalar troligtvis innan nyår.

Får snart hit ett sexårigt sto som gjort fyra starter, den senaste för två år sedan! Har "luftats" lite då och då under sadel sedan dess. Hon kommer hit på premisserna att fungerar hon inte efter ca tre månader, så ger ägaren upp.

Min nuvarande starthäst. Han kom hit för 14 månader sedan. Full med mask, i ett bedrövligt skick, livrädd för allt och alla. Sporadiskt tränad de senaste två åren hos sin förra "tränare". Han startar på Gävle på måndag.

Men allt är ju relativt. Det beror ju lite på vad du ställer för krav, och vad du själv vill jobba med. Och hur mycket tid och arbete du är villig att "offra".

Jag är av den sorten som aldrig ger slaget förlorat. Det har blivit lite av min speciallitet att ta mej an denna typ av hästar och försöka få fason på dom. Jag gillar dessa utmaningar.

Det beror ju på vilka ambitioner man har. Det kostar ungefär lika mycket att hålla en dålig häst som en bra. För att jag tycka det är värt all tid, pengar och energi jag lägger på en häst så måste jag tror att den kan tjäna minst 100 000 det närmaste året om den får vara hyfsat frisk och fräsch. En unghäst jag inte tror på skulle jag inte heller hålla på med.

Jag har provat att "få ordning på hopplösa fall", det brukar kosta mer än det smakar i både arbete och pengar.

Kan ta hem 4 åringen på prov i 1-3 månader. Kommer nog att göra det, det kommer ju inte att kosta mig många kronor.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 634
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 771
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare