Leasing eller sälja tävlingsrätten

norrsol

Trådstartare
Om ni skulle välja någon av följande alternativ, vilket skulle ni välja?

Leasa ut unghästen eller sälja tävlingsrätten?? Någon med positiva/negativa erfarenheter av detta?

Sv: Leasing eller sälja tävlingsrätten

Det viktigaste är att skriva ett ordentligt kontrakt som tar upp alla tänkbara scenarier. Och försöka ta reda på så mkt info som möjligt om ev. leasingtagare, så hästen hamnar hos en bra, seriös tränare.

Har en häst där jag köpt tävlingsrätten, hon går tillbaka till uppfödaren efter avslutad tävlingskarriär. Behöver inte oroa mig vad jag ska göra med henne när hon tävlat färdigt, då jag bara har tävlingshästar och ingen avelsverksamhet.

Senast ändrad:

Det är just detta med att bägge parter ska vara skyddade om något händer eller någon olycka sker.

Det är just detta som är svårt, att få med alla punkter :crazy:

Sedan i så fall vad ligger kostnaden på att sälja tävlingsrätten av det pris man kanske skulla sålt hästen för i % räknat.

Jag förhandlade och fick dra av värdet på en bra avelsmärr från ordinarie pris.

När det är unghäst så är det bra att ha rätt försäkring, som gäller vid olycka eller skada.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 233
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 497
Senast: Jeps
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: maddie202
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat